Naturligare badrum


Vi har bestämt oss för att börja plastbanta vårt hem. Det innebär att vi kommer rensa ut så mycket plast som möjligt och ersätta detta med naturligare material som glas, trä, metall och olika textila material. I själva verket har vi väl sysslat med detta i många år eftersom jag aldrig tyckt plast varit snyggt direkt och hellre omger mig med naturmaterial men jag har tidigare inte tänkt på det som ett medvetet val att göra. Vi har i och med vårt byggnadsvårdande och tankarna kring ekologiskt byggande en bra grund att stå på, vårt hem består inte av några laminerade spånskivemöbler eller plastfärg på väggarna. Vi har inga plastmattor och mest naturliga textilier.
För min del handlar det här om att göra just medvetna val för att minska kemikalieutsläppen i vårt hem och att rensa bort all onödig plast känns som ett enkelt men väldigt vettigt beslut.
Svårast kommer barnens rum att bli men vi har redan pratat med dem och förberett dem på att de kommer få släppa en del saker. De är helt med på banan men det underlättar såklart att vi förklarat för dem och Anton får behålla sitt lego som anses som ok plastmaterial.

Idag gjorde jag en rejäl storstädning av badrummet och då passade jag på att plastbanta också. Det var mest halvtomma plastflaskor som åkte ut men även en del sminktillbehör, plastklämmor, smyckesaskar i plast samt ett par flaskor med badskum hällde jag istället upp i glasflaskor.

20140307-214359.jpg

20140307-214408.jpg Det blir ju dessutom finare med glasflaskor så det är ju verkligen en vinst det här.

20140307-214533.jpg För ett par veckor sedan var vi på Gekås och där hittade jag ekologiska badrumstillbehör som sminkborstar, ryggborste och svampar som jag köpte.

20140307-221610.jpg schampoo och balsam och sånt får vara kvar i sina vanliga flaskor. Jag har inte kommit på något smidigt alternativ.

20140307-221738.jpg Likaså är min linsvätska och tandkrämen i plastbebehållare och än så länge är tandborstarna i plast men det finns fina i bambu…

20140307-221929.jpg Vi kommer aldrig kunna rensa bort all plast ur vårt hem och det är inte målet heller men det finns en hel del val man kan göra för att minska på den. Jag kommer göra vad jag kan för att minimera plasten och det som blir kvar är åtminstone betydligt mindre än vad det var innan.

7 comments on “Naturligare badrum

  1. Jenny skriver:

    Bra där! Nu blev jag sugen på att gå igenom våra grejer också. Himla fint det blev med glasflaskorna 🙂

  2. Sabina skriver:

    Intressant, jag rensar också i livet. Tänkte på allvar gå genom allt mer kritiskt när vi flyttar in i huset vi bygger… Har ni också eko eller naturligt innehåll i alla flaskor? Lästips för fakta: Badskumt, Den onda badankan eller Impotensmadrassen! Mycket intressanta böcker. Jag håller på med den sistnämnda just nu. Ska just se http://www.svtplay.se/video/1443341/forgiftad-kompromiss Lära vara bra fakta om kemikalierna. Och hur vår värld fungerar. Inte är det människors hälsa och välmående som är i prioritet.

    • Sophie skriver:

      Jag har läst en del om det där med kemikalier i rengöringsmedel, shampoo etc. och är relativt restriktiv men vi använder fortfarande vanligt i båda fallen men det känns som om det är nästa steg i rensningen att även byta dessa mot bättre alternativ.

  3. Malin skriver:

    Vi plast och kemikaliebantar en del här med (även om det är svårt med den lilles leksaker han är så fäst vid). Apropå det här med shampo och balsam så har vi bytt till ”no poo”, dvs vi tvättar håret med bikarbonat och sköljer med äppelvidervinäger. Ett tips för att bli av med plastflaskorna i duschen. 🙂

    • Sophie skriver:

      Ja det där med leksakerna är ett dielmma men vi har pratat mycket med våra barn som är 5 och 8 år och de är helt införstådda med att de kommer att få göra sig av med vissa saker men vi kommer inte tvinga dem att rensa bort allt. Vi har inte bytt till ”no Poo” men jag känner att det är ett steg vi kommer ta så småningom förmodligen. Jag har läst en del om det.

  4. Hans skriver:

    Att bli av med lite plast är bara skönt!

Kommentera

