Befriade Orkidéer


Är svag för Orkidéer och har haft många genom åren, ofta kan man köpa dem ganska billigt och det är tur eftersom jag aldrig lyckas få dem att blomma om. I badrummet i huset i Strömsnäsbruk hade jag två som blommade utan uppehåll i 1,5 år. De trivdes ypperligt i ett norrfönster med insynsskydd i ett badrum som ofta hade hög luftfuktighet. Nu vetter vårt badrum mot söder och vi har inget för så där går det inte att ha sådana och jag har heller aldrig lyckats få några andra att blomma så länge, inte ens nära för de brukar stå max ett par månader.

Nu har jag två ståendes i norrfönstret i matrummet men de var inte så glada och hade börjat tappa alla blommorna när jag såg ett avsnitt av Äntligen Hemma för ett tag sedan. Där gjorde en av intedarna en vägg med flera vita sådana blommor som han tog ur krukorna och band fast på något, minns inte vad riktigt, och sedan fästes de på ett nät. Det som mest fascinerade mig var dock att han tog bort blomsterpinnarna som alltid följer med när man köper orkidéer.

Efrersom mina ändå var så risiga tänkte jag att jag kunde testa, först hängde de mest och var rätt ostyriga men efter ett tag stagade de upp sig även om de inte står rakt som innan. Det mest fantastiska är dock att de bara exploderade med blommor. Det kom massor av nya knoppar och nu blommar de rikligt.

20130626-220532.jpg

De verkar må mycket bättre när de får växa fritt… Men jag förstår dem för vem mår bra av att styras och rätas upp hela tiden!

2 comments on “Befriade Orkidéer

  1. Sabina skriver:

    Det är härliga blommor! Jag hade själv svårt att få dem att blomma igen, samma med min mamma. Men efter ett tag när jag slutat att bry mig om dem och låtit bli att vattna i långa perioder samt doppat dem sommartid i regnvatten (en hink med mycket annat än vatten, grönslemmig runt kanterna!) så fick jag plötsligt massvis med knoppar! Nu blommar alltid någon! Men det kan gå en månad emellan. Bad också mamma sluta ge vatten för ofta, max var 3:e vecka och nu har hon också vackra blommor!

Kommentera

