Medans färgen torkar…


Ja när färgen torkar på snickerierna på ovanvåningen skulle jag ju ägna mig åt att klä om fåtöljerna men eftersom det där bandet inte kommer så fick jag syssla med något annat för nu när jag jobbat ett par veckor och hunnit vänja mig vid det igen (första veckorna var jag alldeles för trött för att göra något när jag kom hem 🙂 ) så började det klia i fingrarna. Nu tog jag tag i ett litet sybord som även det ska stå på ovanvåningen. Det kommer bli mitt syrum men även barnens tv-rum och rent allmänt ett trevligt rum att vara i.  Sybordet är egentligen min vän Saras men det passar inte in hos henne så jag har fått ta hand om det. Det är ett litet fint bord men det behövdes en hel del jobb för att kunna använda det.

20140119-204539.jpg

Så här såg det ut innan jag började och det ser väl helt okej ut men foten var delad i två delar och hölls bara ihop av fanéren på ovansidan så bordet var väldigt ostabilt. Dessutom finns det en del skador på fernissan både på locket och på foten.

20140119-204523.jpg

Inuti ser man bättre att det behöver lite kärlek för de vackra locken till de olika facken ligger på sniskan eftersom de små kvartsstavarna som håller dem på plats lossnat på flera ställen. Jag började med att limma fast dem och sedan lossade jag foten för att laga den. Jag tog bort den övre fanéren och då delade foten sig i två delar, dessa limmade jag samman och satte i press, sedan späntade jag fram två smala lister som jag spikade fast undertill som extra förstärkning. Där hade från början suttit en hel bit tunnt trä på undersidan man den var så trasig att det inte gick att återanvända den.

Under tiden som limmet torkade polerade jag fanérbiten med fint sandpapper och stålull för att få bort alla repor och fläckar. Det blev bra. Jag polerade även locket likdant.

20140119-210817.jpg

Foten i två delar innan jag limmade ihop den.

20140119-210828.jpg

Limning pågår och det verkar ha blivit stabilt nog för att hålla.

20140119-210750.jpg

Fanéren till foten är här polerad. Här kan man också se hur mörkt det varit innan men att det blekts där solen kommit åt. När foten torkat ordentligt limmade jag fast fanérbiten igen. den var gjord av ganska tjock fanér, kanske 3-4 mm och jag pressade dit den och lät den ligga med flera tvingar som höll den fast hela natten. På morgonen satt den precis som den skulle.

20140119-210956.jpg

Det syns kanske inte så stor skillnad från första fotot men faktum är att nu är bordet helt. Fanéren sitter fast på foten och foten är hel och stadig. Nu ska det på ny fernissa på de delar som jag polerat och sedan måste skruvarna till lockets gångjärn bytas för hålen har blivit för stora så de glappar. Dessutom ska tyget under bytas då det är väldigt trasigt på baksidan och mycket skört av ålder. Jag ska leta upp ett tyg som liknar det som sitter på nu men har inte lyckats ännu…

 

2 comments on “Medans färgen torkar…

  1. Jenny skriver:

    Vilken underbar möbel! Det tar emot att säga det, men ibland var det bättre förr 🙂

    Har ett gammalt skåp som jag har tänkt ta mig för att restaurera. Eftersom att jag är helt rookie på området suger jag i mig all inspiration jag kan få och det här var ju jätte bra beskrivet av hur du gjorde. Tack!

    • Sophie skriver:

      Tack! det är så roligt att hålla på med gamla möbler tycker jag. Särskilt när man kan fixa dem så de blir precis som de var när de byggdes tycker jag.

Kommentera

