Auktionsfynd


Förra helgen var jag på auktion, ett dödsbo som såldes ut. En hel gård med allt man kan tänka sig, dock tog allt så lång tid och det var så mycket folk att många tröttnade och åkte hem. Vi kom dit strax innan 10 och hann bara kolla snabbt men det fanns massa fina saker. Mats och framförallt barnen tröttnade ganska snabbt på värmen och att bara vänta så de körde hem redan vid 12, då hade bara en bråkdel hunnits med. Jag bad om att få bli hämtad senare och vi bestämde en tid eftersom mobiltäckningen var lika med noll. Jag tyckte verkligen det var roligt att stå med och titta och bjöd på en del men de började med en hel del lådor med saker som inte var intressanta och sedan en del möbler som blev dyra eller inte var något för mig och sedan gick ytterligare ett par timmar på trädgårdsredskap, verktyg, handredskap och annat som jag visserligen gillar men vi har ju redan allt sånt där på vår gård. När klockan var halv fyra och de precis började med traktorn och jordbruksredskap gick jag iväg från gården för att försöka ringa Mats och be honom komma senare eftersom de inte ens hunnit börja på de roliga och fina sakerna från själva huset på gården. På vägen mötte jag Mats och barnen, jag hade bett honom köra hemifrån vid 4 men han hade förstått det som att han skulle hämta mig vid 4.

Rätt frustrerande för jag ville inte alls hem men eftersom vi var en bra bit hemifrån kändes det dumt om de skulle köra hem igen och sen komma tillbaka. Jag kände mig lite besviken på att inte kunna vara kvar.

20130721-214827.jpg En fin dörr kom jag hem med i alla fall.

Nu i söndags var det dags för en ny auktion, denna gången mitt i Traryd så bara 3 minuter på cykel hemifrån. Jag cyklade ner och tittade redan vid 8 när visningen började, det fanns en massa fina saker. Efter att jag tittat runt cyklade jag hem med nybakta frallor och lite smultron jag hittade på vägen som barnen fick till sin yoghurt. Lagom till 10 när auktionen började cyklade vi ner hela familjen. Det här var också ett dödsbo kan man säga. Det var en dam som dog i våras som då testamenterade sina pengar till tre olika föreningar i byn. Det finns en liten djurpark och de fick en del, järnvägsföreningen fick en del och hembygdsföreningen fick en del, det handlade dessutom om flera miljoner sammanlagt och förutom pengarna fick hembygdsföreningen även ett hus i Traryd samt allt lösöre och det var lösöret som nu auktionerades bort. Huset är ett sekelskifteshus som påminner mycket om vårt, eller har gjort för fönstren är bytta på 40-talet och huset har klätts med eternit. Det var två systrar som ägde det och de hade tillsammans bestämt att skänka allt på det här viset, den som gick bort först lämnade allt till systern som sedan testamenterade allt när hon gick bort. Huset är jättefint och det var roligt att se det innifrån, det har stått oanvänt i många år.

Auktionen här gick betydligt snabbare och det var inte alls lika mycket folk, det var dock samma auktionsutropare, han är från byn så det var inte så konstigt att han var här. Det var väldigt blandat med allt från nästan nya saker till sånt från 1800-talet. Jag hade hittat ett par lampor jag ville ha men de blev för dyra, sen köpte jag en liten rottinghylla som jag direkt fastnade för, med den följde en taklampa som inte var ful men inte en jag köpt om den varit själv.

20130722-214504.jpg

20130722-215131.jpg

Efter någon timme hade barnen tröttnat så Mats cyklade hem med dem. Jag stannade kvar och bjöd på en del saker, köpte en sypuff för 30 kr. Den kommer bli jättefin med nytt tyg.

20130722-215235.jpg

20130722-215612.jpg

Sen hittade jag en stol som jag verkligen ville ha. Jag misstänkte att den skulle bli dyr och det blev den. Jag har aldrig sett en sådan tidigare men tyckte den var fantastisk.

20130721-225233.jpg

En vilostol med fällbart ryggstöd och fotstöd. Klädd med schagg och så vacker och originell. Den gick för 3500 kr tror jag. Sen var det dags för en hel del lådor av olika slag och lite mattor. Jag köpte fyra olika mattor och tre olika lådor med lite diverse i. En del riktigt fina saker men som alltid en del som man inte alls vill ha också. Mats fick komma ner och hämta med bilen vid halv två, då var auktionen inte klar men jag gav upp. Det var en hel del lådor kvar men eftersom vi skulle på äventyr på eftermiddagen och behövde komma iväg kunde jag ändå inte stanna till slutet denna gången heller. Väl hemma hann jag inte ens kolla i lådorna vad jag hade köpt utan det fick vänta till kvällen när vi var hemma igen.

20130722-220550.jpg

I en korg jag köpte fanns de här fina sakerna i vitt pressglas. Där fanns också de saker som syns på fotot nedan samt ytterligare lite krimskrams.20130723-110854.jpg

20130723-111043.jpg

Det här är korgen sakerna låg i och den är ju jätefin. 20130723-111155.jpg

Den här lådan köpte jag för att jag ville ha ett kockumsmått men det fanns en del andra fina saker också. 20130723-111617.jpg

Förutom halvlitersmåttet fanns två tvättfat. 20130723-111728.jpg

Där fanns också lite fina burkar och några glasburkar och flaskor, den ena systern hade varit apotekare så det fanns en del sådant 20130723-112029.jpg 20130723-112116.jpg

En fin kopparampel som efter putsning blev superfin även om den var fin redan här. 20130723-112149.jpg

Sen såklart lite skräp också… 🙂 20130723-112253.jpg

Den sista lådan köpte jag för den översta kartongen och dess innehåll. Jag betalade 20 kronor.Bara lådan är ju fin. 20130723-112419.jpg

I lådan fanns en väldigt vacker silkessjal. Vansinnigt fin tycker jag. 20130723-112546.jpg

Det andra som fanns med passar inte min smak utan följde med på köpet. 20130723-112637.jpg

Sist köpte jag en packe med mattor som såldes för 40 kr, det hade splts en hel del tidigareo ch då hade priserna legat på några hundra men nu  var behovet mättat och ingen ville ha de här. Det var två kortare trasmattor i mycket bra skicka samt två slitna men vackra ripsmattor. 20130723-112833.jpg

Fint mönster på ripsmattorna.

20130723-112918.jpg

En kortare… 20130723-112954.jpg

… och en lång!

Det är så roligt att gå på auktion!

3 comments on “Auktionsfynd

  1. Anne skriver:

    Fine fund! De stykker stof, der ikke faldt i din smag – har du tænkt dig at sælge dem? Hvis ja, hvad vil du tage for dem, og hvor store er stofstykkerne? Jeg er ret vild med citrus/orange og det midterste stykke stof med de lyserøde blade 🙂

Kommentera

