Pardörr i orangeriet


Idag blev pardörren isatt och nu har vi en dörr som vi kan stänga och det gör så stor skillnad för hur man upplever orangeriet både innifrån och utifrån.

20140803-220250-79370788.jpg

20140803-220249-79369973.jpg
Dörren kommer från Mats syster, de har satt igen en dörr i sitt hus och då blev denna över. Inte var den så vidare fin när jag började på den men det blev bättre. De som hodde i deras hus tidigare måste ha tyckt att det varit väldigt kallt eftersom de verkligen gjort sitt yttersta för att isolera och täta. På utsidan satt masonite över speglarna och under masoniten hade de tryckt in glasfiberisolering, ovan och under masoniten satt tjocka trälister. På kanten mot den andra dörren satt masonite för att minska springan.
På dörrarnas insida satt dels extra fönsterbågar fastskruvade och dels en tjock plywoodskiva över speglarna. På sidan mot den andra dörren satt tätningslist.

20140803-220832-79712493.jpg

20140803-220831-79711751.jpg

20140803-221058-79858916.jpg
Under allt extra var dörren riktigt fin och speglarna har aldrig ens varit målade på utsidan. Tyvärr fanns en skada längst ner på den ena dörrens utsida. Något skadedjur har tagit sig in bakom den extra brädan som var påspikad och ätit upp en del och fullständigt pulveriserat virket men det var inte skadat igenom någonstans och angreppet var gammalt så förhoppningsvis kan jag fylla med någon sorts spackel och sedan måla över.

20140803-221350-80030641.jpg
När dörrarna var skrapade och på plats såg det ut så här. Vi har fäst dörrarna direkt i stommen så det finns ingen karm runt.

20140803-221540-80140566.jpg
Eftersom vi inte gjorde någon karm satte Mats istället lister på insidan av stolparna och även ovanför dörren. Nertill tillverkade han en tröskel.

Efter att Mats var klar målade jag som sagt allting och då blev det så här från insidan. Jag målade även brädorna mellan takfötterna första gången och golvlisten andra gången. Nu ska allt torka och dörren som bara är grundad ska spacklas och slipas av och sedan målas igen.

Jag målade även brädorna mellan takfötterna utvändigt och sedan de sista två sidorna där jag inte målat listerna runt fönstren ännu så nu är det målat minst en gång på utsidan överallt utom på övre takdelen som jag lämnar till Mats då jag inte trivs uppe på taket.

20140803-223206-81126798.jpg
Nu ser det nästan färdigt ut även från denna vinkeln där man ser de två bakre sidorna.

20140803-223312-81192087.jpg
Från utsidan med dörren på plats fast tidigare i dag när inte allt annat var målat ännu och tröskeln inte ens kommit på plats. Nu återstår att välja vilken kulör den ska få och att måla tröskeln med outspädd grön umbra.

6 comments on “Pardörr i orangeriet

  1. Louise skriver:

    Nej de dörrarna såg verkligen inte mycket ut från början. Men sen blev det fint! En liten galen idé för färgen till dörren, enetorpets röda med 60-80% titanzink, kan det bli en tegelrosa som passar med taket på stora huset, lådorna och ladan? Rosa och grönt kan bli läckert och lite lusthusigt.

    • Sophie skriver:

      Oh, det tror jag inte att jag vågar. Just nu funderar jag på grön som fönsterbågarna eller gul som fönstren på boningshuset och de dörrarna.

  2. Amalia Andersson skriver:

    Hej!
    Jag undrar var ni har köpt köksblandaren?

    Har försökt hitta en fin blandare till mitt kök, men de flesta är väldigt moderna i sin design.
    /Amalia

    • Sophie skriver:

      Blandaren är en dansk av märket Toni. Sök på toni.dk. De har även en svensk hemsida men jag minns inte namnet men det är länkat till den från den danska. Det finns också liknande på Byggfabriken vet jag men de är dyra

  3. Louise skriver:

    Apropå golvet, linoljevaxad betong här:
    http://flora.metromode.se/2014/07/18/villa-raku/

    En svart eller grön frimålad blomsterfris runt kanterna, sen på med vaxet? En tanke jag hade när vi hade flytat golvet, men det blev ju tegel istället.

Kommentera

