Skruv till köksknopparna


När nu alla luckor är uppsatta i köket var det dags att få upp även knopparna på väggskåpets luckor. De andra luckorna som är i massivt trä har fått knoppar sen länge, där var det inga problem att använda de skruv som följde med.

Jag hade tänkt använda de skruvarna även till de här luckorna men de är gjorda av masonitskivor på varsin sida om en träram så det går inte att skruva i dem. Från början har det suttit snabelbeslag på luckorna men senare har hålen efter dem lagats igen med en träbit och genomgående hål har borrats genom masoniten. Eftersom jag inte kan använda vanliga skruv skulle jag försöka leta upp genomgående med kullrig skalle och spår samt i mässing. Det var lättare sagt än gjort men i järnaffären hittade jag några som jag trodde skulle funka.

20130720-230110.jpg Inte kullriga men med spår och i mässing.

20130720-230223.jpg Inte exakt lika men ganska nära. Perfekt tyckte jag och inte så dyrt när jag bara behövde 8 skruvar. Jag kände mig riktigt nöjd med mig själv. Ända tills jag testade att sätta upp en knopp… Skruvarna var precis för korta så det var helt bortkastad glädje.

20130720-230837.jpg Visst blev det bra men det hjälper ju inte om knopparna inte sitter fast på baksidan! 🙂 Dessutom upptäckte jag att det inte alls var mässing jag skulle ha, det var förzinkade!! 😀 Tokstolla!

När jag letade knoppar hittade jag 10 stycken på Tradera, dessa hade förzinkade skruvar. Resten av knopparna köpte jag på Byggfabriken men de hade mässingsskruv. Nu när jag skulle köpa skruv hade jag glömt och blandat ihop.

Nåja, NU vet jag vad jag letar efter åtminstone: kullrig skalle med spår, genomgående, minst 45mm långa… Eller så ger jag upp och letar reda på snabelbeslag i alla fall. Jag hade en tanke på det från början men sen är luckorna som sagt lagade och det är gjort med träbitar och lim och jag är rädd att jag förstör på luckorna om jag försöker få bort det. Såg för lite sedan att det på Eskilstuna Kulturbeslag finns en ”fusk” variant som bara sitter på utsidan dock och det hade nog blivit bra. Hade varit roligt att sätta dit likadana som det varit från början.

2 comments on “Skruv till köksknopparna

  1. helder skriver:

    Kontakta denna affär, de är troligen de bästa i sverige på skruvar:

    http://www.sifvert-skruv.se/sv/

Kommentera

