Det växer så det knakar.


Även ogräset! I helgen som gick tog jag tag i mina rabatter. Den i rundeln på framsidan har jag sett efter så det tog inte mer än ett par minuter att ta bort det lilla ogräs som fanns där och klippa bort ett par vissna fjolårskvistar. Det växer på bra och lökarna jag satte i höstas har kommit upp och lyser upp fint.  Både Ormöga, Löjtnantshjärta och pingstliljorna är på väg upp.

IMG_5452

I rundeln grönskar det och snart är gräset så kompakt att vi kan kantskära ytterkanten mot gruset också.

Efter att jag var klar med rundeln och det kändes så himla lätt och enkelt och fort gjort att rensa rabatter tog jag mig an den långa rabatten som vi också anlade ifjol. Efter att den var anlagd och det flesta blommor jag hade var planterade kom det där missödet med skyfallet som sköljde bort mängder av gräsfrön från där vi sått dem och till grusgångarna och de nya rabatterna. I höstas var det inte lönt att rensa bort gräset för det var så små och sköra strån som bara gick sönder så istället väntade jag tills nu när de blivit rejäla grästuvor som gick enklare att rensa bort. Med andra ord såg rabatten nästan mer ut som gräsmatta än som rabatt… Jag började i ena änden och rensade halva rabattens bredd och när jag kom till slutet bytte jag sida och rensade andra halvan. Det gick mycket bra men när jag kom till mittdelen var det sjukt jobbigt för där var det som mest gäs och ogräs och i den långa rabatten är det en ganska lång bit som är ”mittdelen”. 😀 Det tog mig många timmar att bli helt färdig men det var så värt det när jag var klar.

IMG_3153

Här ser man att det inte syns någon skillnad på gräsmattan till höger om kantskärningenoch ”gräsmattan”

i rabatten. Längst till vänster har jag redan rensat och där syns ju faktiskt de växter som ska vara där.

IMG_3152

Här har jag kommit lite längre än hälften. Längst bort i bild ser man slutet på rabatten

och det syns tydligt var jag är färdig, jag är på väg hitåt så jag har en ganska lång bit kvar.

IMG_5448

Titta så bra det blev! En riktigt välskött rabatt för tillfället. Med rak snygg kant

mot gräsmattan dessutom och nu ser man tydligt vad som är vad.

IMG_5449

Här svängen och andra delen av rabatten som går längs gången upp mot rundeln.

Här kommer vi nog sätta någon sorts kant mellan jorden och grusen för det är svårt

att hålla isär dem. Tänker en naturstenskant som sticker upp lite.

I rabatten dyker det mesta upp som jag planterade i fjol och jag ser verkligen fram emot att få se den i blom iår. Jag ska komplettera med fler växter efterhand men väldigt trevligt och en stor bonus är att på den bit som funnits redan från början och där alla mina växter trängdes tidigare och som jag egentligen tömde i somras när jag gjorde hela rabatten, där kommer små nya plantor av flera av de sorter jag egentligen grävt upp. Jag har väl misslyckats med att ta upp hela och nu kommer det små bebisplantor. Det innebär ju bara att jag får ännu fler så det är ju jättebra. Blodnäva, Fänrikshjärta och Löjtnantshjärta har jag sett att det kommer och kanske mer snart.

Detta inlägg postades i Gården.

9 comments on “Det växer så det knakar.

  1. Sofie skriver:

    Hej!

    Vi vill tipsa om att du kan nominera din blogg till Årets Byggblogg som avser utnämna Sveriges bästa byggblogg den 29 maj 2013. Vinnaren kammar hem 25 000 kronor i ett projektkort att handla varor för på BAUHAUS. Skicka in ditt bidrag senast den 12 maj.

    Lycka till!

    http://www.bauhaus.se/byggblogg.html

  2. Katrine på Linderödsåsen skriver:

    Sikke fint det blev, det er jo det man længtes efter, efter en lang, lang vinter. Blev lidt nysgerrig på hvilken blomstrende busk du plantede i rondellen til slut. Det samme som originalt, eller noget andet?

    • Sophie skriver:

      Tack Katrine! Det blev till slut en Syrenhortensia. Den sort det ser ut att ha varit på fotona men det kan också ha varit en Rhododendron tidigare eller senare.

  3. Louise skriver:

    det kommer bli så fint så fint! Och då är det ju ändå enklare att rensa nu innan jorden blivit torr och hård. Det är svårt med rabattkanter mot grus, man drar ju runt det när man rensar. När det är uppväxt blir det ju bättre, men det är nog fortfarande bra att ha lite kantsten. Jag tycker att det är fint med lantliga rabatter när man kombinerar sten med bågar, alltså växtstöd av grenar som man stoppar ner till en bågform bakom stenraden. Det mjukar upp och ser så ombonat ut tycker jag. Det kommer bli väldigt vackert med rosa blommor till er mjukgula fasad.

    • Sophie skriver:

      Åh det var en bra idé med bågar. Det blir nog att jag sätter flata stenar liksom jag gjorde på den lilla rabatten vid uteplatsen och då blir det bra med bågar innanför.

  4. EvaM skriver:

    Tack för all glädje och inspiration du skänker mig (och säkert många andra) genom din blog.

  5. Annette i Västernorrland skriver:

    Tack för ”knappen” 🙂

    //Annette

Kommentera

