Tassavtryck och andra djurspår…


Idag när jag höll på att träna vår lilla shettis Lina hörde jag glas som gick i kras i orangeriet. Tänkte att vi måste ha glömt en av katterna där inne men fick sedan se vad det var. Det var två skatungar som förirrat sig in genom de övre fönsterhålen där det ännu inte sitter några fönsterbågar och nu kom de inte ut utan flög bara mot rutorna där nere gång på gång. Det var de som vält ner en av mina glasvaser och de hann med några till innan jag hann dit och lyckades få ut dem genom pardörrarna. Skatorna hade nog hunnit vara där ett tag och kollat runt i lugn och ro innan en av dem råkade välta ner en vas för det var verkligen bajs överallt. Stackars skatorna blev så rädda när vasen trillade ner och hade sedan full panik och jag är glad att de inte skadade sig även om jag var precis vansinnig på dem just då.

De lyckades ha sönder bland annat mina två finaste vaser, inte värda några pengar utan bara värdefulla för mig. Jag är faktiskt riktigt ledsen över det även om jag samtidigt är mycket tacksam över att de inte hade sönder någon av glasrutorna, jag hade verkligen inte orkat byta glas och kitta om nu när vi precis känner oss ganska klara och tar en paus från orangeriet som vi jobbat så hårt med ända sedan i våras.

Spåren efter skatorna blev förutom glassplitter överallt även fågelbajs på allt och knäckta växter.

IMG_1985.JPG

IMG_1986.JPG

IMG_1988.JPG

IMG_1984.JPG
De där skatungarna är jag vanligtvis ganska förtjust i, de är roliga att titta på och brukar hålla till kring grisarnas hage för att få sig lite mat av det grisarna eventuellt lämnar. Just idag är jag dock inte alls förtjust i dem…

Trevligare avtryck lämnade då en av katterna när jag hade målat fönsterbrädan i somras. Någon av Iris, Signe eller Ines har gått i den nymålade färgen och sedan hoppat ner på golvet som då var omålat. Jag skrev om detta när jag skrev om golvmålningen. Jag tyckte de där tassavtrycken var väldigt fina så när jag målade golvet såg jag till att de hamnade i en av de mörka rutorna och så lämnade jag helt enkelt kvar två av dem.

IMG_1989.JPG

Spåren efter skatorna har jag städat bort men de här tassavtrycken blir kvar för lång tid framöver…

6 comments on “Tassavtryck och andra djurspår…

  1. Beatrice skriver:

    Så fint det blev med tassavtrycken :). Mindre roliga avtryck av de stackars skatorna. Hoppas de klarade sig utan alltför stora men. Fy vad de måste ha känt sig stressade, stackarna.

  2. MrsUniversum skriver:

    Lite för fin byggnad för att användas som voljär 😉

  3. Hej!
    Viken fantastisk blogg ni har! Mycket roligt att läsa och mycket är likt det jag skriver om och ska skriva om på min ganska nya blogg: Mitt sekelskifteshus.
    Det skulle vara kul om ni kikade in och kanske vill byta länk med mig.
    http://sekelskifteochinredning.wordpress.com
    Med vänlig hälsning Ylva

Kommentera

