Bredvid bersån framför brunnen.


Den plantering som vi förberedde på den del som ”blev över” bredvid syrenbersån är nu planterad. Där är inte så djupt med jord men å andra sidan står där mest växte som är livskraftiga och bra på att sprida sig. Än så länge ser det ganska torrt och lite visset ut men vi vattnar varje dag och det ser redan bättre ut än när jag grävde ner dem. Ett rejält regn hade dock varit välkommet i hela trädgården just nu, vi har ju lite nysådda gräsmatteytor också. Men det kan vänta tills efter skolavslutningarna på torsdag och fredag tycker jag nog.

IMG_6060

Här ser man hela planteringen. Meningen är att här ska växa sånt som brer ut sig och täcker fort och som är högt och frodigt så det blir en ganska hög och lite avskärmande rabatt mot bersån. Växterna kommer från lite varstans men extra glad blev jag att jag hittade ormbunkarna uppe i en soptipp bakom huset. De är uppenbart gamla trädgårdsormbunkar, Strutbräken, som blivit uppgrävda ur trädgården och spridit sig där, jag har hittat några få framför lilla huset redan tidigare.. På samma ställe har jag också hittat mer Praktlysing, Pingstliljor, Påskliljor och Vallört. Som sagt ser det ganska torrt och skralt ut men här är många plantor så det går nog ganska fort för rabatten att växa ihop när den väl tar sig. Jag har satt alla de olika sorterna i lite större grupper så de verkligen ska synas.

IMG_6064

Här vid Schersminen har jag satt Såpnejlika som jag köpte ifjol via Tradera, de har tagit sig jättefint. Vi hade just såna under Schersminen på Ekenäs och de doftar ju väldigt gott de också. Här syns också några mindre Aklejor som vi hittade ute i en av hästhagarna och räddade undan samt längst fram mot höger några Blåklint som tidigare vuxit i denna rabatten men blivit bortkörda av ogräs och nu istället växte längs murens utsida längst till vänster i bild. Jag grävde upp flera redan förra året och de står i perennrabatten och de är rejäla  och blommar superfint redan i år. Även en Daggkåpa som stod dumt till i en hage står här.

IMG_6062

Här mot brunnen växer dels de Strutbräken som jag grävde upp vid soptippen samt Vallört längst bak och en del Praktlysing. Jag hade ju Praktlysing redan sen innan i trädgården och Vallört har jag fått av min svägerska men hittade som sagt även nu vid soptippen, dock bara en ynka liten stjälk så det var bra att redan ha en hel del. Den gula växten längst fram vet jag inte om den är ogräs. Den stod i min gamla nästan tomma ”Så länge”-rabatt och fick flytta hit för den är fin, den syns knappt på fotot här bara. Även här står någon Akleja och vid det blöta har vi precis grävt ner den sista rosen. Det är en ”vanlig” buskros som vi fick av Mats syster när de grävde upp den. Den får bo hos oss om det blir något av den.IMG_6061

På sista bilden syns främre kanten där det står en Näva längs med kanten. Den kommer ta sig fint och bilda en vacker kant mot muren och stenarna. Sen en hel del Blåklint och Praktlysing. Nästa år kommer planteringen nog inte ha någon otäckt jord om det blir som jag tror. Det är så härligt att få klart bit efter bit och att fylla trädgården med blommor av olika sorter och av väldoft.

Detta inlägg postades i Gården.

Kommentera

