Golvet i orangeriet


Det blev målat golv i orangeriet till slut. Golvet är betong som är stålad så ytan är jämn och len att gå på men den var ganska tråkigt betonggrå och dessutom, vilket var värre, hade det blivit en del fläckar på golvet under det år som gått sedan vi gjöt den. Rostfläckar från järnspån när vi sågade bort gångjärnen från fönsterbågarna, linjer från när vi mätte ut vinkeln på takstolarna med snörslå, en del färgfläckar från målningen av väggar och tak samt tassavtryck från någon av katterna som trampat på fönsterbrädan när den var nymålad…

IMG_1778.JPG

Golvet stämde inte så bra med känslan jag vill ha som det var så därför blev det målning. Vi bestämde oss för klassiskt rutigt på diagonalen och under tiden Mats ritade upp rutorna så blandade jag till två olika grå nyanser. Den ljusaste är samma som väggarna och den mörkare är några nyanser mörkare, båda är blandade med vit och grön umbra linoljefärg.

IMG_1774.JPG
Målningen påbörjad och det blir riktigt bra. Rutorna är ca 46 cm breda, vi valde storlek efter husets djup så vi skulle få hela rutor vid dörren och inga små trianglar någonstans.

IMG_1784.JPG
Det tog tid att måla men till slut var jag klar, Maja och Anton fick måla de sista två trianglarna vid dörren.

Jag målade ytorna med två större penslar men eftersom jag målade båda kulörerna samtidigt vått i vått och inte använde linjal eller något att måla mot så fick jag använda en smal konstnärspensel till varje kulör till alla kanter.

IMG_1785.JPG
Det blev precis som jag tänkte mig om inte ännu bättre rent utseendemässigt. Jag har gjort en strykning med linoljefärg som är spädd med en skvätt extra linolja och lite balsamterpentin. Färgen är tunn och ser nästan infärgad ut istället för att vara målad. Precis så som jag hade tänkt mig det. Jag började måla i onsdags och gjorde klart i torsdags och trodde att det skulle torka ganska snabbt men det har det inte gjort. Golvet är ännu inte helt torrt och då har vi ändå haft en fläkt stående där ute sedan igår morse och nu är det söndag kväll. Färgen är så torr att man kan gå på den utan att den färgar av sig eller kladdar men gnider man med fingret får man fortfarande lite pigment på. Det är bara att vänta…

Under tiden jag väntar samlar jag ihop en del av de saker jag tänkt inreda med där.

15 comments on “Golvet i orangeriet

  1. Beatrice skriver:

    Så fint det blir! Även om jag tycker att tassavtrycken var otroligt charmiga ;). Det hade varit fint att ha kvar dem men det går ju inte att bara spara dem när resten behövde målas. Det närmar sig inredning nu :). Spännande att se det helt färdigt.

  2. Kurt skriver:

    Ja, att låta katter schablonmåla ett golv med tassavtryck är ju en lysande idé, men det kanske anses som djurplågeri?

  3. Linda skriver:

    Åh! Det där blev het otroligt snyggt! Vilken känsla ni båda har för form och färg!
    Hittade din blogg för ett tag sedan, men vet inte om jag kommenterat innan?
    I vilket fall som helst så är den (och den gamla) en stor inspiration för mig och jag älskar de lite mer handfasta tipsen (att det inte bara är en ”inredningsblogg”) och allt du visar av vanligt gårdsliv.
    Har alltid gillat gamla hus och nu har vi äntligen köpt ett. Dock gick det bara en månad från tillträde tills det att den stora skogsbranden nästan åt upp det. Vi har ännu inte fått återvända, så vi håller tummar och tår för att det finns kvar och att vi ska kunna fortsätta våra drömmar tillsammans med det.

    • Sophie skriver:

      Tack så hemskt mycket och grattis till ert nya hus även om det måste vara hemskt just nu. Så fruktansvärt det måste vara att inte veta om ert hus står kvar. Håller alla tummar för att det klarat sig. //Sophie

  4. Änglabacken skriver:

    Ett då fantastiskt fint golv! Ja hela orangeriet är väldigt vackert, roligt att följa och se hur ni jobbar med detaljerna!

    //Sandra

  5. Ria Huisman skriver:

    Hej Sophie!

    Komplimang om dit orangeriet!!! Stor tack för berättelsen om det!
    Jag läser din blogg regelbunden över ett år nu ach jag blir fortfarende nyficken vad du skriver 🙂
    Vi äger gamla hus i Småland och vill också bygga och restaurera med gamla materialen. Den är så fint att arbete med.
    Just nu målar vi fönster och har jag beställt linolja och pigment från Ovolin. Snabbt leverans var det!
    Jag älskar gamla hus och läser blogger om allt angåande. Din blog är också en informationskälla, tack för det 🙂

    Ria

  6. evelynstradgard skriver:

    Stort grattis!!! Lyckliga du: ett orangeri tar trädgårdslivet till nya höjder! Följer fortsättningen med spänning..

Kommentera

