Antons rum.


För ganska exakt ett år sedan påbörjade vi renoveringen av det rum på ovanvåningen som skulle bli Majas sovrum. Då hade vi länge funderat på hur vi skulle göra med det grönådrade kök som fanns i rummet. Vi ville egentligen behålla det eftersom det var så fint och i original sen 30-talet men vi ville samtidigt inte kräva av Maja att hon skulle behöva ha ett rum som egentligen var ett kök. Här kan man läsa allt jag skrivit om rummet i fråga sedan vi köpte huset.

IMG_0783

Köket såg ut såhär i januari förra året.

Vi bestämde oss för att köket skulle plockas ner och att rummet skulle få bli ett vanligt sovrum, när vi tog det beslutet var vi fortfarande övertygade om att köket var det första rum som inretts där och att det inte fanns något under masoniten men när vi väl började riva visade det sig att det var fel. Under köksskåpen och masonitskivorna satt en vacker tapet på pappspänning. Alltså har rummet använts till rum innan det blev kök.

När köket var nerplockat och utflyttat för tillfällig lagring i lilla huset och väggarna och taket framplockat så var det dags att fundera över materialval. Jag bestämde mig för  att pappspänna över de gamla tapeterna för att de skulle finnas kvar under, taket var så trasigt att vi var tvungna att spänna om med ny papp även där. Vi ville inte plocka upp trägolvet som låg i rummet men det gick inte att ha det framme eftersom det saknas en del där det legat plattor framför vedspisen samt där vedspisen och vasken haft murade delar. Vi funderade på linoleumgolv, marmoleum klick, men jag hade lite svårt att få ihop det med de blommiga romantiska tapeterna som Maja ville ha. Ett tunnt trägolv att lägga ovanpå hade varit det bästa men jag hittade inget vettigt. Vi fortsatte med resten och rev ner det trasiga papptaket och Mats bilade bort fundamenten för vedspisen.Längre än så har jag inte visat här på bloggen men faktum är att rummet är klart sedan i slutet på sommaren. Det regnade ju så mycket under sommaren att jag fick gjort en hel del inomhusarbete istället för målning utomhus och fönsterrenovering.

Redan under våren kom vi så långt att vi pappspände 3 av väggarna och taket dock. Den fjärde väggen satte vi gips på eftersom det inte gick att pappspänna över murstocken och vi dessutom då kunde spara väggen som ett tidsdokument under gipsen för de som en gång river där igen. Även ur brandsäkerhetssynpunkt känns det bra att ha gips på murstocken.

IMG_1124

Så här ser det ut under gipsen.

IMG_3261

Rummet är pappspännt och fönstret är målat, både inner- och ytterbågar.

Taket ville jag gärna måla med limfärg men jag insåg att det inte skulle vara så praktiskt i ett barnrum där det händer att saker kastas upp i taket. Det blev Gysinges matta linoljefärg istället som jag gav en chans men aldrig mer…IGEN! Jag förstår inte vad folk ser i den färgen, jag blev lika besviken denna gången som när jag använde den som grundfärg för lasyr på badrumsmöblerna. Det skulle bara krävas två strykningar enligt Gudmundsson för att få taket att se ut som ett äkta limfärgsmålat tak men det krävdes 4 för att täcka och det luktade ju förskräckligt under tiden och inte ser det ut som limfärg inte.

IMG_3263

I hörnen där gipsen möter pappspänningen har vi satt papphörn precis som i de andra hörnen där det bara är pappspänning. På gipsen har Mats spacklat och slipat.

Nu kommer förklaringen till varför rubriken på inlägget är Antons rum och inte Majas rum: Vi ändrade oss!

Ja faktiskt, efter en del tänkande och funderande… igen! Så kom vi fram till att det faktiskt var mer logiskt att Anton fick det rummet och Maja det andra. Dels ville Anton ha linoleumgolv på sitt rum och det var utmärkt i det rummet där vi inte kunde behålla trägolvet synligt och till Maja skulle det passa bäst med trägolv som var obehandlat eller målat och det fanns ju redan ett utmärkt fint sådant golv i det andra rummet. Dessutom är Maja yngst och det händer oftare att hon vaknar och går in till oss än att Anton gör det och då kändes det inte så tryggt att hon skulle passera förbi trappan varenda gång. Så det blev alltså ett byte…

När det var bestämt gick det ganska fort att komma vidare förutom ett dilemma med vilken väggfärg vi skulle använda. Anton bestämde vilken kulör det skulle vara, det var inte såvrt alls men att sen hitta den kulören i någon traditionell färgtyp var betydligt värre.

IMG_3422

Anton reda att börja måla.

Anton ville ha limegrönt och det är en så kraftig kulör att den inte går att få fram som linoljefärg eller äggoljetempera (jag kunde få den i linoljefärg men det hade blivit så dyrt att det inte var lösbart eftersom det skulle gå åt så mycket dyra pigment.). Jag kollade upp vilka alternativ som fanns på miljövänlig färg och det fanns en tysk tillverkare men det skulle även där bli dyrt att blanda til len så kraftig kulör. Slutligen blev det vanlig vattenbaserad väggfärg från lokala färghandeln, åtminstone både svanenmärkt och godkänd av astma- och allergiförbundet. Jag grundade väggarna med matt linoljefärg som jag hade över från taket för att inte pappen skulle dra åt sig för mycket fukt, pappen hängde sig ändå ganska mycket under målningen men drog ihop sig igen när det torkade. Väggarna blev bra men det är stor skillnad på den väggfärg jag nu är van vid och den här som faktiskt är väldigt plastig, det är som ett plastigt skikt på väggen och ändå valde jag helmatt färg.

Efter att taket och väggarna var målade var det dags för golvet. Eftersom det nu blev Antons rum istället blev det just linoleumgolv. Vi köpte mörkt grå och ljust grå plattor och la golvet rutigt, Mats gjöt upp det som saknades där vedspisen stått så det blev jämnt. Anton har fått välja alla färger och möbler själv men på golvet fick han faktiskt inte välja riktigt de färger han ville ha på plattorna. Han ville ha den limegröna plattan tillsammans med de grå men där fick han nöja sig med de grå eftersom vi inte vill lägga om golvet när han tröttnar på det limegröna och det grå/grå passar till väldigt mycket. Golvet är som sagt Marmoleum click och det var väldigt lättlagt, under ligger ett lager lumppapp. Plattorna finns både som 30×30 cm och 30×90 cm.

I början av det här projektet skrev jag om att jag tyckte det var så härligt att detta rummet hade kvar sina originallister längs golvet och att vi skulle försöka komplettera med lister från vårt sovrum som ändå hade ett sammelsurium av olika modeller men så blev det nu inte. Det saknades för många meter i slutändan eftersom det inte fanns någon list alls på den vägg där vedspisen varit men istället har jag sparat de lister som fanns där för att kunna ha dem någon annanstans senare. Vi satte uppp nyhyvlade lister som är målade i nån procent grön umbra i rummet, profilerna är samma som i rummen på bottenvåningen och alltså samma som suttit i huset från början.

IMG_3481

Den här rullgardinen hängde i rummet när vi flyttade in och den gillar både jag och Anton så den har vi hängt upp igen men jag har klippt av den nedersta trasiga biten.

Nästintill alla möbler på rummet kommer från lilla huset, bara den vita stolen som varit Mats brors och skrivbordet som jag köpt på second hand i byn samt en tavellist är inte därifrån. Faktum är ju att även ett sånt skrivbord fanns här på logen och det hade Anton betstämt sig för men det visade sig vara för dåligt när vi väl tog fram det så då letade jag upp ett annat likadant till honom. Möblerna är målade med svart linoljefärg.

IMG_5127

Maja leker med Antons lego.

Rummet är jättehärligt tycker jag men inte alls som de andra rummen i huset där vi har en helt annan tidsanda. 50-60-tals möblerna passar Anton utmärkt.  Golvet är skönt och behagligt att gå på och dämpar ljud väldigt bra så det är alldeles perfekt till barnrum.

IMG_5128

Egentligen ett barskåp i teak som målats vitt av någon tidigare ägare. Nu en svart bokhylla till Anton.

I stolen sitter Mats gamla nalle. Stolen är en designklassiker, modellen Arka av Yngve  Ekström, något varken Mats eller hans bror visste när han gav bort den… men något som är ganska roligt att påpeka för honom nu! 🙂

IMG_5129

Massor med förvaring i sängen.

Sängen är ett hopbygge av två identiska sängar som stod på lilla husets ovanvåning. Genom att sätta dem på varandra fick Anton en lite högre säng med fyra stora rejäla lådor att ha sina saker i. Överkastet är i fleece och kommer från Ikea och flanellfilten är en gåva till Anton när han var nyfödd från min allra bästa vän från barndomen. Nelly trycker och tillverkar dem och massor av andra produkter själv och ni kan hitta hennes underbara mönster här på nellydesign . Strömmen är inte riktigt färdigdragen, vi har inte dragit klart den på resten av ovanvåningen vilket drabbar även detta rummet i viss utsträckning och vi har inte fått upp någon sänglampa så en skrivbordslampa får fungera till det så länge. Taklampa och ett vägguttag här vid fönstret finns men det saknas ett vid skrivbordet. Taklampan liksom tavellisten är från Ikea.

IMG_4358

Plansch från Byggfabriken som Anton färglagt.

För ett tag sedan var jag med i en tipspromenad på Byggfabrikens hemsida och då lyckades jag vinna i en utlottning och fick som vinst en Byggfabrikenplansch. Den klippte vi sönder och sedan har Anton färglagt delar av den och nu passar den så bra på hans rum.

IMG_5132

Anton fick köpa en adventsljusstake också och han valde en svart enkel som passar till rummet.

Han valde mellan denna och en annan han hittade som var orange som hade passat jättebra den också men sen visade det sig att affären inte hade den hemma i orange utan bara i rött och det ville han inte ha. Han vet hur han vill ha det och jag tycker han har lyckats bra med att få ihop sitt rum. Eftersom fönstret sitter så högt sitter rullgardinen i taket. Jag funderar på om han ska ha gardiner men jag tror inte det.

IMG_5130

Antons skrivbord med bokhylla.

Skrivbordet är nog det dyraste vi köpt i möbelväg till Anton, 250 kr har jag för mig att jag betalade förra sommaren när jag köpte det. På väggen hänger ett antal bokstavsplanscher från 60-talet. Förvaringen på väggen bakom skrivbordet är i plast och köpt på Ikea. Vi men framförallt Anton är jättenöjda med rummet. Anton har ett eget rum och han har fått bestämma nästan allt själv så han är verkligen stolt när han visar upp sitt rum för kompisar och andra.

21 comments on “Antons rum.

  1. Gela skriver:

    Tack för att du delar med dig. Jag har suttit här en bra stund och läst din fina blogg. Blir så inspirerad. God fortsättning/Gela

  2. Helene skriver:

    Ett rum helt i min smak! Roligt att han fått bestämma så mycket själv. Han har uppenbarligen god smak:-)

  3. torpsara skriver:

    Otroligt fint rum! Och nej, varför gardiner? Med en sån kappa och de listerna så skulle det ju bara bli onödigt! Ombonat är det ju ändå!

    • Sophie skriver:

      Nej gardinerna skulle varit för utseendet utifrån egentligen. Från utsidan ser det mörkt och tomt ut i fönstret så det hade varit trevligt med något som gjort att det sett mer bebott och inrett ut.

      Tänk att ni sovit i det rummet, fast då såg det inte ut så!

  4. Stella skriver:

    Vad fint det blev Anton!
    Roligt att han har så säker smak. Golvet är jättesnyggt.

    Nu undrar jag nyfiket – hur gick det för Maja? 🙂

  5. Sara H skriver:

    Jag varnar alla för Gysinges matta (linolje)färg. Tyvärr är Gysinges marknadsföring långt mer effektiv än mina varningar. Men ska man säga något positivt om färgen, så är det att den funkar bra som flugmedel…

  6. torpsara skriver:

    Ja, Gysinges matta är ett elände. Den fyller verkligen ingen funktion alls och varken täcker eller torkar så som de säger…

  7. Hans skriver:

    Ottosson matta linoljefärg är bra. I varje fall på kalkputs eller panel

  8. Louise skriver:

    Så charmigt! verkligen snyggt med femtiotal i äldre hus, starka karaktärer båda två. Även om känslan kanske inte är på pricken densamma som med naturliga färger, så är det ju viktigast att han får bestämma. Och det blir faktiskt riktigt bra med tempera ovanpå vanlig väggfärg, om man nu vill ha tillbaks känslan senare, Tills dess har din son ett av de finaste pojkrum jag sett.

    • Sophie skriver:

      Anton tackar för berömmet. Tycker det fungerar bra med den mycket kraftiga kulören på väggen men tycker också bättre om de naturliga kulörerna när jag får välja. Bra att man kan ha tempera ovanpå sedan för någon gång kommer vi göra om till ett rum till oss även om det idag när han är 7 år känns avlägset.

  9. MrsUniversum skriver:

    Ja, det rummet kan väl ingen vantrivas i!

  10. Maja skriver:

    Hej
    Vilket fint rum! Det är roligt när barnen är med också och väljer. Det är ju dem som ska bo där.
    Intressant att höra det där om linoljefärg… Jag målar nästan aldrig med det numera, och har aldrig testat Gysinges färg. Min favorit är fortfarande Byggnadsvårds Wäst linoljefärg, den har jag aldrig haft problem med, vare sig exteriört lr interiört. Men som sagt, nu har jag ju blivit så glad i äggoljetemperan att det mest bli den.

    Ha det gott!/ Maja

    • Sophie skriver:

      Jo det är viktigt för mig att det blir deras rum och inte någon inredningskuliss som ser bra ut på bild bara.

      Jag målar i princip bara med linoljeförg men är så sugen på att testa äggoljetempera men det har liksom inte blivit av. Ska ge mig på det nån gång dock det lovar jag. 😉

Kommentera

