Gissa vad jag gör!


20130703-230359.jpg

Ser ju ut som om jag är rätt fumlig och klumpig när jag målar men detta är faktiskt inte nymålad färg, inte merparten i alla fall för det är slipdamm.

Jag är i skrap-/slip- och målartagen och nu var det dags att ge sig på de sista fyra köksluckorna.

20130703-230612.jpg

Så här började det, flera lager färg varav det sista en riktigt tjock och blank plastfärg så allt skulle bort för det var inte lönt att försöka måla över mer. Dessutom har jag ju tagit bort listerna på luckorna och där var det stora märken som inte gick att få bort utan att ta bort all färg. Med Speedheatern och en del hjälp av varmluftspistolen och slipen var det inte alls svårt att få bort alla lager men det luktade förskräckligt. Slipen hade jag bara till det allra sista så att luckorna skulle vara helt släta att måla på, dåligt underarbete straffar sig som bekant i längden.

20130703-231129.jpg

När förarbetet var klart såg det ut så här. Luckorna är överfalsade och gjorda av masonit som sitter på en träram. Från början har de haft snabelbeslag men dessa har bytts till knoppar någon gång och hålet efter originalbeslagen har lagats igen. Efter att jag kommit så här långt var det dags för målning.

20130703-231405.jpg

En strykning klar. Grönt som resten av köket. Det ska bli så skönt att få upp de här luckorna för det glas och porslin som står i skåpet blir så dammigt.

Men slipdammet på handskarna då… Jo det var ju det där med underarbete. De fyra mindre luckorna till skåpet gjorde jag vid redan förra året (om jag inte minns fel) men då slarvade jag och de var ojämna under färgen och jag har gått och irriterat mig på dem sedan dess så nu plockade jag ner dem också och slipade dem noga och gav sedan dem också en ny strykning färg. Minst en till kommer krävas på dem och två på de andra och sen kan jag kanske faktiskt äntligen skruva upp de sista knopparna som legat i över 1,5 år i ett skåp och väntat.

2 comments on “Gissa vad jag gör!

  1. Louise skriver:

    Trägen vinner! Slarvar rätt ofta jag med, när man är färdigskrapad så vill man ju bara bli klar…. Jag snubblade till med stegen igår, så jag fick ett hav av grundfärg över mig. Lyckades hålla balansen dock. Hade bara en sektion takfot kvar så jag målade med titanvitt, rå linolja, balsamterpentin och 5% umbra rinnandes på näsan =)

    • Sophie skriver:

      Usch men jag känner igen det där. Har också lyckats hälla ut färg över mig själv från stege… vill jag helst inte göra om. Det är trist med underarbete men det lönar sig ju i längden att vara noga tyvärr. 🙂 Nåja nu är det gjort åtminstone.

Kommentera

