Karin Larssons textilier


Förra julen köpte jag några meter tyg på Åhlens med ett mönster som jag verkligen tycker om. Jag har några stuvbitar av samma mönster fast i blått sedan tidigare, det tyget är gammalt och användes ursprungligen på kuddvar och madrasser. Det här tyget gick i oblekt och rött och jag tänkte mig att det skulle bli jättefina kuddar till sofforna i vardagsrummet. När jag köpte tyget var renoveringen av rummen i full gång och jag stoppade undan det och sen blev det inte av att jag sydde de där kuddarna. Nu för några veckor sedan tog jag tag i det och sydde tre kuddar och det var verkligen helt rätt för rummet. En av innerkuddarna är fylld av syntetvadd och en är fylld av dun. De är båda köptea på Ikea. Den tredje är en gammal innerkudde som är tung och rejäl och troligen fylld av tagel och lump. Den med ssyntetvadd är egentligen alldeles för mjuk men den får duga för jag hade inga andra innerkuddar. Kuddarna passade väldigt bra och det blev väldigt mycket trevligare i vardagsrummet.

Som om det nu inte var nog med piff och hemtrevnad så hittade jag en så vacker kudde på Hemtex när jag var där och köpte dukarna till köket. Kanske är Hemtex inte det ultimata stället att hitta textilier som  passar äldre hus men faktum är att både dukarnas mönster gåsöga och deras kollektion med textilier ursprungligen tillverkade av Karin Larsson passar väldigt bra in och de känns rejäla och välgjorda. Jag har länge gått och sneglat på textilierna ur just Karin Larssons kollektion och även om jag tyckt de varit så vackra har jag inte haft något självklart ställe för någon av dem. Nu fanns det dock en kudde som bara skulle ligga i vår soffa.

IMG_4715

Klassiskt stjärnmönster och sen ett broderi av Karin Larsson. Jag är jättenöjd.

Jag har inte visat så många bilder på vårt vardagsrum men nu börjar det bli klart där också så det börjar väl bli dags. Sofforna som vi efter mycket om och men fick hem i början på året trivs vi ypperligt med. De passar perfekt i rummet och är sköna att sitta i. Nu så här i adventstider är rummet så mysigt och ombonat med de stora stjärnorna i fönstren.

IMG_4540

Här är det trevligt att sitta med datorn i knät och blogga.

Den här vintern är sista innanfönstret insatt, förra vintern hade vi inga innerbågar i detta fönstret för ett av glasen var sönder när vi fick hem dem. Det gör stor skillnad på värmen i rummet, jag som har ”min” plats i bortre hörnet av soffan här frös ofta förra vårvintern på grund av draget från fönstret. Spetsgardinerna får hänga kvar den här vintern, jag har lagt alldeles för mycket pengar på gardintyg det här året redan. 😀 Till nästa vinter skulle jag vilja ha röda sammetsgardiner. Pappersstjärnorna köpte jag för flera år sedan på rea för 25 kronor styck, de är dock i bra kvalité. Lite tjocka för fönstren här dock och jag skulle gärna vilja hitta nya hit som är något smalare och kan hänga fritt.

 

 

2 comments on “Karin Larssons textilier

  1. Asta skriver:

    Det var en kollektion jag helt missat. Tror dock inte den passar så bra hemma hos oss. Men jag har alltid beundrat Karin Larsson och hennes vägran att anpassa sig till hur alla andra hade det. Att skapa något eget, med färg och form. Fantastiskt. Nu var ju hon också en duktig konstnär som på detta sätt fick uttrycka sin kreativitet eftersom hon växte upp i en tid när det inte var lika lätt att som kvinna få vara konstnär ”på riktigt”. Framförallt inte om man gifte sig och skaffade barn.
    Jag måste erkänna – tyvärr – att jag har svårt för den andra kudden – jag är uppväxt med att det är madrassvar (dock i den blå varianten) och har fortfarande svårt med att tänka mig att det ska synas. Visst är sinnet underligt??

    • Sophie skriver:

      Finns en del olika textilier och mönster i kollektionen så något hittar du kanske. 🙂 Beundrar också Karin Larsson och som bildlärare stöter jag på just det där med bristen på kända kvinnliga konstnärer när jag ska diskutera konst med mina elever. Man får gå till illustratörer och liknande för att hitta exempel.

      Förstår precis vad du menar med tyget på den andra kudden. Jag har ju en del styvbitar av just det blå och jag tycker verkligen det är vackert samtidigt som något i mig har lite svårt att ha det framme eftersom det inte ska synas och jag har tänkt samam med det röda fast så tänkte jag också att det är synd att gömma undan bara för att det innan varit så. Det är lite samma som att många gamla har svårt för pärlspont som de växt upp med att det fanns överallt och inte alls är något fint att ha nuförtiden.

Kommentera

