Krukväxterna har sommarlov


I år har mina Mårbackapelargoner verkligen inte blivit något att skryta om. De är några år gamla och jag brukar övernatta dem på en av kattvindarna där det är svalt men dagsljus genom de små fönstren. När jag tog fram dem i våras såg de ut som de brukar och jag klippte ner dem lika hårt som vanligt. Enda skillnaden är att jag inte planterade om dem utan lät dem stå i samma krukor. De har stått i samma fönster som de brukar i tvättstugan och fått vatten och gödning men knappt växt alls sedan bladen kom. Visserligen blommar de med enstaka blommor men de är jättesmå och ynkliga. Några av dem är sticklingar från i fjol så det borde inte bero på att de är för gamla om de nu kan bli det.

Eftersom de inte växer provade jag nu att sätta ut dem i utekrukor i bersån. Jag hoppas de ska få fart när de står ute, bara de nu inte regnar för mycket så de ruttnar.

20130627-212527.jpg

Det blev mycket trevligare i bersån dessutom när det blev lite inrett där.

20130627-212757.jpg

På det lilla Grythyttanbordet står en liten pelargon som jag fick av Nelly förra sommaren.

Förutom pelargonerna har jag också två Novemberkaktusar och de är gröna och fina men just bara gröna. De har aldrig blommat så nu fick de också åka ut över sommaren. Jag vet att de mår bra av det och kan sätta blomanlag då. För länge sedan läste jag på MrsUniversums blogg att hon brukar hänga ut sina i äppelträden där de får lagom med sol och regn under trädkronan. Nu provar jag att göra likadant med mina. De hänger i amplar i björken vid altanen och där hoppas jag de ska trivas.

20130627-214652.jpg

20130627-214711.jpg

8 comments on “Krukväxterna har sommarlov

  1. torpsara skriver:

    Om jag inte planterar om är jag alltid noga med att gödsla med svag Bio Bact. Det enda gödslet som ger skäl för namnet tycker jag.

  2. Malin skriver:

    Haha… Jag trodde jag var ensam med mina pytte mårbackor i år som inte heller vill sätta fart..

  3. Martina skriver:

    Här är en till som upplever samma sak med pelargonerna. Tror ni det går att plantera om dem nu?

  4. Samvetssnurr skriver:

    Mina pelargoner är också klena i år! Dåligt pelargonår i år?

Kommentera

