Nu har jag gratisfyndat igen.


Idag letade Mats efter jordbruksdraget, ett långt platt järn med hål i som man använder för att dra exempelvis balvagnar efter traktorn, och efter att han letat i våra uthus och dessutom sagt att vi inte använt det sen innan vi flyttade hit slog det mig att det kanske kunde ligga i vår hästtransport.

Vår hästtransport är gammal och inte ok att köra hästar i som den står i idag men när vi flyttade och den ändå skulle dras hit passade vi på att fylla den med saker från uthusen som vi ville ha med oss. Jag har rotat igenom den för något år sedan men nu blev jag lite sugen på att se efter vad där fanns igen. Alltså följde jag med Mats och kollade, mycket riktigt fanns lantbruksdraget där och även 4 timmersaxar vilket var lite komiskt för Mats frågade mig i vintras när vi inte hittade någon ifall jag hade sett om det hängde någon någonstans på gården.

Mats gjorde de fynd han ville och jag hittade också skatter som jag inte hade en aning om att jag hade. Man glömmer fort, särskilt när man har så mycket saker och då flyttar till en gård med ännu mer saker… Jag hittade en fin trälåda som jag säkert kan ha till något fint och dessutom ett gammalt hästbett. Inte ett bett jag skulle sätta i munnen på mina hästar idag men ett fint att hänga på väggen i stallet tillsammans med de stora ardennerhästskorna jag hittat innan.

20130713-212655.jpg Det fanns skatter även i lådan. Fast det där med skatter är ju relativt, skräp för många men inte för mig.

20130713-213026.jpg Det allra bästa fyndet var dock en liten ytterkruka. För 6 år sedan hittade jag en ytterkruka i vedboden på Ekenäs. Jag föll för den meddetsamma men den passade inte så bra in i rummen där egentligen. Här har den där krukan däremot funnit en självklar plats på en piedestal i finrummet. Alltid när jag är på loppisar eller antikaffärer letar jag bland krukorna efter fler likadana eller liknande men inte en enda gång har någon dykt upp. Känns lite ironiskt att jag hela tiden haft en likadan fast mindre stående i hästtransporten och innan dess i ett uthus på Ekenäs. Exakt lika länge har jag alltså ägt två fast jag har inte vetat om det. Just nu står även den stora tom eftersom Novemberkaktusen som brukar stå i den flyttat ut i trädgården över sommaren.

20130713-213547.jpg Även ett 2-liters mått fick följa med hem och efter rejäl rengöring kan man nu se den inbrända kröningen igen. Lådan fick stå på hyllan i köket tillsammans med två små glasflaskor som jag hittade i jorden på jordkällaren.

20130713-213756.jpg Glasflaskorna har ingjuten text. På den minsta står det SKÅNSKA ÄTTIKSFABRIKEN vilket är föregångaren till Perstorps Ättika. På den andra står 1M LUT S.J DAVIDSSONS TEK.FABRIK KARLSHAMN.

Kommentera

