Taket i torpets hall


Taket i hallen var pappspänt och först hade vi tänkt behålla det men när jag rev den gamla garderoben gick det sönder så vi rev ner det och det ångrar vi inte. 


Under pappen fanns ett limfärgsmålat, handhyvlat och kilsågat tak. I ganska dåligt skick och som bågnade betänkligt men ändå… När jag började greja med det och skulle börja dra ut spiken efter pappspänningen följde nästan brädorna med ner. En av dem hade släppt helt i sponten mot nästa bräda och det drysslade ner spån och annat bös i alla skarvar. Utsikten att lyckas få till det bra kändes hopplös så jag bestämde mig för att plocka ner brädorna, göra vid dem och sätta upp dem igen. De satt med en taklist i varje kortända och en handsmidd spik i mitten så de lossnade lätt när jag väl tagit bort taklisterna. När jag lossade andra brädan föll en annan ner bakom mig. Tur den inte träffade mig och beslutet att ta ner taket kändes helt rätt. 

Det var otroligt skitigtoch dammigt och jag fick nästan allt spån och skräp på mig. Men det gick också ganska fort att få ner taket och sen städa upp i hallen igen. 

När jag fått ner brädorna, alla utom den innersta som satt fast mot murstock och takbjälke, så spikrensade jag dem och sen tvättade jag bort all smuts och färg med högtryckstvätten. Fungerade utmärkt och tog nog inte ens en minut per bräda. 

När brädorna torkat ordentligt drog jag av dem med en slipkloss och sen grundade jag dem med linoljefärg för att spärra lite mot genomslag av kvistar och rost från spikar. Sen var det dags att sätta tillbaka dem igen. 


Taket är ganska dåligt och angripet av någon ohyra för längesedan men det blev ju ändå så mycket bättre än innan. Vi ”fuskade” och spikade upp brädorna med vanlig spik och sparade på de handsmidda till något ställe där de kommer att synas mer. Jag hade nu nämligen bestämt mig för att detta taket skulle passa utmärkt som tapetserat.

Kommentera

