Fönsterbeslag i mängder.


Under tiden som Mats bygger och jag inte för tillfället behöver hjälpa till att hålla eller något sådant så har jag fixat lite med fönsterbågarna. Det är många bågar som ska gås igenom. Jag kollar kittet och färgen på alla och sedan plockar jag bort alla beslag. Inte gångjärnen i och för sig för det är alldeles för krångligt och svårt att försöka lossa gångjärn som är övermålade och skruvade med rostiga spårskruv så dem kommer vi faktiskt att såga bort själva honan på. Visst är de fina gångjärn men vi har bara honorna, alltså övre halvorna som sitter på själva bågarna. Vi har mängder av sådana från alla de bågar som vi använt i huset. Jag försökte då få tag på undre halvor men det gick inte och att köpa kompletta gågnjärn blir rätt dyrt när man bara behöver använda halva, dessutom stämmer inte de nytillverkade hanorna exakt med de äldre honor vi har haft hittills. Således kommer vi att såga av dessa för att bespara oss en massa jobb, ilska och svordomar. Det kommer ändå inte att synas när de sitter monterade för det döljs av lister.

20130806-225226.jpg

De allra flesta bågarna behöver det inte göras någonting annat med än att ta bort just beslagen, de behöver inte skrapas eller någonting. Visserligen är de målade med en ganska tjock och modern färg men det får vara, kittet är bra och färgen sitter fast och det finns ingen som helst möjlighet att vi skulle ha tid eller energi att renovera dem från grunden utan vi kommer bara måla över med linoljefärg. 20130806-225239.jpg

En liten del av beslagen som jag lossat än så länge. Det sitter fyra på varje fönsterbåge och jag har ungefär 60 bågar att ta loss från så det blir några stycken. Ett par bågar har fått modernare beslag som synes i de nedre facken. Där ligger ett par kranar och en  del porslinsisolatorer också men de låg där sedan innan.20130806-225304.jpg

En del av bågarna ser ut så här, inte alls lika kul. Jag förstår inte varför det finns någon överhuvudtaget som ”kittar” med vanligt silikon. Fördelen är väl att det är relativt enkelt att skära bort det och göra rent så jag kan kitta om med riktigt kitt igen. Några bågar är inte ommålade och de behöver skrapas lite och få nytt kitt på några ställen och det finns några få glas som är sönder som måste bytas men på det stora hela är det väldigt lite jobb att göra på bågarna. 20130806-225309.jpg

Det kan väl ändå inte finnas någon som är nöjd med det här? Jag blir så frustrerad, detta är knappast första gången jag stöter på det ähr heller. 20130807-213254.jpg

Allvarligt!! Nåja, som sagt går det ganska lätt att få bort!

6 comments on “Fönsterbeslag i mängder.

  1. nephew skriver:

    Jag hade ett fönster från 1910 som jag inte hann kitta om så jag lämnade det till en glasmästare. Jag frågade var han hade kittet eftersom jag ville köpa 1kilo för framtida bruk. Nej, linoljekitt tar för lång tid; inga pengar att hålla på med det… Han använde latex/silikon… Det slutade med att jag fick köpa 1kg linoljekitt till honom för att gå det gjort… När jag hämtade fönstret så sa han att det var riktigt roligt, som i gamla tider – men nej ingen vill betala för den längre tidsåtgången… Nu kittar jag alltid själv.

  2. Helene skriver:

    Sugen på att sälja de korta beslagen? Vi behöver till våra glasverandafönster som kommer monteras fasta med beslag på båda sidor. Just nu sitter visserligen en annan typ av beslag på, men jag är sugen på sådana som du har eftersom våra kattvindsfönster och källarfönster har sådana. Ska kanske höra med maken först vad han tycker också;-)

    • Sophie skriver:

      Ursäkta att svaret dröjt. Ja ni får gärna köpa de korta beslagen. Du kan väl maila mig hur många ni behöver och om maken går med på det, vi har bara beslagen till bågarna dock och inte stjärthakarna som ska sitta på karmarna men de går ju att köpa nya.

  3. Louise skriver:

    Helt galet, jag fattade inte vad som hänt med kittet här först, vi har några rutor där dom ”lagat” genom att dra på brun silikon. Trodde att det var smält kitt =) Men som sagt, lätt att ta bort!

Kommentera

