Tapetserade tak


När jag växte upp fanns en runda vi brukade rida som vi kallade Alenäsrundan efter en gård som låg längs vägen och hette just Alenäs. Gården har stått öde så länge jag kan minnas på grund av en konstig arrendeaffär där ägarna sålde gården till en man som köpte upp massor av gårdar i  området för att få mer mark. Det skrevs samtidigt ett kontrakt på att syskonen som bodde där skulle få arrendera gården i 50 år. Syskonen dog innan detta men gården fick inte röras förrän tiden gått ut eller något sådant så alltså står den tom.

När vi flyttade till Ekenäs gränsade vår gård till Alenäs och vi gick där ofta förbi även då och både jag och Mats var fascinerade av att titta i fönstren till boningshuset som står helt möblerat men så klart förfaller mer och mer tyvärr. 

När vi gjorde vid vårt arbetsrum på Ekenäs valde vi en tapet som vi båda varit förtjusta i länge. Det var ett nytryck ur Boråstapeterns kollektion Anno 1905. Vi blev mycket nöjda med tapetvalet men när vi dessutom bara några månader senare återigen passade på att titta i fönstren på Alenäs blev vi smått chockade för i taket satt likadan tapet som den vi valt. Samma mönster och färgställning men bleknad förstås. Den var tapetserad över bjälkarna och i hela taket. Jag försökte fota men genom fönstret gick det inte. 


Den här tapeten är det.

Det kändes ju onekligen som om vi gjort helt rätt val när granngården hade likadan tapet i oroginal i sitt tak. Det var också där och då jag började drömma om att ha ett tapetserat tak en gång. När vi för några år sedan var på Skansen såg vi alla tapetserade tak i Skånegården där och jag blev ännu mer förälskad i tanken.


Nu när taket i torpets hall visade sig vara i lite halvtaskigt skick kom äntligen tillfället jag väntat på. När jag nu skulle göra vid taket frågade jag om åldern på tapeten och fick svar av Handtryckta tapeter på Långholmen att mönstret troligen var en taktapet från början av 1900-talet. När det då dessutom var just en taktapet kändes valet helt givet men vi hade inte tillräckligt mycket kvar så jag efterlyste mer på Instagram och fick ett par svar. En tjej hade två rullar med lite kvar på varje och hon skickade dessa till mig. Så otroligt snällt gjort!


Tapetseringen gick enkelt och snabbt och det blev så fint med tapet i taket. Jag är helt kär! Det ärtapetserat direkt på brädorna precis som det gjordes förr och de syns därför igenom. Nu saknas pappspänning på väggarna och tapet på detta samt alla snickerier som ska sättas dit och målas. Jag tror att även golvet ska målas faktiskt eftersom det är ett smalt brädgolv från början av 1900. Typiskt som undergolv egentligen. 

En kommentar på “Tapetserade tak

  1. Men så vackert det blev med tapet i taket.

Lämna en kommentar