Finingångens dörr


Idag tog jag och Maja tag i något som stört mig länge. Vi skrapade bort lös färg och målade nytt på pardörren på framsidan. Dörren är något av ett mysterium. Vi köpte den när vi gjorde vid framsidan för två somrar sedan, den dök upp på Blocket med karm och lås alldeles lagom och till superpris (1400kr) och med exakt rätt mått för det redan befintliga hålet i väggen. Jag skrapade den trären på utsidan vilket gick lätt då färgen var torr och flagig efter att dörren stått orörd i en lada i många år.

När den var skrapad målade jag den med tre lager guldgul linoljefärg från Ottossons, samma som jag använt på alla fönsterbågar, pardörren vid köket och dörren på utbygget. Det är inte bara samma kulör utan även färg ur samma burk alltihop. Resultatet blev bra, inget tydde på att det skulle bli annorlunda på pardörren än på något annat jag målade men det blev det.

Det som hänt och som började redan förra sommaren är att det flagat konstigt på vissa ställe på dörrbladen. Bara på de nedre halvorna och inte överallt.

20130720-212307.jpg Jag har skrapat bort en del av flagorna här, man ser var det flagat och det är på precis samma ställe på båda dörrbladen.

20130720-212456.jpg Det är stora bubblor i färgen liksom som sen gått sönder och flagar. Dörren målades inte i starkt solljus och sitter på norrsidan av huset så den utsätts inte för en massa ljus eller värme. Det finns inte kvistar där det släppt heller så det är inte kåda.

20130720-212658.jpg Det var lätt att skrapa bort det som var löst och resten sitter ordentligt som linoljefärg brukar göra. Inget annat på huset har överhuvudtaget reagerat så här, varken det målat med samma kulör eller något annat och varken på nytt virke eller gammalt.

20130720-212932.jpg När vi hade skrapat färdigt målade jag och Maja på ny färg där det saknades. Vi skrapade trärent för all färg hade släppt helt så det var liksom som att börja om från början på de ställen där det lossnat.

Är det någon som har någon idé om vad som kan ha hänt?

7 comments on “Finingångens dörr

  1. nephew skriver:

    Enklast ringer du Ottossons och frågar. Skriv gärna ned vad de svarade,

  2. Det ser ju ut som om det inte fäst i underlaget, att det varit för fett. Har aldrig sett det förut, mycket märkligt. Det var väl iaf tur att det gick bort!

  3. Niclas Björk skriver:

    hej, har du grundat riktigt med rå linolja innan du målade med linoljefärgen, det kan va så att trät har varit uttorkart så all oljan har sugits in i trät när du målade?,,,,ps undrar du om något ang fönster eller så så hör av dej , har jobbat som fönsterhantverkare i 10 år, ha det gött.

    • Sophie skriver:

      Jag upplevde inte dörren som speciellt torr och jag har aldrig behövt olja med rå linolja innan men visst skulle det kunna vara det som är problemet. Jag har fått problem med kitt som släppt på nykittade fönster då oljningen inte räckt till och oljan i kittet sugits ur. Jag brukar alltid använda kokt kallpressad olja och inte rå men de hrä fönsterbågarna var extremt torra så jag borde oljat mer. Tack för tipsen!

      • Niclas Björk skriver:

        angående kitt som släpper så måste du olja in kittfalsen med ,obs ! rå linolja då denna tränger in i trät betydligt bättre, låt falsen torka o stryk sedan ett tunt lager shellack ,eller kvistlack i falsen ,låt torka o sedan kitta. Lacken ser till så det blir en spärr mellan kittet o trät.

        • Sophie skriver:

          Ja jag har alltid oljat kittfalsen men på just de bågarna räckte det uppenbarligen inte. Numera oljar jag först och schellack sedan bara för att vara på den säkra sidan. Dock inte rå linolja.

Kommentera

