Årets pepparkakshus


För ett par veckor sedan bestämde jag mig för att jag ändå skulle göra ett pepparkakshus. Jag har gjort det flera gånger innan men inte sedan vi flyttade hit, tror faktiskt inte det har blivit av sedan vi bodde i vårt första hus. När jag var liten byggde vi pepparkashus på jularna och när julen var slut gav vi det till hönsen. Det som var speciellt med vårt pepparkakshus var att det alltid var en skalenlig modell av vårt eget hus och för mig är det självklart att fortsätta göra likadant. Så den där kvällen när jag bestämt mig och köpt deg gick jag ut och mätte upp hela huset och sen gjorde jag skalenliga mallar och så kunde jag börja kavla och skära ut. Jag hade köpt gelatinblad och tänkte för första gången testa att göra fönster och kunna ha ljus i huset men när jag väl var igång glömde jag bort det så det får vara till nästa år.

Huset är hopsatt med smält socker och traditionsenligt lyckades jag bränna mig på fingertopparna. 🙂

IMG_4575Allt på vårt hus finns med. Alla fönster och alla byggnadsdelar.

Jag behöver dels träna en del på att spritsa kristyren och dels skaffa en bra sprits för det var svårt och blev darrigt och ojämnt med min egenhändigt rullade av smörgåspapper. Vissa av delarna behöver också justeras lite för att det ska bli bra passform, som det är nu är huset ganska dragit på sina ställen.

IMG_4559Saknas en glasveranda här på framsidan men den finns ju faktiskt inte i verkligheten heller ännu så då kan jag ju inte göra den.

IMG_4571Mats och barnen passade på att göra en traktor. En Volvo BM650. Riktigt fin är den också och det var ju första försöket.

Än så länge har huset fått stå ifred men för ett par dagar sedan välte en av katterna ner traktorn så den är i traktorhimlen nu. Vi har funderat lite på vädret runt huset för för en vecka sedan ungefär hade snön smält av den ena takhalvan men inte på de andra. Konstigt tyckte vi, fast sen kom förklaringen… som vi ju faktiskt hade misstänkt redan innan.

IMG_4639Det är minsann Ines som fått smak för florsockret.

Detta inlägg postades i Jul.

10 comments on “Årets pepparkakshus

  1. Birgitta Gerne skriver:

    Nämen oj vad proffsigt, jag är imponerad. Mina egna
    erfarenheter sträcker sig till att köpa ett färdigt och montera
    ihop.

    • Sophie skriver:

      Tack. Jag har faktiskt aldrig provat att göra av färdigt, det har varit så självklart för mig att göra själv eftersom jag är uppväxt med det. Faktiskt är det först för ett par år sedan jag insåg att det ens fanns färdiggräddade att köpa och ”bara” montera. Så olika det kan vara.

  2. MrsUniversum skriver:

    Det var ett väldigt vackert pepparkakshus. Vilket arbete som ligger bakom! Spritsningens darr tycker jag bara ger personlighet till pepparkakshuset. Tegelpannorna är fina. Och TRAKTORN, ahhh vilken stilig prick över i:et. Ni får göra en ny nästa år.
    Så katter gillar florsocker, det visste jag inte.
    Hur fin modell hur som helst 🙂

    • Sophie skriver:

      Tack, jo det tar en del tid och kräver en del koncentration men det är en sak som betyder mycket för mig och som jag verkligen trivs med att göra, även om jag är både svettig, varm och tidvis arg och frustrerad och sressad när jag gör det. 😀

      Ja traktorn var jättefin synd att den gick i golvet.

      Vet inte om katter generellt gillar florsocker, Ines är inte som katter är mest. Mer som en hund faktiskt. 🙂

  3. Men guuuu va fint! Försökte göra ett pepparkakshus förra julen, eller om det var förrförra och det liknade absolut ingenting! Var inte ens någon ide att sätta ihop delarna! Men nu vill jag prova igen efter att ha spanat in ditt!

    • Sophie skriver:

      Tack! Det krävs en del pill och nogrannhet och jag är absolut inget proffs så det finns en del övrigt att önska angående passform och så där men det är kul.

  4. katrine på Linderödsåsen skriver:

    Hvor hyggeligt og flot! God jul til jer.

  5. Lavin skriver:

    tittade på byggahus nyhetsbrev och tänkte, det där huset har jag sett förr minsann? en sekund och sen kom jag på att det var ju ditt! så rolig idé, och jag tycker faktiskt att du kan göra en liten glasveranda med gelatinfönster, bara för att se vilka mått som passar förstås =) kanske behövs sprutas in lite lösull på ena sidan? eller är det vindtätningen som spökar?

    • Sophie skriver:

      Ja jag skulle ju kunna göra en bara för att se hur huset kommer att bli. Annars har jag varit noga innan med att lägga till nya detaljer först när de är gjorda. Det är kul det också att pepparkakshuset verkligen är en kopia av huset just som det ser ut då.

      Jag hade faktiskt tänkt göra fönster för första gången iår på hela huset och hade köpt gelatinblad men glömde bort det och kom inte på det förrän jag redan gräddat alla delar och de hade hårdnat och då är det för sent att skära ut hålen. Får göra ett nytt försök nästa år.

      Mest vindtätningen tror jag. Ena taksidan står upp och passar inte så det glipar rätt bra där. Som tur är bor det ingen i pepparkakshuset iår. 😀

Kommentera

