Det blev ny behandling av golvet i orangeriet


Efter att ha väntat och väntat och haft en fläkt på i två dygn utan att det gjorde någon skillnad alls så ringde jag Ottossons för att höra vad de trodde om golvet. De trodde att det var så att oljan gått ner i golvet så fort att pigmentet blivit kvar på ytan och då torkar det men fortsätter kladda av sig ändå eftersom det inte är bundet. Det hade inte spelat någon roll hur länge vi väntat för golvet skulle fortsatt kladda av sig ändå.

Antingen skulle jag ha halvoljat innan jag målade för att mätta ytan något eller så fick jag göra något efteråt och för min del återstod ju bara det senare. De tipsade om en produkt som heter BioImpression från LeTonkinois. Det är en oxiderande olja som kan användas på de flesta underlag och som ger en tålig yta. Jag hade en flaska med 0,5 l hemma som jag köpt till annat men aldrig använt men tjejen på Ottossons trodde inte den mängden räckte och jag vågade inte testa att börja stryka om det inte skulle räcka för då hade det kanske blivit en skarv.

Istället väntade jag tills idag när vi åkte till Wederslöfs byggnadsvård på byggnadsvårdsdag och köpte 1,2 l där. Så fort jag kom hem strök jag ut på golvet. Det ska strykas mycket tunt och det gjorde jag och när jag var klar hade det inte gått åt mer än ca 3-4 dl. Typiskt, jag kunde alltså gjort det med det jag hade hemma och varit klar för länge sedan…

IMG_1869.JPG

Nu har jag nästan en full burk och en helt oöppnad flaska kvar. Tur att jag tyckte den verkade väldigt bra så jag kan hitta fler användningsområden för den. 😊

IMG_1862.JPG

Det blir lite skillnad på golvet nu när jag stryker ut ytterligare ett lager men det verkar inte bli jättestor förändring ändå. Tjejen på Ottossons sa att det skulle bli skillnad både på ytan, kulören och att det skulle mörkna. På fotot ovan är det alldeles nyss utstruket så det är vått fortfarande men det blir inte så stor skillnad ändå.

Nu ska det vara torrt för det har gått 8 timmar men det är mörkt ute och det ösregnar så jag väntar nog tills imorgon med att gå ut och känna på golvet men jag håller tummarna för att detta nu fungerar så jag kan börja möblera imorgon kväll.

Kommentera

