Äntligen börjar målningssäsongen.


Åtminstone för slamfärgen och i fredags kom Mats hem med två spannar Falu rödfärg. Denna gången blev det köpt och vanlig röd med linolja i. Inte det vi i första hand hade valt eftersom vi helst kokar själv och då den ljusa och helt utan linolja men nu finns inte pigment att köpa på säck från Falu längre och den ljusa färdigkokta fanns inte att få tag på i fredags.

Det första jag gav mig på var brunnen som nu äntligen skulle få lite rödfärg nertill. Den har stått omålad sedan vi gjorde den förra året men nu äntligen blev den röd och fin.

 

IMG_2908

Här är brunnen alldeles nygjord för ganska exakt elva månader sedan. Det gamla uppruttna brunnshuset ligger ännu kvar bredvid.

Strömsnäs.. (2)

Så här såg brunnen ursprungligen ut och det är detta kort vi haft som förlaga till vårt bygge.

Man ser att underdelen är mörkare och vi tror det kan ha varit rödfärg.

IMG_5456

Nu ser det ut så här. Virket är inte lika nytt och gult längre utan börjar gråna vilket bara är fint.

Underdelen är röd och det som är kvar nu är att tjära takets ovansida och eventuellt

om det blir av behandla resten med roslagsmahogny.

Jag passade på att lägga rätt stenarna under brunnen också så att det finns en stenläggning runt om, det är inte riktigt klart men snart och det blir väldigt bra. Fattas en spann som står på brunnen och att vi löser att stocken inte riktigt är lång nog. Brunnen är som sagt målad med vanlig faluröd och det är faktiskt skillnad mot den ljusare. Just när det är nymålat och  fortfarande blött är kulören den samma men när det torkar blir den vanliga genast mörkare och drar mer mot lila än vad den ljusa gör som har mer orange drag i sig vilket jag tycker är vackrare. I fortsättningen blir det att vi använder den vanliga som grundfärg och den ljusa över förmodligen, eller den ljusa överallt då. Kanske kan man köpa Gysinges rödockra pigment som ska motsvara Falus ljusa. Koka själv är trevligare och billigare.

För ett tag sedan fick jag mail om detta från en som skrev om pigment från Finland och om du läser detta får du gärna maila mig igen, jag missade att flytta mailen från min skräppost så de raderades efter några dagar.

 

Detta inlägg postades i Gården.

Kommentera

