Det här blev ju fel!


I hallen uppe sitter det masonite på väggarna, det var även det i taket. I taket fanns pärlspont men på väggarna fanns pappspänning vilket gick att se längst upp vid taket när jag tog bort taklisten. Vi bestämde oss för att behålla masoniten på väggarna för att spara tid och det är ju ett bra underlag för tapeterna.

Jag fick helt enkelt släppa på nyfikenheten att ta reda på vad för sorts tapet eller behandling som fanns under masoniten. En liten del av väggen hade jag i alla fall bestämt mig för att ta ner helt och det var en bit mellan murstocken och väggen. Ett utrymme som blivit utnyttjat till förråd.

20131108-193627.jpg Det var den här lilla väggsnutten som jag bestämt skulle bort. Innanför fanns en sned skorstenskanal och tegelvägg på ena sidan och murstocken på den andra och sedan en trävägg i bakkant. Jag tänkte ta fram det och göra hyllor så det blev en slags inbyggd hylla. Väggen var på baksidan fäst med små träklossar och spillbitar och det satt en masonitedörr för. Jag tog för givet att det var senare byggt och därför kunde vi ta bort det. Anton fick börja riva och fick bort halva och när en del av masoniten lossnade hittade vi en bit av en schablon som var målad på en liten bit pärlspont som kom fram. Det var en fin schablon och jag undrade om den suttit någon annanstans i huset innan och att pärlsponten återanvänts .

20131108-200942.jpg Vi rev vidare och snart insåg jag att pärlsponten suttit där från början men med en annan och högre dörr. Schablonen fortsatte på andra sidan men eftersom dörrhålet sänkts med liggande träbitar gick det inte att se att det var pärlspont när masoniten satt där.

20131108-201633.jpg På andra sidan dörrhålet fick jag fram en större bit av schablonen.

20131108-201744.jpg Här ser man att det varit vitt överst, samma som taket, och sedan schablonen och under den en ljus beige kulör. Man kan också se att de breddat dörrhålet lite när de bytt dörr. Jag ångrar mig nu för det hade varit kul att haft kvar denna lilla biten med schablonen och lagat den men det hade kanske varit svårt ändå. Nu är det borta men när jag hittat det här lyfte jag även på en bit masonite mellan fönstren och där fanns samma schablon och samma kulörer på pappspänningen så det har alltså varit pappspänt och sedan målat och schablonen på det och biten mellan murstocken och väggen har haft pärlspont.

20131108-202504.jpg Nu när väggen är nerriven ser det i alla fall ut så här och jag tänkte putsa tegelväggen till vänster och måla eller tapetsera väggen i bakkant och sen göra hyllor. Värmerören är inte i bruk längre utan bara kvar sen det gamla värmen och ska tas bort. Jag ville ta fram den sneda kanalen för att den är fin och utnyttja utrymmet till våra filmer och även ha DVD-spelaren där. Jag tror att det kan bli både fint och praktiskt.

Kommentera

