Tapetserararbete


När rummet där uppe började närma sig färdigt och jag väntade på att färgen skulle torka satte jag igång att göra vid de två fåtöljer som ska stå där uppe. Det är två fåtöljer som fanns här i huset när vi flyttade hit. De hade omaka tyg men var likdana annars. De är otroligt sköna att sitta i och kommer passa så bra där uppe. Tyget som var på dem var olika och dessutom smutsigt och trasigt så det ville jag byta.

20140119-204319.jpg

Väldigt vacker modell och de är väl från 30-40-talet skulle jag tro. De står här i det blivande arbetsrummet på bottenvåningen. Här är det inte speciellt trevligt utan mest förvaring för allehanda saker och utmärkt att vara när man ska göra något sådant här. Först trodde jag bara den med svartgrå klädsel var omklädd men när jag började titta närmare på dem var även den andra röda omgjord, eller åtminstone var arbetet på den så dåligt att det inte kunde vara gjort av en riktig tapetserare. Fast nu i efterhand undrar jag ändå om det kan vara så att den bara lagats av någon på ett dåligt sätt. Fast det var dåligt gjort överallt så jag vet inte.

När nu färgsättningen på ovanvåningen var klar med en tapet som går mot lila och snickerier som är målade med obränd umbra/vitt så var det dags att välja tyg till fåtöljerna. Det blev röd sammet, kanske inte helt givet men det kommer bli hur bra som helst.

20140119-210508.jpg

Det behövdes en hel del lagningar i ryggen, som här där jag bytt ut de snören som håller formen på ryggen. Fåtöljerna har som synes varit med om en del. Undertyget är inte alltför fräscht. Men med nytt tyg på så blir det bra. Tyget var jag och köpte redan första dagarna i januari men då hade de inte bandet som krävs till just ryggen hemma men skulle beställa. Jag tänkte att jag har ju en del att göra innan så det gör ju inget men jag har ännu inte fått bandet och nu har det gått över två veckor. Ska ringa och höra vad som hänt. Jag trodde ju bara jag skulle behöva vänta någon vecka och satte igång med resten av arbetet med fåtöljerna och så långt jag kan komma har jag nu gjort för länge sedan.

20140119-210435.jpg

Första delen på plats på första fåtöljen. Det blir bra. Jag använder dock häftpistol istället för hammare och nubb som det var innan.

20140119-210423.jpg

Dynan är lös och läggs i själva fåtöljen. Tyget på den är handsytt, allt arbete på fåtöljen är handsytt i och för sig och det passar mig alldeles utmärkt. Jag tycker om att sy. På dynan syr man först dit kanten runt om och sedan ovansidan, sist syr man på ett annat tyg på undersidan, där blev det vitt linnetyg som jag hade över.

20140119-210855.jpg

Nu har stolarna stått still i 1,5 vecka och bara väntat, trist när man vill bli klar. Alla delar är tillklippta och det som går att göra är gjort, utom möjligen att jag kunde börjat på att fästa upp ryggstycket här på denna.

20140119-210935.jpg

Den här andra har jag satt fast ryggstycket på delvis men nu måste jag ha banden för att kunna fortsätta. Här ligger båda dynorna i fåtöljen. Inte ens dynorna kan jag göra helt klara eftersom det ska fästas ett band runt kanten på dem också och det bandet ska sys in i sömmen på baksidan så där är ännu öppet.

20140119-204441.jpg

Den lilla sypallen som jag fynade på auktion i somras bestämde jag mig för att ha i samma rum så den skulle också kläs om och den kunde jag åtminstone bli klar med.

20140119-210527.jpg

Riktigt fin blev den.  Det kommer bli så fint där uppe när allt är klart. Om bara det där bandet kunde komma någongång. En väldigt negativ sak med att välja sammet upptäckte jag snabbt. Våra katter älskar att ligga i allt som är nytt och nu är dessa nya och sammet och kattpäls är inte en bra kombination.

20140119-211258.jpg

För tillfället står fåtöljerna övertäckta i arbetsrummet men där ligger minsann katter ändå… Jag får väl bulla upp med vackra kuddar sedan så de inte får plats. 😉

4 comments on “Tapetserararbete

  1. Asta skriver:

    Jag har märkt att vi är lite lika på så sätt att vi gärna testar att fixa det mesta. Men att klä om riktiga fåtöljer det har jag inte testat ännu. Får kanske bli projekt någon gång det också. Imponerande!

    • Sophie skriver:

      Ja det stämmer nog att vi är det. Men oroa dig för att klä om möbler ska du knappast göra du som kan mura kakelugnar! 🙂 Det är verkligen inte så svårt som man kanske tror.

  2. MrsUniversum skriver:

    Superfina fåtöljer!
    Och avancerat att göra tapetserararbete på egen hand, tror inte jag skulle klara av sådana former som du har på fåtöljerna.
    Var får du tag i snörmakerier och band?

    Själv arbetar jag bara med att klä om enkla stolsitsar 🙂

    • Sophie skriver:

      Jag köper hos en lokal tygaffär som jag verkligen gillar. De har det mesta eller fixar fram det och har ett brett sortiment även av möbeltyger och annat. Kan bli lite svårare när jag behöver bollfransar till gardinerna i arbetsrummet men kanske kan de fixa även det.

Kommentera

