Strömsnäspionen och lite andra blommor 2013


Förra året var jag överlycklig för då blommade min käraste pion för första gången, den där pionen som jag hittade i gräsmattan vid vårt första hus redan 2004. Den var bara en liten ynklig rotbit med ett litet blad men sen dess har roten växt till sig men det har bara varit den enda bladet som har synts ovan mark. Jag vet att roten växt eftersom pionen har fått flytta på sig några gånger när jag har tagit med den och när vi grävt nya rabatter. I fjol var första gången som stjälken hade två blad och sen kom dessutom en blomma. Jag var orolig att den skulle bli störd igen när vi sen gjorde vid hela den stora perennrabatten och jag skulle få flytta den igen men jag löste det genom att låta just den stå kvar där den stod. Det tackade den mig för i år då den för det första fick två stjälkar för första gången på de 9 år jag haft den och dessutom 2 blommor.

IMG_6004När den först slår ut är den blodröd men sen blir den ljusare och ljusare rosa ju längre den står. Nu är den överblommad sedan ett par veckor så bilden är inte helt ny. Med tanke på att den fördubblade antalet blommor i år kanske där finns fyra nästa år! 🙂 Det är så vansinnigt skönt att mina pioner nu står där de ska stå och får vara ifred. Äntligen kan de börja lägga kraft på att växa och bli större och få mer blommor.

Jag har nu 10 pioner, det blev en ny aprikos sort detta året. Den blommar inte denna sommaren men kanske nästa. Den enda pion som står kvar sedan innan är just denna Strömsnäspionen så de andra har blivit flyttade men de verkar mycket nöjda för  förra sommaren blommade knappt någon och i år har jag knoppar på alla utom två av mina gamla. Just nu blommar mina två vita fyllda pioner och snart blommar den röda enkla. Sen länge är Dillpionerna överblommade. De som inte blommar är då dels den nya och den jag fick av grannen i fjol. Den hade stått länge på samma plats och behöver nog lite tid på sig för att acklimatisera sig på nytt ställe. Den sista som inte blommar är Mats morfar Tages pion. Den kom upp flera veckor efter de andra och länge trodde jag att den inte klarat sig men nu finns det två stjälkar. Jag vet inte om jag kan ha fått den för djupt eller om den bara är senare än de andra.

Även de övriga blommorna i rabatten mår bra och växer och bred ut sig. Ännu är det långt kvar tills hela rabatten är uppfylld med växter men allt har växt och tagit sig mycket mer än jag trodde de skulle nu första året. Mina gula dagliljor blommade för första gången nu i sommar  och de är verkligen en underbar doft de sprider. De är lättskötta men har inte velat blomma eftersom jag flyttat runt dem så mycket och i fjol ramlade knopparna efter en frostnatt.

 

Detta inlägg postades i Gården.

2 comments on “Strömsnäspionen och lite andra blommor 2013

  1. Marie skriver:

    Hej! Vilken fin blogg och kul att följa er renoveringsresa! Det blir så fint! Vi håller på att göra ett staket och jag har tittat in här för att få inspiration och tips för vårt staket blir liknande ert. En undran om målning av staket, vi skulle helst vilja måla med falu rödfärg men flera sidor på staketvirket är hyvlat, funkar det med falu röd då? Vad har ni målat ert staket med?

    Hälsningar Marie & Micke

    • Sophie skriver:

      Hej! Vi har målat med egenkokt falu ljus. Vårt staket är finsågat så det fäster bra men jag tror att ni kan använda slamfärg fast en del är hyvlat. Antingen kan ni vänta ett tag (typ ett år) och låta virket ruffa till sig lite och sen måla eller så målar ni direkt och hoppas på att det fäster. Om det inte fäster så bra kan ni ju alltid måla om om nåt år. Annars är alternativet en rödockra linoljefärg men det är mer jobb och mer eller krångligare underhåll på ett staket.

      Lycka till!!

Kommentera

