Köket nästan rent från plast.


Idag kom vi äntligen iväg till Ikea för att köpa lite nya saker till köket. Vi var tvungna att köpa en del saker för att kunna ta bort en del annat. När vi sedan kom hem började jag städa bort saker i plast.

20140316-203417.jpg

20140316-203427.jpg I besticklådan var det lätt…

20140316-203834.jpg

20140316-203848.jpg I en av lådorna med redskap var det lite mer plast men jag rensade bort allt utom en medicindoseringskopp till barnen. Det finns även en del i denna lådan som jag inte har något alternativ till och det måste jag skaffa. Osthyvel har vi bara med plastskaft och likaså konservöppnare. Svårast var att rensa bort en uppsättning bestick jag köpt på auktion. Tycker de är så fina men handtagen är i plast.

20140316-204403.jpg Nåja vi behöver dem knappast och ska vi rensa så ska vi!

20140316-204458.jpg

20140316-204507.jpg Sista lådan med redskap var där en hel del att rensa ur. Vi köpte nya stekspadar och pastaslev idag men jag rensade även bort silikonpenslar och min slickepott som jag behöver ersätta. Det andra som till exempel äggskäraren är ju knappast nödvändigt.

20140316-204843.jpg

20140316-204900.jpg Lådan med bakgrejer och formar skiljer det inte så mycket på, ett nytt durkslag och så bort med skärbrädor i plast som vi ändå inte använder och en mandolin som visserligen var ny och praktisk men inget vi måste ha. Här hade jag även tre bakformar med teflonbeläggning som jag tog bort.

20140316-205221.jpg

20140316-205235.jpg Värsta lådan var såklart den med alla plastlådor och burkar. Här rensade jag bort allt! Känns riktigt skönt. Vi köpte nya rostfria skålar att ha till bakning och flera av glasburkarna de har på Ikea som visserligen har plastlock men det är godkänd plast. Jag som har lunch med mig nästan varje dag till jobbet behöver bra och täta lådor.

20140316-205832.jpg

20140316-205842.jpg En ytterligare fördel är naturligtvis att det blir städat överallt i köket nu när vi rensat ut. Även vaskskåpet blev det ordning i. Vi bytte ut plastspannen mot två i metall och spannen vi hade diskmaskinstabletterna i mot en trälåda.

20140316-210159.jpg Så hällde jag även upp diskmedlet i en glasflaska och så får jag väl börja använda den fina diskborsten som innan bara varit för syns skull! 🙂

Vi gör inte detta för att vara duktiga och få beröm. Vi gör detta för att vi känner att vi vill försöka omge oss med så naturliga och rena material som möjligt. Detta är något vi brunnit för i flera år i vårt renoverande där vi hela tiden strävar efter att bygga hållbart och att använda ekologiska, traditionella och naturliga material. Jag har länge hellre valt keramik, glas och metall än plast men det var inte förrän ganska nyligen jag kom i kontakt med själva begreppet ”plastbanta” och började reflektera även över de saker vi har runt oss i hushållet. Det finns så mycket där som man enkelt kan rensa bort. För mig som letade länge efter en väggfärg till Antons rum som var naturlig och så bra som möjligt för att inte utsöndra gifter så känns det lite konstigt att jag inte tänkt på att han har plast bland sina leksaker men jag har helt enkelt inte tänkt så långt.

Vårt hus innehåller förmodligen en mindre mängd av de här kemikalierna som finns i många hem idag tack vare vårt engagemang i byggnadsvården och det faktum att vi inte har plastmattor eller laminatgolv och inte en enda spånskivemöbel någonstans. Det var viktigt för oss att välja ett kök i massivt trä och att då fylla lådorna med plastsaker känns oerhört bakvänt. Vi kommer aldrig bli av med all plast och det är inte heller målet. Däremot kan vi rensa bort den plast som är överflödig och istället välja material som är hållbara och rena både för oss och miljön. Vi kan också i fortsättningen välja saker utan plast och hoppa över att handla en del saker som tidigare följt med hem utan att vi funderat på om vi verkligen behöver det.

4 comments on “Köket nästan rent från plast.

  1. Håkan Brorson skriver:

    Besticken tycker jag är synd att slänga. Handtagen är av vit bakelit.

  2. Petrra skriver:

    Imponerande! Vi har hållit på länge med utrensningen av plast i köket, byter ut lite eftersom. Det skulle nog vara skönt att verkligen ta tag i det ordentligt och göra en stor rensning som ni 🙂

    • Sophie skriver:

      Ja det var skönt att rensa ut ordentligt och nu har vi inte mycket kvar i köket. Allt blir vi ju inte av med men en hel del och nu köper vi bara plastfritt.

Kommentera

