Putsning av murstocken


Min plan var från början att bara måla direkt på plastfärgen på murstocken men så fick jag ett så bra tips i en kommentar här på bloggen (Tack Louise). Hon tipsade om gipsputs som de använt i ett valv och när jag läste det insåg jag att jag såklart skulle putsa med sådant på murstocken för att få en trevligare yta. Jag hade glömt men faktum är att jag faktiskt gjort just det tidigare. I vårt första hus hade vi en likadan plastfärgsmålad murstock som i detta huset och den putsade jag med gipsputs efter att vi tagit bort elementet och de inmurade rören. Jag målade den sedan med vanlig vit väggfärg och det blev riktigt bra.

Denna gången ska jag inte använda väggfärg men annars blir det samma. Jag köpte en primer och en säck gipsputs och gav mig på det en lördag. När jag blandade första omgången efter receptet blev den ganska lös och att slå upp det på väggen med en murbruksspade gick inte, istället tog jag en rejäl fasadpensel och målade upp det. Det gick strålande.

Jag gjorde de målade ytorna på lördagen och sedan lät jag det torka. På söndagen drog jag över ett tunt lager till för att få det riktigt bra. Sedan putsade jag även på den sneda kanalen och lagade sprickor och putsade på den teglade väggen.

20131125-201653.jpg

20131125-201714.jpg Det syns kanske inte så fantastiskt stor skillnad här på fotona men det är stor skillnad. Framförallt strukturen så klart men även att det nu är helt och rent och tegelväggen är jämn och fin. Nu saknas färg och jag har ju varit inne på Enetorpets bifrost som blir matt men jag skulle samtidigt vilja testa limfärg men detta kommer utsättas för mycket slitage då man dels går förbi den ena murstocken varje gång man går i trappan och den andra när man går in i vårt eller Majas sovrum. Funderar på om limfärg blir för ömtåligt.

9 comments on “Putsning av murstocken

  1. William Ulin skriver:

    Bifrosts Linoljefärg tror jag blir utmärkt!
    Smart med gipsputsen, ska jag med testa.

  2. Kurt skriver:

    Finns det några begränsningar till varför man inte skall använda gipsbruk mera? Det är ju lättare att använda än många andra bruk. Kan man putsa tjockare lager eller bygga upp med det?

  3. Stella skriver:

    Aja på bloggen Lundagård kör en mer robust hemmablandad limfärg kolla hennes bas för timmervägg/stänkmålning, hon har den ju i köket, barnfamilj så den borde tåla en del…

  4. Marja skriver:

    Vi har en (slarvigt) plastfärgsmålad murstock i tegel i vårt nya hus, det där verkar ju helt klart vara ett alternativ för att snygga upp den. Räknar du med att putsen fastnar bra på plastfärgen så att den inte börjar ramla av snart? Även om man använder murstocken och den blir varm?

Kommentera

