Granen 2013


I år hände det! Det blev en så där fantastisk gran som jag drömt om i flera år. Äntligen fick jag till allt det där pyntet som jag velat ha länge.

gran

Granen står i hörnet där det någon gång i framtiden ska stå en rund vit kakelugn. Mats fick göra en insats och sätta dit ett vägguttag för det kan nog dröja tills det blir en kakelugn här och så länge är det en utmärkt plats för granen.

Igår var Mats och Maja samt Niklas med familj på granjakt i vår skog och de kom hem med den här till oss. Väldigt fin tycker jag som alltid brukar hitta något att klaga på…

20131223-211027.jpg

Redan för några år sedan fick jag en låda med gamla kulor från min mormor. Jag vågade först inte använda dem med både små barn, katter och hund i huset men nu får de komma fram ändå. Jag har dessutom köpt en del till pynt på Tradera i år. De senaste åren har granen mest varit full med allt jag haft av pynt efter att innan dess varit väldigt uppstyrd vad gäller både färg då jag bara hade guld och rött men i år har jag valt bara det jag verkligen vill ha där vilket är mest gammaldags pynt.

20131223-211013.jpg

Köpte två paket flagg-girlanger för bara några kronor, dock lite dyrare än vad de kostat från början.

20131223-211037.jpg

Köpte också 8 gamla julgransprydnader via Tradera. Sen har jag dessutom tillverkat kristyrer med fina gammaldags bilder som jag hade i en låda sen flera år tillbaka.

gran2

Tofsarna är nyinköpta på Ikea och kristyrerna gjorde jag i morse.

20131223-211047.jpgFler gamla kulor från Mormor, en gång inköpta på EPA. Som vanligt hänger alla kulor i natursnöre som jag knyter i rosetter runt grenarna så inte kulorna kan glida av, ett nödvändigt ont när man har tre katter, två barn och hund. Barnen rör väl i och för sig inte granen nu längre men de där andra litar jag inte en sekund på. 😉 Fast jag tycker inte det skämmer ett dugg med rosetterna, tvärtom tycker jag de är väldigt fint.

gran1

Mina nya rådjur (från Hemtex) pryder hyllan vid spegeln tillsammans med bonbonjären och den gamla tomten. Bonbonjären är tom… fanns Marianne i den innan i dag men de är slut.

Detta inlägg postades i Jul.

4 comments on “Granen 2013

  1. Vilken vacker julgran! Det gläder mig extra att du också har flagggirlanger i den – vi är så dåliga på det i Sverige, jämfört med danskarna t.ex., de är galna i att pynta med Dannebrogen, vid diverse festligheter. Varför är det så svårt att hitta girlanger med svenska flaggor, de nordiska eller från resten av världen? Det syns ju på vissa äldre bilder, att det ibland inte bara var svenska flaggor i granen. Själv har jag en antik girlang med svenska flaggor, där någon i ena änden lagt till två andra, från vad jag tror är länder i sydöstra Europa…

    Det är dock synd, att du trots att det står ”flagggirlang” på paketet, omnämner dessa som ”flaggspel”. Det är en vanlig missuppfattning. Men flaggspel är något helt annat. Läs här, och jämför med ”ankarspel”: http://sv.wikipedia.org/wiki/Flaggspel

    Gott Nytt År!

    • Sophie skriver:

      Tack både för berömmet och rättningen. Naturligtvis ska det vara flagg-girlang och inte flaggspel. Jag vet ju vad ett flaggspel är och jag tycker det är viktigt att det är rätt så jag har ändrat det i inlägget nu. Jag har som sagt hittat mina på Tradera och där dyker det även upp varianter med de nordiska flaggorna samt de med unionsflaggor på men de brukar bli dyra. Tror även det finns nytillverkade med svenska flaggor faktiskt men minns inte nu var jag sett dem. Jag tycker det är flaggirlangerna som gör hela granen!

      • Jo, jag vet att jag köpt nytillverkade flagg-girlanger i Skansens butik. Men på så många andra ställen har jag inte sett dem. Det hade varit skoj om det fanns nya girlanger att köpa även med en blandad kompott av flaggor.

  2. Det ska naturligtvis stavas ”flagg-girlang” eller ”flaggirlang”.

Kommentera

