Det torkade!!!


I måndags morse var det första jag gjorde att gå ut och känna på golvet och äntligen var det torrt! En lång arbetsdag senare kunde vi äntligen börja flytta ut möbler och saker.

Golvet blev riktigt bra, jag kan inte se någon skillnad i kulör men däremot är det något blankare nu än innan. Golvet känns väldigt lättstädat nu och betydligt tåligare och det är nog inte fel när vi ska odla och hålla på med jord och växter där.

IMG_0948.JPG
En liten flammighet finns i golvet, den gör egentligen inget tycker jag men känner vi att vi vill så kan vi ju stryka ett lager till till våren.

Under sommaren har jag köpt lite möbler som jag planerat att ha i orangeriet och nu kunde vi äntligen ställa dem där de hör hemma. Även om allt hittills varit vitt och ljusgrått blir det nu mer kulör, inte så många olika men mycket mörkare.

IMG_0965.JPG
Matgruppen med bordet som jag är så förälskad i. Det blev nyrenässansstolarna som vi köpte i våras och det lilla bordet till vänster köpte jag i somras.

Än så länge finns det inte mycket växtlighet i vårt orangeri men det kommer att bli mer, säsongen börjar ju dock ta slut så det är inte lönt att köpa en massa nu. Våra tomatplantor har haft en kämpig sommar då de fått stå ute en hel del och troligtvis fått för lite näring nu på slutet när alla tomaterna tar kraft så de ser lite trista ut men de har massor av tomater. Nästa år ska de få bättre förutsättningar. Förutom tomaterna och en Physalisplanta har vi köpt och planterat en vinranka. Den är väldigt liten just nu men kommer förhoppningsvis att växa till sig betydligt redan till våren.

IMG_0967.JPG
Vinranka i hörnet i ett hål i golvet så den har möjlighet att sträcka ut sina rötter utomhus.

IMG_0977.JPG
I hörnet bredvid vinrankan står utdragssoffan, jag har länge tänkt mig den här men på sistone har jag istället funderat på en liten soffgrupp i rotting kanske så man kan sitta flera och bekvämare. Den passar ju väldigt bra in dock, fast tyget måste bytas för det är både smutsigt och trasigt.

Det känns overkligt att orangeriet nu är möblerat och användbart. Jag är inte klar men en bit på vägen åtminstone. Imorgon ska jag försöka hinna fernissa gardinstängerna så vi kan hänga upp dem också.

13 comments on “Det torkade!!!

  1. Beatrice skriver:

    Jisses va fint! Jag har försökt hitta ”tassarna” på bilderna… 😉 Tänk att sitta där i stearinljusets sken och äta något riktigt gott. Suck! 🙂

    En undran dock. Ni kan väl inte ha möblerna där över vintern för då blir de väl förstörda av fukt o kyla? Kanske en dum fråga, men jag ställer den ändå.

    Ni har gjort ett sagolikt fint arbete med ert orangeri. Nu får vi hoppas på en lång fin höst så ni hinner njuta av det innan vintern.

    • Sophie skriver:

      Tassarna syns i ett senare inlägg men det har du nog sett redan kanske. Frågan om möblerna är inte alls dum. Vi hade tänkt testa att ha dem kvar och eventuellt om det blir för fuktigt ställa dit någon sorts avfuktare. Vi har ett kallställt torp på gården och där har vi fullt möblerat med textilier och allt och inget blir förstört där. Vi hoppas det funkar i orangeriet också.

  2. Louise skriver:

    Så himla fint! riktigt snyggt med brunt till grått. Lite härliga textiler med fikon, vinrankor och påfåglar kanske kan ge lite växtkänsla nu under mellanperioden!

  3. Sabina skriver:

    Häftigt och snyggt! Alla har inte ens sådär fint inne… 😉

  4. Hanna skriver:

    Alltså det är så fint, så himla fint!!! Blir alldeles tagen varje gång jag tittar. Otroligt bra jobbat!

  5. Gammaldags kran skriver:

    Vad fint det blev!
    Vart har du köpt soffan?

  6. Fröken Grön skriver:

    Golvet blev verkligen toppen!
    Och vilket makalöst vackert orangeri ni har skapat.
    Tack för all härlig inspiration!
    /Anna-Karin

  7. Erika skriver:

    Så himla fint det har blivit! Hoppas ni får många långa sköna dagar och kvällar där nu!

Kommentera

