Dubbelsäng från förr.


Jag har under flera år vetat vilken sorts säng jag ville ha men eftersom vi inte varit klara med sovrummet har jag bara letat sporadiskt på Blocket tidigare men när nu renoveringen påbörjades intensifierade jag letandet. Hittade två fina utdragssängar men funderade länge om det skulle gå att få ihop eftersom måtten inte stämde med dagens standard. Till slut bestämde vi oss ändå och hämtade hem dem och i helgen byggde vi om dem till en dubbelsäng.  

   
Eftersom det är gamla sängar var de också tillverkade så man enkelt kan montera isär dem och efter att h lossat endast 2 skruv på varje gavel kunde vi ställa undan sidodelarna och använda gavlarna.  

 Vi byggde en ram som passade våra två 90-madrasser och skruvade fast gavlarna i denna. I fotändan är det skruvat inifrån men på huvudgavlarna skruvade vi utifrån. Vill vi återställa sängarna är det bara att skruva ur skruvarna så syns det inte. 

  
    
På sidorna täckte vi ramen med limfog som jag fernissade i samma kulör som gavlarna. 

 En strykning gjord men en eller två till behövs.
  I fotändan valde vi att låta gavlarna linjera med ytterkanten vilket gjorde att det blev ett mellanrum mellan dem. Huvudgavlarna är bredare än fotgavlarna. Vi löste det genom att sätta dit en bräda som även den fernissas.

 
Vi blev mer nöjda än vi trodde vi skulle bli och med madrasser, täcke, kuddar och det fina virkade överkastet och vaddtäcket jag köpt på Tradera blev det väldigt bra. Här sover vi gott. 

  

6 comments on “Dubbelsäng från förr.

  1. Margareta Karlsson skriver:

    Hej igen!
    Det var ett tag sen jag skrev. Ert sovrum blev jättefint- precis som allt annat ni gör i huset !!

    Vi har också en fråga till dig och de som läser din blogg:
    Vi renoverar vårt hus och i samband med ändrade behov måste vi göra oss av med gamla möbler t.ex. en ljus sovrumsmöbel i gustaviansk stil (som passar ett flicktonårsrum) en säng, toalettbord med spegel, ett nattduksbord med marmorskiva. Det finns tre stolar till också. Det är normalslitage på dem.
    Så har vi två gamla imperialsängar i mörk faner, som vi gjort om till dubbelsäng precis på samma sätt som ni gjort. De går att använda som enkelsängar igen.
    Är NI intresserade av köp eller känner andra som kan vara intresserade (som liksom er vill ta hand om/ bevara det gamla) så säljer vi dem billigt alt. skänker bort dem.
    Hör av dig med mailadress så kan jag skicka bilder. // Margareta i Vadstena

  2. Så fint det blev! Önskar jag vore mer händig, har mycket ideer men svårt att få till det rent praktiskt.

  3. Kristoffer Darj skriver:

    Skoj idé. Jag har ett par gamla gavlar jag räddat så det kanske vore skoj att göra nåt sånt här av dem. Men nu tycker jag allt att det börjar bli dags för ett nytt inlägg.

    • Sophie skriver:

      Mmm… jag håller med dig… ska försöka ta upp bloggen igen. Uppdaterar annars mitt Instagramkonto relativt ofta. sophiepasodergarden heter jag där.

Kommentera

