Spetsar


För ett tag sedan köpte jag en massa gamla spetsar, sådana virkade som använts till lakan och dylikt förr. Jag hade en del innan men när annonsen dök upp på en köp- och säljsida på Facebook kunde jag inte låta bli. För 130kr fick jag över 19 meter spetsar i olika mönster, längder och bredder. Tänk bara vilket jobb som ligger bakom det här!

20130721-001016.jpg

20130721-001043.jpg

20130721-001108.jpg När jag hittar sånt här känner jag mig rik. Jag älskar gammalt hantverk. Tänk vilken omsorg om detaljerna på sängkläder och handdukar det fanns förr.

4 comments on “Spetsar

  1. Christina skriver:

    Vilka fina spetsar. Ser du att en del är knypplade (t.ex. de två närmast den blå) och en del är ”trädda” broderade på en remsa som köptes på metervara, bl. annat den blå. De flesta är virkade. Tänkte att det kan vara kul att veta hur de är gjorda. Jag blir så glad när yngre intresserar sej för gammalt hantverk. Tänk vilket slit det var förr. Jag är inte så gammal så jag har gjort så mycket lakansspets själv, men jag sov jämt med det när jag var barn.
    Stina

    • Sophie skriver:

      Tack för hjälpen med hur de är gjorda. Att några är knypplade visste jag ju egentligen, jag har själv testat att knyppla i skolan en gång. Att man gjorde vissa genom att trä på färdig metervara har jag aldrig hört talas om. Jag har mycket respekt för äldre hantverk och det arbete som lagts ner i vardagsföremål.

  2. Annette skriver:

    Vilket fynd! Älskar också gamla spetsar. Har snart bytt ut alla våra lakan mot fina gamla med spets. Så mycket roligare att bädda med o skönare att ligga i.
    Fina bilder, Sophie!
    Annette

    • Sophie skriver:

      Tack! jag borde kanske börja använda mina gamla lakan och örngott med spetsar, har blivit en hel del vid det här laget men de ligger bara i linneförrådet och där kan jag ju inte njuta av dem.

Kommentera

