Halva murstocken renskrapad


Ända sedan vi flyttade in har katterna jobbat hårt på att få bort vävtapeten i hallen på ovanvåningen. Jag antar att när ett helt rum är klätt med klösbräda så blir det för svårt att motstå. Katterna har klöst runt hela rummet ungefär en halvmeter upp på väggen. Inte är det snyggt men vi har inte brytt oss så mycket om det eftersom vi ändå skulle ta ner tapeten så småningom. Katterna har bara klöst på de väggarna och ingen annanstans i huset.

Även den stora murstocken i huset som syns i tre av rummen på ovanvåningen var inklädd med vävtapet i hallen. Den har katterna gått lite extra hårt åt för den hade kattungarna att klättra på när vi hade dem. Sen har barnen dragit ner lite till av tapeten och nu gav jag mig på resten. Vi vill ha den synlig och vitmålad så all tapet skulle bort.

20131020-220806.jpg Som ni förstår är hallen otroligt deprimerande med denna mörka fula vävtapet. Som tur var lossnade själva väven enkelt och sedan lossnade det andra med hjälp av vatten och en spackelspade.

20131020-220958.jpg Lite mörk bild men vi har ingen el i rummet och jag jobbade nu i kväll med bara en fönsterlampa till lyse. Det var inte ett planerat jobb utan jag blev bara så sugen på att få fram murstocken. Det blev mycket bättre och all putsen är hel utom på en liten kvadratdecimeter stor fläck där den lossnat. Jag tror att jag bara målar rakt över med vit färg och nöjer mig med det. Det kan vara plastfärg som det är målat med men eftersom masoniten under tapeten är målad med samma färg och det är äldre så är det kanske något annat. I vilket fall får det vara kvar för att dra ner putsen och putsa om är för mycket jobb.

2 comments on “Halva murstocken renskrapad

  1. Louise skriver:

    Härligt, lite inomhusprojekt! visst blir man lite pillig såhär på hösten, man har liksom knappt varit inomhus på ett halvår, och sen kommer mörkret och kylan och man stirrar lite för länge på den fula väven… Ett tips för att få en fin yta igen på plastmålad puts utan att göra det värre är att prima och sen putsa med gipsputs. Vi hade ju ett konstfullt valv som någon putsat med ”vågor”, och sedan målat med plastfärg. Jag kämpade ett par dar med färgskrapan men gav sedan upp. Rolla på en primer och sedan dra över en tunn puts med gipsputsen och släta, såg iaf väldigt lätt ut =) Primern är vattenlöslig och baseras på polymerer, men är inte tätare än färgen som är där innan.
    Detta är primern, rätt dyr men det är ju en liten yta http://www.weber.se/index.php?id=997
    efter gipsputsen kan man ju måla med bra färger igen. Primern går att späda med vatten, även om konsistensen sägs vara rätt redan i burken.

  2. Anneli skriver:

    Jag håller också på med att få fram murstocken, lite ojämn är den, men jag har ännu inte bestämt om jag ska måla direkt på och låta ojämnheterna vara kvar. Det är ju lite charmigt eftersom den är gammal. Håller med dig om att det är ett slitjobb. Vilken sorts färg tänker du använda?
    Lycka till med muren det kommer att bli bra!

Kommentera

