Allrummet på ovanvåningen


Under julledigheten har jag kämpat vidare i hallen där uppe och kommit riktigt långt. Vädret har ju inte direkt inbjudit till att vara ute i naturen så det har blvit en hel del tid att spendera där uppe. Efter att Mats byggt upp väggen och satt i dörren till den lilla toaletten kunde jag ta tag i  pappspänningen av den ytan och eftersom resten redan var klart för tapetsering kunde jag även börja med det sen.

20140103-220720.jpg

Som vanligt när man pappspänner tror man att man har misslyckats och att det är alldeles för ojämnt och aldrig kommer bli bra…

20140103-220734.jpg

…men så får det torka en stund och så blir det lika perfekt som alltid. Pappspänning är verkligen fantastiskt! Här är faktiskt en liten dragning kvar uppe vid taket men den försvann också när det torkade fullständigt.

20140103-220759.jpg

Så äntligen kunde jag få sätta upp de första våderna av tapeten som legat i sin kartong ett bra tag nu. Tapeten heter Katarina och kommer från Sandbergs. Den härstammar från ett 20-tals original och är så fin. Den röda stolpen ska ”kläs in” med en annan stolpe som bättre passar till trappräcket som ska snickras på andra sidan trappan, det som skymtar på fotot ska tas bort för det är både rangligt och fult.

20140103-220812.jpg

Det blir riktigt bra med den här tapeten. Som vanligt när man tapetserar på pappspänningen bucklar den till sig av fukten men det spänner till sig igen när det torkar. Det är tapetklistret som gör att pappen blir fuktig och man bör inte ha för mycket vatten i klistret. Jag använder cellulosaklister som jag blandar själv, då kan man ha det lite mindre kletigt när man tapetserar på pappspänning.

När tapetseringen var nästan klar, det fanns två väggbitar kvar där underarbetet inte var klart, satte jag igång att måla trösklarna. De har hittills varit knallröda liksom trappräcket. Jag har funderat en del fram och tillbaka över hur jag skulle måla men till slut bestämde jag mig för att prova ren Obränd Umbra efter råd och peppning från Sara.

20140103-220928.jpg

När jag började måla på tröskeln in till Antons rum blev det plötsligt självklart med den här kulören när jag såg att tröskeln tidigare haft den färgen in mot hans rum. Som synes på bilden kan man inte ens se minsta lilla nyansskillnad mellan det jag målat över det röda och den bruna som är på den vänstra delen av tröskeln. Roligt när man hittar spår som bekräftar de val man gör. Trösklarna blev också väldigt bra i den färgen och det blev mycket trevligare överlag när det röda skrikiga försvann. Under tiden färgen torkade lyckades Anton trampa i färgen två gånger, Maja två gånger och Signe två gånger. Barnen sa till så det blev inga märke men Signe har lämnat små fina tassavtryck på Majas golv, det golvet ska troligen målas senare så det gör inget.

Efter trösklarna var det dags för snickerierna och efter mycket funderande, velande och diskuterande blev det en blandning på 30-40% obränd umbra och resten vitt. Det blir bra. Jag funderade först på om jag skulle behålla snickerierna vita som de var för det är ju alltid ett säkert kort men detta blev bättre.

20140103-220902.jpg

Här har jag börjat måla och det funkar riktigt bra. Här ser man också den färdigmålade trösklen men dörren är ännu vit. Dörren in till kattvinden ska tapetseras.

20140103-220847.jpg

Om jag inte hade bestämt mig för den bruna nyansen kunde jag målat i lila. I rummet fanns från början 3 dörrar och dessa hade originalfoder kvar. Förutom dem finns det ett fönster och nu den nya badrumsdörren och jag hade hittat tre bitar av samma foder som redan satt runt dörrarna och på insidan på dörren till vårt sovrum satt ytterligare några meter så de skulle räcka så vi kunde få samma profil överallt utan att byta till nyhyvlade. Golvlisten som satt i rummet bestod av tre (3) olika profiler i småbitar. Jag behöll dem som det fanns mest av och sedan kompletterade jag med de bitar som jag hade kvar från Antons rum. Efter en del skrapande och slipande kunde Mats sätta upp dem och det blev plötsligt komplett. Ett problem bara, när jag skulle lossa fodren från vår sovrumsdörr sprack det ena i flera bitar eftersom det var fastbyggt i en garderob i ena kanten. Jag trodde bara det var instucket men garderoben var spikad i fodret. Alltså saknades det nu en bit. Vi gjorde så att vi satte det vi hade på dörren till toaletten och sedan hyvlade Mats upp en annan profil vi har som är ganska lik som han satte runt fönstret.

Åter till det lila då… jo redan när jag renoverade fönssterbågarna till Antons rum upptäckte jag att de invändigt varit lila och sen hittade jag även fodren som varit lila. När vi sedan rev ner masoniten på väggarna i hans rum hittade vi ju den fina tapeten som gick i lila och det är ju såklart till dem som snickerierna varit lila. Jag kunde haft lila till den här tapeten också.

IMG_0910Till den här tapeten har de lila fodren suttit.

20140103-221000.jpg

När golvlisten kommit upp runt den lilla toaletten och fodren runt dörren och sen färg på det blev det riktigt fint.

20140103-221018.jpgSista biten att tapetseras var den krångligaste ovanför trappan. Där har tidigare den gamla elcentralen suttit men ett par veckor innan jul togs den bort och den inkommande elen drogs om till den nya elcentralen i tvättstugan och äntligen är all gammal el i huset borta.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Det är de här olika delarna som utgjorde vår förra elcentral, kablar överallt och bara tråkigt och fult. Som synes på bilden ovanför är där ett stort hål kvar i mitten och det ska vara kvar för ett kommande ändamål.

20140103-221035.jpg När det blev klart att tapetsera väggen ovanför trappan blev också de två dörrarna in till kattvindarna tapetserade och nu syns de mycket mindre.

20140103-221051.jpg

Bland de sista detaljerna som målades var fönstret med foder, innerbågar och karm. Det har stått omålat och utan foder tills nu så detta blev verkligen skillnad.

20131227-210047.jpg

Det har sett ut så här fast detta är det andra fönstret som nu är inne på den lilla toaletten.

20140103-221103.jpg

Här är allt målat en gång som det ska vara. Det krävs en eller två strykningar till  och sen är det klart nästan.

14 comments on “Allrummet på ovanvåningen

  1. Peter Sörensen skriver:

    Vilka snygga jobb ni gör. Imponerande. Liksom er flit. Får nu själv nästan lite dåligt samvete av att ha legat på latsidan under julen.

  2. Anneli skriver:

    Verkligen jättefint! Det är så roligt att följa er arbete 🙂

  3. Sophie skriver:

    Det blir fantastiskt fint! Pappspänning skulle vara kul att pröva på, det har jag inte gjort än. Men det är ju flera rum kvar att ta tag i åren som kommer…

  4. Pia skriver:

    Vad fint ni gör och vad duktiga och tålmodiga ni är!

    Finns det möjlighet att få ta del av ert recept för mörkbrun golvfernissa? Gysinges kataloger är slut och vi lyckas inte hitta ett recept vi törs lita på. Era golv är väldigt vackra, men hur mycket pigment tog ni och från vilken leverantör? Hittar exempelvis ingen järnoxidbrun på Gysinge…

    • Sophie skriver:

      Jodå, självklart! Man blandar ihop järnoxidbrun och bränd terra, hur mycket av varje vet jag inte ungefär 50/50 tror jag. Sen bandar man ner det lite i taget i fernissan tills man får den så mörk som man vill ha den. Provstryk på en bräda. Tänk på att när du sedan stryker golvet så kommer det att bli dubbelt så mörkt för varje strykning. Vi gjorde bara en strykning med den färgade och sedan två strykningar med ofrägad ovanpå som skydd. Man bör ha minst två strykningar ofärgad fernissa.

      Vi köpte färdigblandad linoljefärg så inga pigment, och från Gysinge. Gysinge har den bästa linoljefernissan men linoljefärgen man blandar i kan man nog ta från vilken som.

  5. Iinger Björkenfors skriver:

    Kan undra om det var den lila tapeten som fanns i rummet när jag bodde där 1945-1949.

    • Sophie skriver:

      När du bodde där var det kök i det rum som denna tapet satt i tror jag. Det är rummet ut mot vägen som hade den här tapeten. Tapeten fanns under masoniten och köksinredningen.

  6. Mona skriver:

    Du är så enormt inspirerande, Sophie! Ville bara säga det. Jag har kikat in här ända sedan du började blogga och glömmer alltsom oftast att lämna en rad. Men å, vad många gånger jag har velat komma på besök och titta på alla fina detaljer. Det är ren njutning att se hur noga ni är med att bevara arvet och hantverkskunskaperna och ändå göra ett HEM som inte är ett stelt museum.

Kommentera

