Möblerat i hallen


Bloggen verkar ha vaknat till liv, eller jag då! 🙂 Men det har också börjat hända en del här hemma igen vilket gör att det finns mer att skriva om. Nu är hallen i princip klar, byggmässigt saknas taklist som ligger tillsågad och väntar på att målas innan uppsättning och sen saknas elen ännu. Trappräcket är ännu inte klart heller men annars är det nog inget kvar.

När nu fåtöljerna blev klara kunde jag genast möblera nästan klart och sedan inreda, det som är allra roligast alltså!

20140320-183914.jpg Så nu är detta som mötte oss när vi gick upp för trappan tidigare utbytt mot något helt annat.

20140320-184403.jpg Fåtöljerna passar in precis så där bra som jag tänkt mig.

20140320-184541.jpg Fågelteckningarna jag gjorde har kommit upp på väggen och jag håller ju på att måla fler ramar så det kommer upp lite mer på väggarna så småningom. Svarta ramar passar mycket bra till tapeten.

20140320-184722.jpg Det lilla sybordet har hittat sin plats mellan fåtöljerna och jag har fått fram en hel del fina saker. Jag har även bytt ut gardinerna som innan var ett par slitna Alvine från Ikea mot andra sydda av ett nytt spetstyg också det från Ikea. Tyget heter Gulldis och kostar bara 19 kr metern.

20140320-192252.jpg

Det är fint mönster på dem tycker jag och kul at det kommit ett nytt billigt spetstyg för efter att ha haft flera par Alvine så är jag lite trött på dem även om de är fina.

20140320-184900.jpg På sybordet ligger en söt liten duk jag nyligen fått av en vän och så står den lilla fina vita krukan där med en Hortensia. Hoppas Hortensian överlever länge för den är väldigt fin.

Jag har ju som sagt funderat över det där med pynt och att jag har för lite framme så här har jag tagit i lite mer än jag brukar.

20140320-185544.jpg I fönstret står en loppisfyndad lampa i alabaster och en liten vit fågel köpt på Hemtex för någon månad sedan, sen i fredags när jag köpte möbelrepet hittade jag de två små söta metallfåglarna i samma affär som den runda kudden i den ena fåtöljen.

20140320-190039.jpg Tillsammans med den runda kudden sitter min Pierette som jag fick när jag var i Paris som 6-åring. Den har hängt med sedan dess men det var länge sedan den hade en egen plats, den har legat nedpackad länge nu. I fåtöljen finns även en liten kudde med virkat överdrag som fanns här i huset.

20140320-190714.jpg Här en detalj på fåtöljens rygg med repen som ger stolen ett så mycket mer arbetat utseende.

20140321-193636.jpg

Här ser man också repen, fast på den andra stolen. Man ser också att katterna verkligen uppskattar de nya stolarna… Tyvärr! Ett dilemma det där, de ligger där gärna men hårar ner massor eftersom pälsen fastnar i sammeten.

20140320-190836.jpg Resten av rummet är ännu ganska kalt men den fina symaskinen som även den är ett fynd från huset har äntligen fått en egen plats. Tavlor saknas och även något mer som jag inte bestämt ännu. Vi får se vad det blir men troligen en piedestal med blommor. Den där fina vita förlängningssladden ska ju inte heller vara kvar när det är klart men den krävs än så länge.

Fast det är lite tomt i denna delen är det en ren fröjd att komma upp för trappan numera.

20140320-191119.jpg
Rummet från en annan vinkel men bäst tycker jag nog om det på kvällen när lampan i fönstret lyser ( med hjälp av den där förlängningssladden än så länge) och det är riktigt ombonat och mysigt där uppe, då är det så långt från hur det såg ut innan och det är så skönt.

20140320-191340.jpg

4 comments on “Möblerat i hallen

  1. Christel skriver:

    Fint! Är du säker på att lampan är ett loppisfynd? Liknar ju den jag fått från Italien och inte gillade.

    • Sophie skriver:

      Ja faktiskt, denna är större än din som om jag inte minns fel dessutom gick i golvet för några år sedan och sprack tyvärr. Jag gillade ju den fast inte du gjorde det! 🙂

  2. Louise skriver:

    Så ljuvligt! Verkligen helt underbar tapet, och med de kolafärgade listerna är det så himla fint. Fåtöljerna ser riktigt granna ut!,

Kommentera

