Sen var det hönsens tur.


Ja vi har inte tänkt nöja oss med att skaffa getter i år utan tänkte även försöka hinna med att skaffa höns. Just skaffandet är ju inte så svårt men det är ju en hel del att förbereda innan de flyttar hit förstås. Jag har drömt om höns i MÅNGA år vilket syns på min gedigna samling tomma äggkartonger i skafferiet. Men det har varit så mycket annat som vi varit tvungna att göra innan vi kunnat göra sånt som egentligen kräver mer av vår tid och inte är nödvändigt. Nu har vi dock bestämt oss för att vi ska göra en del av det där som vi verkligen vill och skjuta upp lite av alla måsten fast vi så klart ska fortsätta med dem också efterhand.

Vi har funderat massor fram och tillbaka på var vi ska ha våra höns och flyttat runt placeringen av dem på hela gården men nu har vi bestämt oss (just nu i alla fall). Vi kommer bygga ett helt nytt litet hus till hönsen för att kunna isolera och göra det tätt för andra djur. Vi har ett utrymme i boden som vi först tänkte men det blir troligtvis dyrare och svårare att få det riktigt bra och då är det bättre att använda det till förråd som det är idag. Vi kommer placera hönshuset i trädgården, alltså innanför det staket som kommer att omringa husen. Hönsen kommer få gott om plats i hönshuset och en stor hönsgård men vi vill kunna ha dem lösa i trädgården så mycket som möjligt. Tyvärr kommer vi bara att kunna ha det när vi är hemma eftersom vi bor granne med familjen Glada. Gladorna är så vackra och välkomna men får gärna hålla sig från våra höns. Jag är medveten om att mina rabatter troligen kommer få lite besök men det får det vara värt. Hönsgården kommer att få tak så hönsen är trygga därinne.

IMG_5342

Här ligger den lilla boden mellan Lilla huset och logen. Fotot är taget från stora husets ena hörn.

Som sagt hade vi först tänkt ta ett utrymme i lilla boden till hönsen men dels hade det varit praktiskt svårt och dels vill vi inte förändra exteriören på detta huset heller och eftersom det bara finns ett fönster och det dessutom i det utrymme som är tänkt till Majas lekstuga så hade det inte blivit trevligt för hönsen som gillar ljus. Nu har vi istället tänkt placera hönshuset mellan lilla boden och logen. Den bortersta delen på  logen är rasad och ska tas bort helt. Det var där vi tänkt bygga stall innan. Den lilla putsade utbyggnaden är den gamla mjölkkammaren och den tänker vi behålla fast vi inte ska ha djurstall i logen längre.

IMG_5347

Lilla boden har under åren mer och mer försvunnit in i slänten bakom.

Vi ska så klart ta bort av slänten så boden står fritt. Vi ska också ta ner och bort alla de uppväxta träden, vi har sett foton där det är helt öppet i backen och riktigt så långt tänkte vi väl inte dra det men slyträden ska bort åtminstone. Grunden är en fin stengrund men fasaden är plastfärgsmålad så den måste bytas helt. Längst till höger finns ett utedass och efter det ett förråd. Den hitersta dörren går till ett ”rum” med trägolv och det är där Maja ska få lekstuga. Nedanför fönstret har vi grävt bort och lagt ett lager sand så barnen har en sandlåda, det ska göras en kant och fyllas på mer sand men det får bli när trädgården blir mer klar.

IMG_5349

Här i den här soliga delen av trädgården tänkte vi bosätta hönorna alltså.

I höstas när vi tänkt bygga stall här i logen så röjde Mats bort mängder med träd i backen så den är ganska trevlig nu och solen skiner här stora delar av dagen så hönsen får soligt och varmt men möjlighet till skugga under träden. Vi har två äldre fönster som vi hittade på Ekenäs och som jag är ganska säker på har suttit i hönshuset där. De är kvadratiska på lite över 1×1 meter och spröjsade i mindre rutor. Dem tänkte vi återanvända och sedan sätta innanfösnter innanför. Då blir det bra ljusinsläpp till hönorna och fönstren är dessutom väldigt vackra.

Hönsgården kommer att ligga i vinkel på en del av framsidan av hönshuset och runt gaveln bak mot backen. Vi hoppas att det kommer att bli bra. Jag har köpt två böcker om höns och vi läser på vad man ska tänka på och vilka regler som finns och vad som får hönsen att trivas.

Sen är det ju det där med vilken sorts höns man ska ha. Jag vill gärna ha någon lantras och en ras som ser ganska så traditionell ut och dessutom helst en lantras som hör hemma i bygden och då blir det Åsbo. När jag skrev om det sist här så var det en som kommenterade att de inte blev så tama, var flaxiga och inte la så mycket ägg men å andra sidan fick jag positiv respons på rasen från andra. Jag blev lite osäker då men vi kommer testa med åsbo i alla fall. de känsn lagom stora och är väldigt fina.

20120313-205008.jpg

Åsbotupp.

 20120313-205024.jpg

Åsbohönor

De är verkligen så fina men sen är jag lite splittrad just för det där med om de inte blir så tama. Jag vill att barnen ska kunna ta hand om dem, Anton vill helst sköta hönsen helt själv. Han pratar om att han ska packa ägg i ägglådan av trä vi har och cykla ner och sälja ägg. 😀 Det får nog bli till farmor och farfar då för jag tror inte Konsum köper ägg på det viset längre tyvärr även om jag vet att just den lådan har använt just på det sättet av Signe eller Selma förr i tiden.

Har ni erfarenheter av Åsbo så hjälp oss gärna bestämma oss. Vi vill som sagt helst ha en lantras med lokal förankring men en som blir tam och trevlig och som barnen kan umgås med.

Sen finns ytterligare en dröm och det är Dvärgkochin, det är en ras jag växte upp med och jag älskar deras utseende och de verkar dessutom ha ett väldigt trevligt beteende. Men jag undrar lite hur det fungerar med olika sorters höns tillsammans. Jag antar att eftersom jag vill ha tupp så kommer kycklingarna att bli korsningar. Det kanske är dumt. Men om jag skaffar 2-3 hönor av varje sort så räcker en tupp, vilken sort ska jag då helst välja. Är det bäst att välja en Åsbotupp för att inte blanda in Dvärgkochin i lantrasen eller spelar det egentligen ingen roll? Jag funderar en hel del över det här.

Att vi ska skaffa höns är jag väldigt glad över dock. Jag längtar verkligen tills det är varmt nog för att vi ska kunna städa i trädgården, vilket verkligen behövs som synes på bilderna. Vi har planerat att göra det i påskhelgen när vi båda är lediga i några dagar men med den här vintern som biter sig fast verkar det inte bli av eftersom allt är fastfruset eller dolt i snö. När vi städat ska vi påbörja inhägnad till getterna och bostad till hönsen. I vilken ordning och när beror lite på när och om vi får getterna vilket jag återkommer till.

18 comments on “Sen var det hönsens tur.

  1. Hanna skriver:

    Så länge du inte har hönsen i genbank får du ha andra sorters höns med om du vill, men vill du bevara lantrasen Åsbo genom att ha dem i genbank så får du tyvärr inte lov att ha någon annan ras med just för att det inte skall bli inblandning. Så det beror helt på vad du själv vill göra med dina hönor.
    Hur som helst, lycka till med hönapönorna!

    • Sophie skriver:

      Hmm, men jag kan väl ha fler sorter om jag bara ser till att jag inte korsar dem? Om jag har en Åsbotupp kan det ju bara bli renrasiga åsbokycklingar fast korsningar mellan Dvärgkochin och Åsbo. Eller ser man inte skillnad på kycklingarna så det kan bli fel ändå? Känner att jag måste läsa på det här. Samtidigt kan jag ju ha Åsbo utan att ha dem i genbank. Tack för råden och lyckönskningen.

  2. Mariette skriver:

    Åsbo är av många ansedda som en höna som gärna blir ”sur”, dvs ruvbenägen.
    Av samma anledning skaffar många kochin, de är villiga att ruva. Så med en mix av Åsbo och Kochin blir det kanhända inte så många ägg:) Kochin är en bra nybörjarras, enkla, trevliga, lagom stora för barnen att sköta. De lägger också ägg, men dessa är mindre till storleken men lika goda. Varför inte starta upp med dvärghönsen och utvärdera sedan, kanske satsa på genbank med Åsbo i framtiden? Tänk också på att en stor tupp tillsammans med dvärghönor inte är en bra kombo..

    • Sophie skriver:

      Jo att kochin lägger mindre ägg vet jag men det gör mig inget. Ja vi får se hur vi gör med hönsen, vilka sorter det blir. Jag har tänkt på det där med olika stora hönor och tuppar men just kombinationen Dvärgkochin och Åsbo är väl inte så jättestor skillnad i storlek eller? Åsbo är ju ingen stor ras eller är tuppen ändå för stor för kochinhönorna?

  3. FruTorpare skriver:

    Om ni skaffar unghöns är det lättare att få dom tama, nu känner jag inte till rasen Åsbo men blir dom mycket hanterade så brukar det lösa sig. Själv har jag olika hönsraser och det fungerar bra, men man kanske inte ska blanda jätteraser med små dvärgraser just för att dom små kan bli skadade.
    Kochin har jag haft och trivts väldigt bra med så skaffa båda raserna men ta en Åsbotupp då blir det ju renrasiga Åsbo. Lycka till och jag hoppas vi får se bilder till sommaren 😀

    • Sophie skriver:

      Jo unghöns hade vi nog tänkt oss för att de ska vänja sig vid oss tidigt och hur vi vill hantera dem. Jag vill gärna att de blir så tama som möjligt så barnen kan hantera dem. Har också tänkt att man kan ha en Åsbotupp så blir det ju ändå renrasiga Åsbo. Jag hoppas också på att det blir bilder till sommaren!

  4. Erika skriver:

    Vad ni har kommit långt med planerna! Ska bli väldigt kul att se hur bygget växer fram!

    • Sophie skriver:

      Ja men vi (läs jag) har ju planerat detta i flera år så jag har haft tid på mig… 😉 Jag hoppas det blir bra och att vi får igång bygget så fort som möjligt.

  5. Jonas skriver:

    Åsbohöns tycker jag är mycket trevliga höns. Att de inte blir tama känner jag inte alls igen. Jag har haft Åsbohöns (med genbank) i 20 år nu. Som alla andra djur handlar det om hur man hanterar dem, inte minst när de är små. Jag kan också konstatera att åsbotuppar är väldigt snälla. Vi har haft många åsbotuppar under åren och inte en enda har varit argsint (det var däremot vanligt när vi tidigare hade andra raser.) Så åsbohöns kan rekommenderas om ni vill ha en barnvänlig ras.

    Om ni vill ha genbank är det en ras som gäller. Även om ni bara har åsbotuppar så finns risk att kycklingar blandas ihop. Den risken är inte värd att ta i bevarandearbetet. Å andra sidan är åsbohönsen så väldigt variationsrika, inte minst i färgerna, så ni kommer få många ”olika” höns både till utseende och personlighet även om ni bara har en ras. I vår flock finns alla färger från helst kolsvarta, svarta med bruna stänk, bruna vildfärgade och blommiga hönst på både svart och brun botten, utöver olika kombinationer av dessa.

    Lycka till med valet. På http://www.kackel.se finns mycket att läsa, men den sidan har ni säkert redan hittat!

    • Sophie skriver:

      Tack för länken, mycket bra. Hade sett adressen innan men inte varit inne där. Låter bra att Åsbohönsen blir tama. Har bestämt mig nu för att det blir just den rasen och i genbank. Inga dvärgkochin utan bara åsbo.

  6. Lantisen skriver:

    Jag har ingen erfarenhet av Åsbohöns,har bara haft lite blandningar,men håller med föregående om att det beror mycket på ens närvaro och hantering av hönsen,det gäller ju för övrigt alla slags djur.
    Vi hade en nötdjursras som många sade var ilskna ,men våra var lika lugna som andra sorter,hanteringen av djur är A och O.
    Lycka till med hönsen och övriga djur!

  7. Ylva skriver:

    Kul med höns! Jag ska också ha höns igen sedan när jag har kommit i ordning. Det är nog ofta roligast att ha olika lantraser i en salig blandning men om man vill bevara Åsbo är det ju en rolig idé. Blir säkert bra hur ni än gör med ras. Förresten kan man ju ändra sig. Tänkte på hönshus. Ett alternativ skulle kanske vara att utnyttja det som blir kvar av mjölkrummet och bygga in det i en mindre bod? Då får ni lite nytta av den delen som finns. Lär vara ganska isolerade väggar? Lägg ner mycket jobb på att göra fina sittpinnar och trevliga reden är mitt tips. Gärna så att man kan plocka ägg utan att gå in till hönsen ibland om man vill. Och det ska vara lätt att hålla rent och finnas bra foderförvaring med bra råttskydd. Lycka till. Jag tänkte just häromdagen på hur trevligt det ska bli med höns igen. Så här års när de ligger och solar i rabatterna utmed en solig vägg höjer de mysfaktorn på gården rejält!

    • Sophie skriver:

      En tanke om inte ens slagit mig innan att använda mjölkrummet till hönshus men det är en riktigt bra idé. Vi ska mäta och fundera lite men det hade nog fungerat strålande. Lite dåligt dagsljus men det går kanske att lösa på något sätt. Hade varit skönt att slippa bygga ytterligare ett hus att sköta… och billigare…

  8. Camilla Råsberg skriver:

    Jag har haft Åsbohöns i många år. Just nu har jag bara en höna och en tupp eftersom jag har börjat med lite andra raser. Mina åsbohöns har alltid värpt bra med ägg och de har velat ruva sådär lite lagom. Det har blivit ca 2 kullar per år när jag haft 5 hönor.
    Visst kan Åsbohöns vara lite ”rörliga” och kanske inte lättaste rasen att få tam men å andra sidan klarar de sig bra när de går fritt. Tupparna är duktiga på att hålla ordning på sina hönor och på att spana efter faror. Mina Åsbo klarar av att föda sig själva om de går fritt på gården sommartid. Det var väldigt sällan som de rörde sitt kraftfoder.
    Jag skulle tro att om ni köper kycklingar så kan ni få dem handtama.
    Om ni funderar på att endast ha en tupp så hade jag valt Åsbo. Vill ni sedan ha lite renrasig Dvärg kochin kan ni köpa in ägg och lägga under hönorna.

  9. Andrea skriver:

    Ett tips när det kommer till att byggahönshus är att kolla här: http://wheretheforestends.blogspot.se/ de har gjort ett som är väldigt fint! (Men du kanske redan följer den bloggen..?)

Kommentera

