Skämsrabatten


Bestämde mig en eftermiddag för att göra något åt ”skämsrabatten” vid syrenbersån. Det var mer ogräs än planterade växter men å andra sidan grönt och frodigt. 🙂

20130720-215503.jpg Före!

20130720-215534.jpg Efter! En viss skillnad eller hur? I nederkant på båda bilder syns en Blåklint som är en av de få blommor som blommar i rabatten för tillfället. Att där var så otroliga mängder ogräs beror delvis på att den matjord vi fick hem sist innehöll massor av ogräsfrö… tydligen!! Sen har jag inte heller rensat sedan jag gjorde rabatten. Nu är det gjort och det blev riktigt bra.

20130720-221912.jpg Före!

20130720-221959.jpg Efter! Vallörten vissnade ner när jag planterade om den men nu har den tagit sig igen även om den inte lär blomma förrän nästa sommar. Blåklinten hinner nog blomma i år och har verkligen tagit sig fint. Såpnejlikan kommer också blomma men nävan kommer nog först nästa år. Praktlysingen är bedrövlig för den har getterna ätit upp men det gör inte så mycket för jag vet att den kommer ta sig igen. Ormbunkarna har tagit en del stryk men de flest kommer nu med nya små gröna vackra blad. Jag hoppas mycket på den här rabatten nästa år då den kommer växt ihop massor och förmodligen fyller upp all tom yta där är nu.

Detta inlägg postades i Gården.

Kommentera

