Snuvade på konfekten…


Det talesättet passar tyvärr så mycket bättre in på detta inlägget än det jag skulle vilja använda.

Jag hade helst skrivit: Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge men så blev det alltså inte.

Så vad handlar det om då? Jo vår Shersmin förstås. Som vi väntat, först på att den jag fick redan 2011 skulle växa till sig och börja blomma för den är bara blad än så länge. Sen när vi insåg att det inte skulle bli några blommor i år heller och vi köpte en XL-buske som redan hade knoppar så har vi väntat på att de ska slå ut.

20130703-224637.jpg

Så här har det sett ut ett tag nu och vi har väntat och väntat tills i måndags när den första vita vackra blomman äntligen slog ut. Både Mats och jag var tvungna att gå dit och bara lukta. Och vi luktade och luktade och luktade på den stackars blomman men inte kände vi någon doft, inte ens minsta lilla tillstymmelse till doft. Kanske var det för att det bara var en enda blomma och en nyutslagen övertygade vi oss själva… Sen har fler och fler slagit ut men inte ens när man för samman dem nära varandra så känner man någon doft.

Vilken besvikelse… Visst är blommorna fina men det var ju inte för deras utseende vi köpte busken.

20130703-225113.jpg

Det är en Kameliaschersmin och jag sökte upp den på nätet, doftande! Jag sökte även på dess specifika latinska namn eftersom det finns flera olika Kameliaschersminer och även då, doftande.

Vi frågade om det när vi köpte den och jo den doftade. Det var ju det vi sökte så det var ju viktigt att vi fick med oss en med den egenskapen hem. Vi valde mellan två olika Kameliashersminer där denna blev upp till 2,5 m hög och den andra bara 1,5 m och vi ville ha en stor och eftersom inget annat skilde än storleken valde vi denna.

Jag ringde till plantskolan i onsdags och fick då veta att vissa luktar inte och ska man ha en som luktar ska man välja den gammeldags doftschersminen men sen var det även så att vissa människor inte kände att Schersminer luktade något. Det var nästan provocerande, jag har väl luktat på schersminer i hela mitt liv och ALDRIG stött på någon jag inte känt doften av innan. Vi får komma upp och byta den om vi vill. Fast det känns ju inte säkert att vi får med en doftande hem i alla fall…

Hoppas åtminstone den andra tar sig och börjar blomma snart och att den doftar som den ska.

20130703-225850.jpg

Förlitar mig på denna men vem vet hur länge det dröjer innan den blommar.

Detta inlägg postades i Gården.

4 comments on “Snuvade på konfekten…

  1. Sophie skriver:

    Oj, vad tråkigt för er. Jag förstår att ni är besvikna. Vi har en stor en som doftar underbart. Har ni vägarna förbi får ni gärna komma och gräva upp några skott!

    • Sophie skriver:

      Tack snälla! Jag hoppas fortfarande att doften kanske kommer när den stått längre, vi får se nästa år. Annars får jag nog plantera fler bredvid som doftar åtminstone.

  2. Millan i Skåne skriver:

    Men herregud….. En schersmin känner man ju doften av så fort man öppnar sin ytterdörr på gården.
    Vilka dumma svar du fick från plantskolan.

Kommentera

