Sophie rekommenderar:


PAPPSPÄNNING!!

Jisses så lätt och smidigt det var. Till och med första våden, som var en i full bredd, blev perfekt och helt slät fast vi började med att göra fel, bråka och ryta på varandra då jag läst på om hur man gör och Mats hade andra idéer och inte ville lyssna på mig vilket i sin tur berodde mest på att vi var nervösa och uppjagade för vi trodde det skulle vara svårt och behöva gå fort så inte pappen hann torka för mycket! 😀

Det är alltså i mellanrummet, det gamla badrummet, som vi nu pappspänt väggarna. Pappen köpte vi redan i våras och sen har rullen stått och väntat då vi inte haft tid. Eftersom vi tänkt att vi ska lägga golv i både arbetsrum och vardagsrum och matrum om en vecka måste vi få bort det som förvaras därinne och det innebär att mellanrummet och nya hallen behöver göras vid.

Då rummet är det gamla badrummet hade vi rivit ner allt nyare väggmaterial som fanns, det var så trasigt och dessutom satt det plastmatta på en del av det. Under fanns gammal pappspänning som var väldigt trasig men den lät vi sitta kvar under. Ny råspont har vi satt upp runt hela rummet så att vi hade ett bra underlag att spänna på och för att sedan kunan fästa saker i.

I rummet finns fyra dörrhål men ingen infälld el så vi kommer inte behöva ta hål för några dosor i pappen vilket säkert fungerar utmärkt egentligen. Det var ett lagom stort rum att börja spänna i fast det var ganska omständigt med alla dörrar.

Jag har läst på i både Gysinges handbok och i den instruktion som jag länkade till i inlägget om vilket material vi använt samt även i denna beskrivning. Alla tre hade olika metoder mer eller mindre och vi har kombinerat dem efter vad vi tyckt verkat bäst. Jag förberedde på eftermiddagen med att skära till alla pappvåder som skulle användas. Dessa fuktade jag sedan med en blomspruta vilket fungerade jättebra. Ett mått jag hittade på hur mycket vatten man ska ha var 1 dl per kvadratmeter papp så jag räknade ut vad varje pappbit hade för area och fyllde sedan blomsprutan med så mycket vatten som behövdes (det var bra att faktiskt mäta och veta hur mycket som skulle gå åt för annars hade jag nog tagit mindre för det blev väldigt blött när man sprutade kändes det som). Jag blötte bara ena sidan av pappen och rullade sedan ihop våderna och la dem i ett par svarta sopsäckar. Som det står i Stockholms läns museums instruktion ska det se ut som ett duggregn på pappen när man har lagom och det stämde bra med hur det såg ut också. Våderna fick ligga i en timme ungefär och sedan började vi med den första. Det finns olika råd om hur länge de ska ligga, Gysinge menar över natten medan en annan tycker ett par timmar och den tredje ca 30 minuter.


Fuktade våder som väntar på uppsättning.

Det är lättare att spänna väggar än tak (sägs det för vi har ju inte provat tak ännu :-)) och det är väl egentligen ganska givet eftersom man inte behöver arbeta med att hålla upp våden utan kan fästa upptill och sedan låta den hänga neråt längs väggen. Vi använde en lodlinje för att få den första rak. Efter att vi fäst 3 spik upptill och 3 nertill satte vi spikremsor på de kanterna. Sist satte vi spikremsa uppifrån och ner inne vid hörnet där vi hade börjat. Den sida som ska överlappas med en ny våd sätter man bara några spik i samtidigt som man spänner våden. Efter att vi fått upp den första var vi helt säkra på att vi hade misslyckats och att vi skulle få börja om. Vi trodde våden varit för torr och att vi spännt för lite, vi hade inte tagit i speciellt mycket utan mest satt upp den slätt på väggen. Det buktade och bågnade både här och där. Men eftersom jag hört att pappen ska sträcka sig ganska bra så lät vi den sitta och tänkte att vi fortsätter så får vi se hur det blir. Vi fortsatte alltså med våd två men upptäckte när vi rullade ut den att klantskallen som mätt up dem (jag) hade skurit efter fel markering så den var en halvmeter för kort så då fick vi tillverka en ny våd… under tiden den låg och drog satte vi upp nästa vägg. Våderna slutar hela tiden i hörnen så man måste inte ta väggarna i ordning. Redan efter ungefär en halvtimme hade den allra första våden spännt upp sig och var helt slät!


Första våden uppe.


Helt slätt och fint!

Efter ca 3 timmar inklusive läggning av två barn och diverse andra pauser hade vi fått upp alla våder i rummet. Det blev fullständigt slätt och verkligen jättebra. Det var inget stort rum men väl massor av spik och mätning på grund av dörrarna.


Spikningen av våderna gjorde vi i sicksack på spikremsan, då ska den funka extra bra som förstärkning.


Runt dörrarna skar vi en våd för varje yta istället för att göra som när man tapetserar att man tar en hel våd och sedan skär bort överskottet. Jag antar att man måste göra såhär för att det ska gå att sträcka rätt, det är ju detta som gör att det går så många spikar.

Dagen efter när allt torkat helt (vilket det gjorde redan under kvällen i och för sig) var det dags för torrremsorna och hörnen. Vi började med torremsorna, 8 centimeter breda remsor skars till av golvskyddspappen och sedan blöttes dessa och sattes upp över spikremsorna, vi satte inte remsor i hörnorna.


En våt remsa som sätts mitt över spikremsorna för att det där ska bli dubbelt och verkligen släta ut dem så att väggytan blir så jämn som möjligt för tapetsering eller målning.

Efter att dessa satts upp och strukits fast med händerna bara så strök vi tapetklister på de 16 centimeter breda remsornas ena sida och satte upp dem över. De smala och våta remsorna ska vara något kortare än de breda så det går att klistra runt hela vägen.


De breda klisterremsorna är uppsatta på de korta bitarna men inte på den enda långa skarven. Man kan eventuellt riva de här remsorna för att ännu mer minimera skarvarna men vi skar till dem och det syns skarvar om man tittar riktigt riktigt nära… alltså hade det troligen inte varit värt det extra jobbet att riva dem.

Hörnen gjorde vi av samma papp som den som vi satte på väggen. Vi skar till ca 20 cm breda remsor som vi vek på längden. Vi hjälptes åt att vika dem och det gick lätt och snabbt och blev bra. Efter det tog jag klister på en hörnremsa i taget och vek sedan ihop den så som man gör med en tapetvåd och lät den vila under tiden som jag strök klister i hörnet där den skulle sitta. I Stockholms länsmuseums instruktion blandar de benlim och tapetlim men jag använde bara tapetlim. Det verkar ha fungerat utmärkt, vi får väl se i längden om det var ett misstag… Jag vecklade ut den och tryckte in den i hörnet och använde sedan en fuktig svamp för att trycka in den ordentligt i hörnet.


Här är väggen helt klar med remsor och hörn och allt. Slätt blev det och ett väldigt trevligt underlag att tapetsera på.

Vi gjorde våderna något längre än vad de skulle vara vilket är att rekommendera, man bör dock inte göra dem för långa eftersom de då tar i golvet och blir meckiga att handskas med. Allt vi använde fungerade perfekt. Pappen var lätt att arbeta med och resultatet blev toppen. När jag tapetserade fick jag problem med att pappen blev lite sladdrig igen när den blev uppblött av tapetklistret och man fick vara noga med hur man satte våderna för att få ett bra resultat men pappen spände upp sig helt igen när den torkade. Att pappspänna var så roligt, billigt och blev så bra att vi nu funderar på om vi inte ska pappspänna väggarna i både arbetrum, matrum och vardagsrum utanpå den tretex som sitter idag. Då får vi ett bra underlag för de nya tapeterna och vi slipper vara så noga med underarbetet att försöka få tretexen att hålla ihop i skarvarna och vi slipper framförallt att spackla och slipa som är nåt så vansinnigt tråkigt så det finns inte! 😀


Helt klart och helt slätt! (Det är inte dragningar i pappen ovanför dörren, det är skuggor från pärlsponten i taket.)

10 kommentarer på “Sophie rekommenderar:

  1. Sara skriver:

    Vad fint ert hus blir och vad duktiga ni är! Otroligt bra blogg och jag älskar dina före och efter bilder. Så kul att se hur allt utvecklas. Jag har precis köpt ett hus och har tänkt måla lite med egna linoljefärger (har sett att du gör det) och tänkte bara fråga lite om torktiden. Min mamma har blandat mintgrön färg till mig som jag målar ett skåp med, men det tar ungefär en vecka för det att torka. Tar det så lång tid för din färg med? Tack för en fin blogg med mycket inspiration!

    • Sophie skriver:

      Tack! Gillar själv före/efter-bilder mycket. Är alltid så kul att se skillnaden tycker jag. Jag är dock dålig på att visa mycket efter… måste bli bättre på det!

      Om du menar egen linoljefärg så har jag aldrig testat att blanda torrpigment och olja till egen färg. Däremot blandar jag till olika kulörer av färdiga färger som jag rör ihop. Jag har målat med Gysinges och Ottossons linoljefärger mest och att det tar en vecka att torka har jag aldrig varit med om. Jag målade obehandlad pärlspont igår med outspädd linoljefärg från Ottossons och den är nästan helt torr idag, är bara på kvistarna där jag schellackat som det inte torkat helt. Att det tar mer än 2 dagar att torka tror jag bara hänt nån gång om man målar inomhus. Målar du riktigt tunnt? Jag upplever dessutom att det tar längre tid att torka om man har balsamterpentin i färgen, jag använder inte det längre alls. Är skåpet målat innan tar det också längre tid, man kan tillsätta sickativ (torkmedel) om man vill att det ska gå fortare.

      • Sara skriver:

        Min mamma har blandat med torrpigment och olja, det kanske är därför det tar så lång tid. Jag ska kanske be henne tillsätta lite sickativ så går det kanske snabbare. Jag är alldeles för otålig för att vänta en hel vecka! 🙂 Det var omålat innan (skåpet), så det borde ju gå snabbare då med tycker man. Vi får väl prova oss fram eller får vi börja blanda som du gör istället!

        Ja, det är verkligen jätteroligt med före och efter bilder. Så man kan se hur bra det blir 🙂 Tack för svaret!

        • Sophie skriver:

          Kan ju hända att det är fel förhållande mellan pigment och olja ellrr nåt? Hoppas det löser sig, annars är det ruskigt smidigt att blanda på redan färdiga färger.

  2. Stella skriver:

    Vad lätt det verkar. I vårt hus är det pappspänning överallt och vi planerar att göra lite till…speciellt efter denna instruktion. Otroligt vad slätt det ser ut!
    Bra gjort! / Stella

  3. Jonas skriver:

    Inspirerande, det vore roligt att pröva någon gång! En stor fördel om man kan ersätta spackling och slipning.

    • Sophie skriver:

      Helt klart den allra största fördelen tycker jag. Att slippa slipa och spackla är en dröm. När man spännt är det liksom klart… inget mer trist underarbete. Men man måste vara noga med det man har under dock för eftersom pappen spänner tätt mot underlaget får det inte sticka ut något från baksidan.

  4. Angelica skriver:

    Oj så bra det blir!! Bra jobbat!!!

Lämna en kommentar