Mot den levande gården


När jag nu tänker efter har vi kommit ganska långt i drömmen om en levande gård. Vi vill ha mycket djur och vi vill driva gården och leva med den i relativt stor utsträckning. Det här året känner jag verkligen att vi tagit första riktiga steget mot att nå dit. Visst hade vi en del djur redan innan men det är inte bara djuren som är del i det vi vill uppnå. Det är först nu jag känner att vi kommit så långt med huset att va kan börja med det där som inte är nödvändigt. Vi har påbörjat vår köksträdgård och gjort en hel del större förändringar i trädgården som exempel.

En annan del av det hela som gör att allt känns så mycket lättare är att vi nu fått klart en del tråkigt men nödvändigt runt om på gården. Att få häststallet användbart och mer och mer färdigt hela tiden är så skönt, vi har dessutom satt staket så som det ska vara på två beten och gärat för både getterna och grisarna. Vi har fått bort alla sophögar som tidigare ägare lämnat utom en. Vi har fått ordning på gångar och gräsmatta och rabatter i trädgården och när vi nu kommit så långt kan vi som sagt göra det där som vi verkligen vill, att leva på gården.

20130626-120929.jpg

Det finns tid över att hålla på med hästarna och jag har även köpt en ny häst till mig själv. En som går att rida så jag kan börja träna igen. Här på fotot är det dock vår shettis Lina som vi haft i 6 år nu. Henne har jag kört in under våren och hon älskar att få komma ut och det är så kul. Att dessutom kunna motionera henne gör att hon håller vikten och vi inte behöver oroa oss för att hon ska få fång vilket är en allvarlig och smärtsam sjukdom för hästar.

20130626-121349.jpg

Digma är min nya häst. Ett halvblod på 4 år. Underbart är det att kunna rida igen.

20130626-121505.jpg

Sen har vi Viola och Bengtsson som trivs hur bra som helst. De är så sociala och trevliga. Aldrig trodde vi att det skulle vara så roligt att ha grisar.

20130626-121733.jpg

Sist och faktiskt än så länge minst, eller i alla fall yngst, är Otto och Flora som vi nu jobbar med att få tama.

6 comments on “Mot den levande gården

  1. Fröbomb skriver:

    Vilken dröm att ha alla dessa djur som ger liv åt gården. Det är roligt att följa din blogg och arbetet med er gård.

  2. Katrine på Linderödsåsen skriver:

    Du gør et fantastisk job med din blog og håber at du fortsætter med at blogge om både gamle huse og det nye levende liv på gården, jeg bliver inspireret hver eneste gang jeg læser med.

    • Sophie skriver:

      Tack Katrine! Nu när jag kom igång igen har jag massor av inlägg på gång och telefonen har jag alltid med mig så jag kan fota direkt. Mycket smidigt. Hoppas jag kam fortsätta inspirera.

  3. Annette skriver:

    Roligt att du fortsätter med bloggen. Den var ju så bra förut men ännu bättre nu, mer levande. Underbart med bilderna på djur, barn o arbetet på o kring gården.
    : )

Kommentera

