Lite från trädgården


Det är ett spännande år i trädgården eftersom det är första året många av mina växter blommar. Många av dem jag fick av grannen i fjol har jag ingen aning om hur de ser ut eller hur de växer. En del av dem hade jag glömt bort att jag hade, tydligen! 🙂 Vissa, som en del pioner, vet jag hur de ser ut men de har inte blommat hos mig tidigare. En del har stått så trångt innan eller bara varit små plantor och har inte orkat blomma. Med andra ord finns det mycket att se fram emot i trädgården och redan i år har det bjudits på mycket roliga överraskningar och vacker blomning.

Min långa stora perennrabatt har blivit så mycket bättre än jag trodde. De flesta plantorna har tagit sig rejält och brett ut sig när de fick bra förutsättningar och gott om plats. Antar att det redan nästa år knappt kommer finnas någon bar jord mer än på mindre ytor där jag inte är färdig. 20130713-120434.jpg De vita Myskmalvorna är en sådan blomma som går från en liten ynklig planta ena året till en stor magnifik växt året efter om de får bra jord. 20130713-120609.jpg Den här sortens dagliljor har jag två stora bestånd av, de fick jag av grannen. 20130713-120724.jpg Studentnejlikan som jag räddade från under björken vid uteplatsen. En av de väldigt få trädgårdsblommor som fanns kvar här i trädgården. Den har tagit sig väldigt bra nu när den står i rabatten.20130713-191548.jpg En gul lilja av något slag. 20130713-191807.jpg Vit Astilbe trivs bra och fyller ut mellan andra blommor lite varstans i rabatten. 20130713-192141.jpg Fänrikshjärta blommar ännu, jag har förutom denna och några till större dessutom massor av små bebisplantor som självsått sig. 20130713-192451.jpg Purpurklätt, en växt jag misstog för Lammöra på grund av att deras blad ser ungefär likadana ut. Så länge de är unga och bara bladrosetter är de lika men så fort blommorna kommer ser man ju skillnaden men inte innan. Jag grävde upp denna när vi bodde på Ekenäs där en växte i en gammal kompost. Nu har jag även av den flera stycken små bebisar och ett par lite större. 20130713-192854.jpg Rosa eller röd Astilbe har jag också. 20130713-193010.jpg Stjärnflocka, en av favoriterna i rabatten. Denna har jag fått av Sara tror jag men i år har jag köpt tre till från Odla.se och även om de är små än så länge lär de nog ta sig till nästa sommar. 20130713-193233.jpg Borstnejlika, även den en blomma jag grävde upp i ett snår utanför trädgården på Ekenäs. Jag grävde upp några små plantor ett tag innan vi flyttade och hade demi en kruka och sen blev det lite panik när jag grävde ner de andra växterna den där första hösten här på Södergården och de blev stående i krukan hela vintern. På våren kom det ändå lite gröna skott. Plantorna blev stående i krukan ända tills i höstas när jag satte de överlevande i rabatten. Nu har de tagit sig fint.

20130713-195144.jpg Kantnepeta har jag ett par plantor av. De har jag också fått av Sara.

Det finns ännu mer blommor i rabatten och i resten av trädgården och äntligen börjar jag känna att vi har en blommande trädgård. Blommor är väldigt viktigt för mig och har alltid varit men trädgården har vi aldrig riktigt hunnit med innan så det är så underbart att känna att jag håller på att få min drömträdgård.

Detta inlägg postades i Gården.

2 comments on “Lite från trädgården

  1. Asta skriver:

    Här händer det mycket. Men det är ju på sommaren man liksom har mycket tid. Vi hoppas bli klara med fönsterna i år, men vi får se. Visst är det roligt med blommor. Du har plats med långa fina rabatter. De kommer att bli fina om ett eller två år. Mina malvor har klarat sig dåligt i vinter, har nästan inga kvar. Det har varit en hård vinter för växterna.

    • Sophie skriver:

      Jag hoppades också på att bli klar med fönstren i år men jag har gjort så mycket annat så det blev minsann inte denna sommaren heller… 😀 Ja jag har mycket plats till rabatter och det glädjer mig mycket. Jag ser fram emt att anlägga många till… Mina malvor har också tagit mycket stryk i vinter, har bara 4 plantor här men hittade några rosa i ett dike som jag tog tre små rotskott av så jag hoppas de tar sig till nästa år. När mina spridit sig lite kan jag skicka några nya till dig om du vill.

Kommentera

