Finaste skafferiet i världen


Jag är så glad för att mitt skafferi äntligen är klart och för att det blev ännu bättre än jag trodde. Det blev fantastiskt fint tycker jag och fungerar dessutom väldigt bra vilket så klart egentligen är viktigare än att det ser fint ut.

Jag har verkligen saknat ett riktigt och fint skafferi sedan vi flyttade från vårt första hus där vi hade ett och då var det ändå intryckt under trappan. På Ekenäs fanns inget alls men vi hade tänkt bygga in ett hörnskafferi när vi gjorde om köket och det hade säkert fungerat bra men här har vi nu ett riktigt drömskafferi både funktionsmässigt och rent estetiskt. Det sväljer HUR mycket som helst.

p60200131

Först en bild på hur det var från allra första början… eller från vår första början i alla fall.

IMG_5256

Så här har vi haft det i snart två år alltså. Rörigt men visst rymde skafferiet en hel del ändå.

IMG_5294

Så här såg det ut när alla hyllor var insatta och färdigmålade. Golvet är struket två gånger, andra gågnen med linoljefärg i kulören antikgrå mörk från Enetorpets Byggnadsvård. Kulören kan jämföras med  ca 10-15% grön umbra ungefär.

IMG_5297

Så här blev det nu när det är färdiginrett med hyllremsor och allt. Det ryms verkligen enorma mängder med saker i skafferiet.

IMG_5306

Vi har alla våra elmaskiner (vilket inte är så många ) och tomflaskor och glas härinne förutom torrvarorna men även mina samlade äggkartonger som jag sparar tills vi skaffar hönor. 🙂

IMG_5300

På andra sidan har jag kokböcker och så den bredare hyllan där vi har assistenten och kaffekokaren inkopplade för användning. Kaffekokaren används varje dag men det är verkligen inget besvär för Mats att göra sitt kaffe här inne istället för i köket. Det enda han behöver hämta är vattnet.

IMG_5308

Vi har valt att inte ha hyllplan över assistenten och kaffekokaren, det hade blivit för trångt. Istället avslutade vi hyllan på den höjden med en avfasning vilket jag tycker blev mycket bra.

IMG_5310

Hyllremsorna och de fina glassburkarna gör sitt till för känslan i skafferiet. Det är verkligen inte speciellt mycket jobb att hälla upp det man köper i fina burkar istället för att ha kvar det i sina förpackningar.

IMG_5312

Det enda som är kvar i skafferiet av det hemmagjorda är två burkar lingonsylt, jag ser fram emot att kunna fylla på med mycket mer i sommar av både saft, gelé, sylt och marmelad.

IMG_5311

Plåtburkar till bröd och kex och glasburkar till flingor och gryn.

20 comments on “Finaste skafferiet i världen

  1. Alfgardet skriver:

    Vanvettigt snyggt o uttänkt. Gillar verkligen att ni valt att ha kaffebryggaren där. Finns inget som går upp mot äkthet i materialvalen. Mycket smakfullt o hållbart!

    • Sophie skriver:

      Tack så hemskt mycket. Jag tycker inte om att ha massor av saker framme på köksbänkarna så jag är verkligen nöjd med att vi gömde undan både kaffekokaren och assistenen därinne. Och äkta gillar vi också!

  2. Asta skriver:

    Fint det blev. Är så avundsjuk. Önskar att vi hade haft plats till ett skafferi. Och en klädkammare. Härligt varje gång någonting kan checkas av som färdigt.

    • Sophie skriver:

      Mmm det är verklgien underbart att ha ett skafferi. Jag är så glad att vi nu har ett ”riktigt” rejält och fungerande skafferi. Klädkammare har vi ingen men fyra stora kattvindar och sen har vi ju alla våra kläder i tvättstugan.

  3. asumtorpstobbe skriver:

    Mycket fint! För onekligen tankarna till Astrid Lindgrens ‘Godnatt herr luffare’ om du sett den? Där spelar nämligen skafferiet en framträdande roll. Jag blir så hungrig varje gång jag ser den! 🙂

    • Sophie skriver:

      Ja det stämmer nog, har sett den för länge sedan. Fast förvånansvärt lite mat i vårt skafferi just nu. Det är mer tomma burkar och flaskor för tillfället men det ska vi försöka råda bot på nu när platsen finns att förvara på.

  4. Tjusigt! Om jag i framtiden har plats för alla mina böcker, en riktig klädkammare och ett skafferi som det ni har, ja, då finns det ingen anledning att klaga…

    • Sophie skriver:

      Tack! Ett bibliotek är en dröm jag haft i många år också. Vi kommer ha en platsbyggd hylla i sovrummet och sedan ett par i arbetsrummet så det blir inte ett bibliotek men plats till alla böcker. Klädkammare har vi i tvättstugan kan man väl säga så vi har prickat av två av tre punkter och det är vi nöjda med än så länge. 🙂

  5. Micke o Helga skriver:

    Oj! Det blev hur bra som helst! Skafferiet verkar sluka hur mycket som helst och ärligt talat kan jag inte förstå dem som river ut sina skafferier. Jag är glad att vi redan har planerat in ett skafferi i våra köksplaner. Skafferi ska det va, därmed basta! 🙂

    • Sophie skriver:

      Ja det rymmer verkligen enorma mängder märkte jag när jag började ställa in. Äntligen får allt jag vill ha därinne plats.

      Jag förstår inte heller varför folk river ut skafferi, klädkammare och kattvindar eller andra äldre utrymmen för förvaring, de är ju verkligen praktiska och funktionella.

  6. Sophie skriver:

    Fantastiskt fint! Jag anar att du mer än gärna gör dig små ärenden till skafferiet nufötiden?

  7. Torpsara skriver:

    Den där glasburken med knopp har jag opoppat popcorn i. 🙂 Det blev verkligen ljuvligt!!

  8. torpsara skriver:

    Nu har jag kollat på det här inlägget tusen gånger. Jag är så avundsjuk så jag tror jag dör.

  9. Berth skriver:

    Jag hittade tillbaka till din blogg igen efter ditt pm-svar på byggahus.se. Det är fantastiskt att se er renovering och det är en bra inspirationskälla! Det är egentligen överbra så att man blir lite matt, men nu såg jag i skafferiet att ni använt stjärnskruv istället för spårskruv, vad skönt…..

    • Sophie skriver:

      Ha ha ha… Tack! Du behöver inte alls bli matt. Så överbra är det inte. Visst lägger vi massor av krut på detaljer och småsaker. Vi använder spårskruv på vissa ställen där det syns mer, som på fönstren til lexempel men faktum är att de dels är ganska dyra och dels svårare att skruva i och ur. Allt nytt är inte sämre… 😉

  10. Kristin skriver:

    Så fantastiskt fint! Önskar verkligen jag var lite snickarkunnig så jag kunde förverka mina ideer. Tänkte göra ett försök och bygga ett litet ”golvtilltak” skafferi i vårt lilla kök. Tänkte göra det så enkelt som möjligt, men nu när jag ser pärlspotten i ditt kök blir jag ju mer övertygad om att man nästan bara måsta ha in den! Men var har du hittat den fina hyllremsan? Är den spetsmönstrad? Och hur har du satt upp den (häftstift var väl det gamla sättet inte sant?).

    • Sophie skriver:

      Ja riktigt pärlspont i ett skafferi är något alldeles särskilt. Hyllremsan är i papper och jag har köpt den på tradera men ny. Sök på hyllremsa så hitttar du kanske fortfarande, det var ju dock ett par år sedan jag köpte min. Sök annars på nätet, det finns ett antal webbutiker osm säljer i olika modeller och mönster. Mönstret är präglat i pappret så det ser ut som spets och jag har fäst den med dubbelhäftande tejp eftersom jag inte vill ha hål från häftstift om jag senare bestämmer mig för att ta bort remsorna.

Kommentera

