Pärlspont på orangeriets tak


Innan vi började på andra delen av taket var det dags att lägga pärlspont på den del som var klar. Pärlsponten har vi hyvlat fram själva av entumsbrädor som vi hade liggande.

20130806-225136.jpg

Två sidor är klara, det ser riktigt bra ut med pärlspont från insidan och takfötterna kommer mer till sin rätt. 20130806-225150.jpgUppifrån jordkällarens tak ser man lite mer uppifrån hur det ser ut. Det blir ett helt annat bygge när man får ett annat perspektiv.

20130806-225201.jpg

Innifrån ser man nu hur det kommer att bli. Det är så snyggt med de synliga sparrarna och pärlsponten. Ännu bättre blir det när det kommer färg på senare. Här ser man också en del av hålet där nästa taksektion ska byggas.

20130806-225210.jpg

Mer takkonstruktionsporr. 😀 20130806-225217.jpg

Lite till, kan knappt se mig mätt på det! 20130806-225322.jpg

Alla fyra sidorna klara och nu är det dags för pappen. 20130806-225330.jpg

Här syns hela hålet, det är 4×1,6 meter. I och med att vi kommer att ha fönster i den lodräta delen tror jag att taket kommer att släppa in ganska mycket ljus fast det mestadels är täckt.

20130807-213032.jpg

Pappen på och sjukt stökig byggarbetsplats. De hade lovat både åska och rejält med regn och det såg ju onekligen ut att kunna bli så om man tittar på himlen men det blev inget alls, vilket inte gör något!

14 comments on “Pärlspont på orangeriets tak

  1. Beatrice skriver:

    Mmmmmmm. 🙂

  2. Per Kroon skriver:

    Vackert! Det är spännande att kika in varje dag på detta bygge. Vill göra det själv men…

    • Sophie skriver:

      Inte alltid man har möjlighet att göra allt man vill tyvärr. Jag är så glad att vi kan bygga detta för det är något jag längtat efter länge.

  3. Lena skriver:

    Funderar starkt på att sluta läsa er blogg… Den väcker alldeles för mycket ha-begär! 😉
    Tålmodigt har vi läsare suktats av bl a kök, badrum, tvättstuga, fasadbyte, fönster och dörrar, kamin, tapeter, möbler och djur, men nu är måttet rågat.
    Ert orangeri är bland det ljuvligaste jag har sett. Detaljerna, taket, vinklarna, materialet, läget… allt är så genomtänkt och vackert. Trånar längtande över varje bild. Tack för att ni delar med er av ert arbete, trots att jag troligen kommer att behöva ha terapi när skapelsen är klar.

    • Sophie skriver:

      Men nu rodnar jag nästan, tack så hemskt mycket!Jag kan rekommendera en bra terapeut om det behövs, vill ju inte att du ska tvingas sluta läsa! 😉

  4. Hans skriver:

    Mycket snyggt takbygge!!!
    Önskar jag kunde tillämpa den tekniken någonstans.

  5. Mats skriver:

    Mycket fint och jag är riktigt glad att någon visar att det går lika bra att bygga på detta sätt !
    Imponerande hur enkelt det ser ut när någon med kunskap om hantverket och öga för detaljer sätter igång. Skön motvikt till alla ”det går inte” man ofta får höra från snickare som inte vet annat än jobba som monteringspersonal för hel- och halvfabrikat.

    • Sophie skriver:

      Jo det är väl ganska vanligt att man får höra att det inte går på grund av att kompetens eller vilja saknas. Mycket går om man bara vill och vågar.

  6. Mållgan skriver:

    Skall ni ha något tjockare glas i taket?

  7. Louise skriver:

    Verkligen vacker pärlspont. Fick faktiskt lite ont i axeln när jag läste, det var nog just målandet som mitt undermedvetna plockade in av dessa bilder. Men vad är väl lite målande när man får göra det i ett så vackert hus! Jag hoppades precis på att det skulle bli lite glas där, snyggt!

    • Sophie skriver:

      Usch ja, ser verkligen inte fram emot att måla… första strykningen är ju helt okej för då blir det så stor skillnad, andra är bara så sjukt trist och jobbig och sista är jobbig men då är det åtminstone sista så den känns lite lättare. 😀

Kommentera

