Att rädda ett skadat golv!


Det är så roligt att kunna skriva så här för jag var länge, länge väldigt tveksam till om jag överhuvudtaget sulle kunna göra något med golvet i hallen där uppe men det gick och det blev dessutom mycket bra.

Golvet var när vi flyttade in täckt med en grå trasig plastmatta som luktade fruktansvärt illa och under det en vacker blommönstrad linoleummatta. Mattan under var så fin men den var nerstänkt med färg och hade stora revor så vi valde att slänga ut även den. Ibland ångrar jag mig faktiskt lite för kanske hade vi kunnat göra något åt den. Här kan ni se hur det såg ut från början om ni är nyfikna. Under linoleummattan låg sockerkartonger och underst ett fernissat brädgolv. Golvet har säkert varit fint från början men när de skulle lägga matta på yxade och hyvlade de av ojämnheter och dessutom har nog delar av golvet tagit upp och bytts mot smalare plankor när värmen drogs in i huset.

20140119-204706.jpg

När vi hade slängt ut mattorna la jag flera timmar på att sitta med en skruvmejsel och rensa bort allt äckligt skräp som fyllde springorna och det var breda springor på en hel del ställe.  Sen skurade jag och golvet blev relativt rent. Sen har vi inte gjort mer på de tre och ett halvt åren vi bott här. Jag har funderat mycket på hur jag skulle göra med golvet och har väl mest tänkt att det får målas. Jag ville inte slipa hela golvet och börja om. Efterhand som vi nu gjort vid där uppe har jag dock blivit mer och mer säker på att det allra finaste skulle vara att behålla det fernissat men vad göra med alla skador? Efter mycket velande fram och tillbaka bestämde jag mig för att försöka få bort så mycket det bara gick av alla färgfläckar och de ”fastbrända” svarta fläckar som fanns på flera ställen och som säkert är rester från linoleummattans baksida. Jag tog fram min lilla sandvikskrapa, hård skurborste, mycket linoljesåpa och vatten. Så började jag skura några brädor i taget och efterhand som såpan verkat en stund och mjukat upp skrapade jag golvet med skrapan. Den är ju bara ett par cm bred men å andra sidan kan man ta i ordentligt så det gick bra men ganska långsamt. Redan första gången jag tog upp smutsvattnet och sköljde de första tre bärdorna blev vattnet kolsvart. Jag sprang upp och ner för trappan mängder med gånger och bytte vatten och det gick en hel del såpa men renare blev det!

20140119-204601.jpg Här ser man innan jag rengjorde, alla färgfläckar (som inte är orsakade av mig utan fanns sedan tidigare) och det svarta syns det en del av här längst in vid väggen under fönstret. Jag fick bort i princip alla färgfläckar och allt det svarta och skurade golvet tre gånger innan det var rent. Jag var tvungen att tvätta mina skurtrasor i maskinen mellan varje gång för de blev så skitiga. Fy så äckligt det var men nu löste jag också upp all ingrodd smuts. Golvet blev flera nyanser ljusare/renare och såg riktigt trevligt ut om man bortsåg från de bortyxade och hyvlade delarna. Till dem blandade jag ihop färgad linoljefernissa och sedan strök jag de partierna med den. Det blev över förväntan!

20140119-210358.jpg

När golvet var klart såg man knappt var jag lagat men ändå finns patinan kvar och jag är så nöjd och glad att jag försökte och inte målade direkt. Detta blev precis som jag ville ha golvet och jag tyckte ju väldigt mycket om kulören på de här golvet redan från början och ville gärna ha kvar den. Nu återstår att stryka på två lager ofärgad fernissa så golvet får lite ny glans och bättre skydd.

 

4 comments on “Att rädda ett skadat golv!

  1. MrsUniversum skriver:

    Bra att du berättar detta, Sophie. Fernissade trägolv är enkla att sköta och slittåliga. Vackra tycker även jag.
    På övervåningen har vi fernissade trägolv från 1924 som var ok då vi flyttade in, krävde en nytt lager fernissa bara. Till golvet användes pigmenterad fernissa ursprungligen men vi körde ofärgad då den gamla ytan ligger kvar under nya lagret. På annat håll har vi ett fernissat grangolv från ca 1950 som är ljusare än 20-talsgolvet. Till det har ofärgad fernissa använts.

    Är väldigt nöjd med att fernissade trägolv är på tapeten igen i de hus där de hör till. Var tidsepok har sina material. Linoleum börjar arbeta sig upp från sitt vanrykte inom byggnadsvården – det är också utmärkt.

    • Sophie skriver:

      Ja jag är så nöjd med det fernissade golvet i finrummen, jag förstår verkligen att man uppskattade fernissan när fen kom för det är verkligen lättskött jämfört med skurgolv även om jag uppskattar dem också. Är så glad att golvet blev bra så jag kan behålla fernissan som den är. Ett helt klart underskattat golvval. Jag gillar linoleum också på rätt plats men så är det ju med alla material.

  2. Susanne Gidlund skriver:

    Vad bra golvet blev! Hur har du blandat för att få den fina färgen? Jag har aldrig använt linoljefernissa förutom men är väldigt sugen på att testa. Använder du ngt speciellt fabrikat eller tycker du att det är ungefär samma oavsett vad du använder? En dum fråga men kan använda linoljesåpa på fernissade golv exempelvis när man behöver torka golven?

    • Sophie skriver:

      Tycker verkligen du ska testa! Det är lätt och blir bra och lättskött. Jag köper min linoljefernissa från Gysinge, har inte provat någon annan men är väldigt nöjd med den. För att få färg blandar jag bara i färdig linoljefärg i den kulör jag önskar. Till det här golvets skador använde jag bränd terra och gulockra. Till vårt golv i finrummen använde jag järnoxidbrun och bränd terra. Man bör inte skura med linoljesåpa för det löser upp fernissan. Jag brukar våttorka med några droppar vanligt diskmedel eller allrengöring i vattnet.

Kommentera

