Kantskärning längs gångarna


Tror väldigt många håller med om att helgen varit helt fantastisk, åtminstone vädermässigt. Även veckan har bjudit på fint väder men långa arbetsdagar så jag har längtat hela veckan på att det skulle bli helg och dags att få vara ute.

Jag började redan i fredags med att köpa lite nya blommor till fönstren inne men uteblommor hade de inga roliga i affären så det hoppade jag över. I fredags eftermiddag drog vi också bort granriset som har täckt halva den långa rabatten och rundeln framför huset. Spännande att se vad som hunnit titta upp under.

Lördagen och söndagen har jag sedan lagt på att rensa ogräs i alla mina rabatter och det är en sån fröjd att kunna skriva alla mina rabatter med tanke på att här inte fanns ens något som liknade en rabatt eller ens blommor när vi flyttade in. Det var lite ogräs men mest gammalt visset att rensa bort. Massor av blommor har börjat komma upp och det börjar verkligen fylla upp i rabatterna. Som vanligt ser jag fram emot att få se hur det blir detta året.

20140309-210820.jpg

20140309-210843.jpg Långa rabatten som nu är avtäckt och rensad och nu kan växterna bara växa och växa hela säsongen. Det har fungerat bra med granriset på halva rabatten, vi la på den mest för att vi har massor av kaniner som gräver upp rötterna på alla blommor och det ville vi stoppa. På den halva som varit täckt är inget uppgrävt men den andra halvan har de gått hårt åt. Det såg dessutom trevligt ut med granris längs gången och i rundeln.

Under tiden som jag rensade rabatter kantskar Mats alla kanter mellan gräsmatta och gångar. Det var första gången vi skar dem, vi gjorde dem så raka det gick när vi gjorde gångarna men eftersom vi då sådde så har de inte varit helt jämna.

20140309-211816.jpg

20140309-211831.jpg Så här såg kanterna ut innan, på andra bilden har Mats börjat skrapa bort grusen för att kunna ta bort det överflödiga gräset.

20140309-212102.jpg Längs den raka delen spände Mats snöre men till resten använde han grön märkfärg för att veta var han skulle skära.

20140309-212227.jpg

20140309-212246.jpg

20140309-212257.jpg

20140309-212304.jpg Nu är det skarpa fina kanter längs hela framsidan. Mats fyllde även på lite ny grus på gångarna.
Man vill så gärna bara fortsätta med hela trädgården och göra allt på en gång… Jag vill sätta upp staketet, göra klart orangeriet och anlägga köksträdgård! Nåja, en sak i taget!

Detta inlägg postades i Gården.

9 comments on “Kantskärning längs gångarna

  1. Jenny skriver:

    Ja, visst är det kul med trädgård! Vi gjorde i ordning vår trädgårdsgång i höstas och nu börjar det bli dags för ytgrus. Vi väljer mellan runt naturgrus och sådant som är kantigt. Vad har ni på era gångar och varför?
    Bästa hälsningar Jenny

  2. Jenny skriver:

    Vad fint! Satt igår och planerade lite för sommarens trädgårdsprojekt som bland annat innehåller en gång och en cirkel liknande eran. Vad har ni för blommor i eran?

    • Sophie skriver:

      Tack! Jag har satt en Syrenhortensia i mitten som kommer bli rätt stor och sedan har jag Ormöga som ska täcka marken under busken. Nu till våren kommer det en del lökar också som blommar innan det andra tagit fart. Syrenhortensian valde jag eftersom det tidigare stått en sådan där vilket vi sett på foto.

      • Jenny skriver:

        Åh vad fint det låter. Nu blev jag sjukt peppad på att gå ut och gräva! Men här har vi fortfarande snö kvar så får nog hålla mig ett tag till 🙂

  3. MrsUniversum skriver:

    Det blev superbt med kanterna! Och säkert väldigt bra med alla blommor som kommer att spira.

    • Sophie skriver:

      Tack! Inspirationen kommer ju från er förstås! 🙂

      • MrsUniversum skriver:

        Kantskärning av grusgångar ser alltid prydligt och fint ut, vare sig det är egnahem eller offentliga parker och trädgårdar eller för all del kyrkogårdsförvaltningar som sköter gångarna. Så inspirationen har du nog fått på flera håll men kanske är det inte någon annan som bloggar om det 😉
        Jag älskar att göra utflykter i gamla egnahemsområden för att se hur människorna där gör med sina trädgårdar. Det är ofta inspirerande. Er trädgård blir jättefin!

        • Sophie skriver:

          Tack! Ja sant är nog att jag sett det på flera håll men du får faktiskt ta åt dig äran för att vi har sådana gångar och kantskurit dem istället för att sätta någon sorts avgränsning. 🙂 Jag tycker också om att göra sådana utflykter och har alltid kameran i högsta hugg för att spara inspiration.

  4. Bergdalen skriver:

    Wow, den där grusgången är ju något i hästväg alltså! Dösnygg.

Kommentera

