Vårt återanvända väggskåp.


Vårt kök är ett nybygge men en del har vi ju återanvänt faktiskt. Taket i pärlspont är original både vad gäller material och kulör även om jag blandade ny färg och målade en ny strykning eftersom det var så fläckigt och det fanns massor av små spikhål efter masonittaket som jag rev ner.

Ett par meter väggpanel är också återanvänd och sedan kompletterad med nyhyvlad likadan. Att vi inte återanvände mer beror helt enkelt på att det inte fanns mer, resten var redan borttagen sen tidigare. Sen är förstås de tre dörrkarmarna original och vedspisen är nedhämtad från ovanvåningens kök.

Sist men inte minst är det vårt väggskåp vi har återanvänt. Det som är byggt av en snickare i en grannby som heter Axhult. 1952 gjordes köket och skåpet är alltså 61 år gammalt. Det har genomgått en del förändringar genom åren för att hänga med i modesvängarna och ändrad smak hos husägarna och nu har vi lagt till vår version på dem. Jag tycker såklart att vår är den bästa och finaste men det råder det självfallet delade meningar om… 😉

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Sommaren 2010 när vi nyss flyttat hit såg det ut så här i köket.

IMG_5330

Och nu idag ser det ut så här. Jag tycker det är lugnare i köket fast vi har så kraftig kulör på skåp och väggar.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Även inne i skåpet är det lugnare nu än innan när det var knallrött.

IMG_5331Ytterligare en bild på samma del av köket. Dörren är densamma men befriad från masonit.

Ett nytt väggskåp hade kostat oss många tusenlappar men tanken fanns väl egentligen aldrig eftersom vi från början bestämde oss för att behålla det här. Vi funderade på att behålla mer av överskåpen men det behövdes inte fler och köket blev mycket mer öppet när vi tog bort de andra som satt där vi idag har den lilla gröna hyllan med radion på.

Detta inlägg postades i Köket.

12 comments on “Vårt återanvända väggskåp.

  1. Micke o Helga skriver:

    Toppen att ni har återanvänt det gamla köksskåpet! Det blev kanonfint! De flesta tror jag nog skulle riva ut det och för att sedan åka till tippen med det. Hos oss har tyvärr köket fått en 70-tals inredning av modell mindre roligt. I taket syns det spår efter de gamla skåpen, tyvärr finns de inte kvar.

    • Sophie skriver:

      Ja det är ju inte alltid den köksinredning som finns är något man vill återanvända. Vår var i trä och väldigt gedigen och då är det ju lönt. Synd när gammalt blivit utrivet men samtidigt förstår man ju att de som bott tidigare i huset velat modernisera. Vi har till viss del haft tur när de gjort det genom att göra om det som finns och täcka över istället för att riva ut fast en del saker har de ju verkligen utplånat.

  2. Helene skriver:

    Vad gjorde ni med Perstorpsskivan jag skymtade innan ni satte dit diskbänken? Vi var länge på jakt efter en till vårt kök, men alla vi hittade här omkring hade omöjliga mått, så nu blev det en ny bänkskiva beställd för oss. Jag borde kanske skickat ut en efterlysning 🙂 Det är rätt oslagbart mtrl i de där riktiga skivorna. Inte alls som dagens…

    • Sophie skriver:

      Den slängde vi tror jag. Visserligen är de i bra kvalité men vår var inte rolig. De hade skurit direkt på den så den var skadad och rätt trist. En efterlysning kan vara ganska effektivt har jag mäkt.

  3. stella skriver:

    Bästa före och efterbilderna!
    Vad har ni för kakel? / Stella

    • Sophie skriver:

      Tack! Kaklet är köpt på en butik i närheten. Det är fasat vitt 15×15 cm och sen har vi köpt 15×7,5 cm och använt som halvplattor för att slippa dela plattoro ch få fula skurna kanter. Det var inget särskilt dyrt kakel alls, minns inte exakt namnet nu men finns säkert att hitta i de flesta kakelbutiker.

  4. Sandra skriver:

    Bland de snyggaste kök jag sett, ever!

  5. louise skriver:

    ni har gjort det så himla fint! jag måste bara fråga vilka färger ni köpt eller blandat till taket och skåpet? så fina lugna nyanser…

    • Sophie skriver:

      Tack! I taket blandade jag till den kulör som taket hade redan innan, jag gjorde bara en ny strykning för att fräscha upp lite. Det är 60% kromoxidgrönt och 40% järnoxidgult som är blandat och sedan har jag blandat det med vitt tills jag fick den nyans jag ville ha. På skåpet är det samma som köksväggarna och det är då den gröna till taket fast utan vitt, bara kromoxidgrönt och gult alltså. //Sophie

      • Louise skriver:

        Tusen tack! Jag har nyligt blivit frälst i ren linoljefärg och är lite nyfiken på hur man ska blanda utan att misslyckas totalt. Men jag är så tacksam för ditt svar, du inspirerar mig verkligen och jag ska fortsätta kika på dina fina bilder:-) mvh louise

        • Sophie skriver:

          Tack vad roligt att kunna inspirera! Jag använder bar linoljefärg och är också helt frälst. 😊 bara blanda det är lätt!

Kommentera

