Det bidde ingen DVD-hylla…


Utrymmet mellan murstocken och Majas rum som tidigare var en skrubb med dörr men som nu blivit helt öppen var tänkt att bli förvaring för våra filmer och DVD-spelaren. I helgen snickrade Mats klart det som saknades. Han satte upp ett tak av pärlspont där vi sänkt taket. Vi hade från början öppet ända upp men eftersom dörren till Majas rum alltid står öppen så såg det konstigt ut när det blev ett hål ovanför dörren. Alltså byggde Mats ner en bit vägg där för ett tag sedan som jag sedan pappspände och tapetserade. Nu blev det tak där.

20140120-224000.jpg
Sedan klädde han även den bakre väggen med pärlspont, de båda sidorna är putsade.

20140120-224104.jpg
Nederst byggde han sedan ett upphöjt hyllplan av golvbrädor. Tanken var sen att vi med konsoller skulle sätta två hyllor på den bakre väggen och på en av dem ha DVD-spelaren samt sen förvaringen till våra filmer.

20140120-224533.jpg
När Mats var klar såg det ut så här och sen skulle jag måla. En del bryderier hade jag med vilken kulör jag skulle ha (som vanligt när det är jag) men sen valde jag snickerifärgen på allt. När jag skulle måla följde Maja med upp och ville hjälpa till och det första hon gjorde var att krypa upp på hyllan. Det är nu vi kommer till den där frågan:

-”Bidde det ingen DVD-hylla? Vad bidde det då?”

-”Det bidde en myshörna.”

Det är klart att barnen kan få ett litet krypin där. När det är färdigmålat ska det sättas upp en lampa och kanske ändå en liten hylla till några böcker och så blir det kuddar där förstås.

20140120-225056.jpg
Det är ett helt annat rum nu än tidigare när det var mörkt och trist och trasigt och jag är mycket nöjd med färgsättningen. Tycker det känns äkta och bra i rummet med de här färgerna.

20140120-225213.jpg
Det är så skönt att ha kommit så här långt och snart få möblera. Maja var förresten med och hjälpte till att måla. Lika bra hon lär sig måla med linoljefärg meddetsamma för jag använder ju nästan ingen annan.

20140120-230058.jpg

9 comments on “Det bidde ingen DVD-hylla…

  1. torpsara skriver:

    Jag är också nöjd med färgsättningen! Hurra vad det blev bra och vad vi tänker bra ihop! ❤

  2. Louise skriver:

    Vilken bra idé. Murstockar är så vackra, kull att kunna visa upp dom på ett naturligt sätt. Sånt mysigt litet krypin det kommer bli!

  3. Håkan Brorson skriver:

    Sätt gångjärn på golvet intill bakväggen så kan du kan använda utrymmet under som DVD-utrymme.

  4. Jenny skriver:

    Perfekt litet kryp in ju. Tycker det är förvånansvärt sällan som saker blir som man tänkte från början. Man hinner liksom ändra sig flera gånger under resans gång. Men det är ju det som är lite av charmen. Tycker i alla fall att ni valde helt rätt som skippade dvd spåret 🙂

  5. Fröken Grön skriver:

    Vilken härlig läshörna det där kommer att bli för barnen! Bra beslut!
    Linoljefärg ger verkligen mersmak. Jag målade med det första gången i somras, och nu kan jag nästan inte tänka mig något annat.
    Önskar dig och de dina en fin helg!
    /Anna-Karin

Kommentera

