Men det var väl kul att det gick riktigt fort.


Det tog inte till nästa jul, det tog inte ens ett dygn efter att jag skrev om att jag nu bara skulle hitta en duk till köksbordet förrän jag hittade en.

Passade på att åka och handla efter jobbet på förmiddagen i fredags. Letade lite julklappar och strosade för mig själv Ljungby centrum. Inget stort centrum och ett ganska konstigt sådant. Finns en huvudgata men den är så liten och där ryms bara ett fåtal affärer och sen ligger resten på bakgator och det finna inget naturligt sätt att gå runt. I fredags hamnade jag på en gata jag inte gått längs innan och hittade en Hemtex butik som jag inte ens visste fanns där. Där hittade jag en duk till bordet som passade så bra. Det var till och med erbjudande så jag passade på och köpte två för 149 kr. Dels den jag har på nu och dels en med likadant mönster men i grönt.

IMG_4702

Löpare vävd i gåsöga som mönstret heter. Alldeles perfekt på vårt bord.

När jag nu fick dit en duk så bestämde jag mig för att göra något åt gardinerna också för att det skulle bli ännu juligare i köket och jag var heller inte nöjd med hissgardinen jag hade hängt där förra veckan. Jag rotade fram en annan hissgardin som jag köpte billigt på Gekås/Ullared till vår första jul här för att ha något tevligt att hänga upp i köksfönstret då innan vi renoverade. Sen letade jag också fram fyra panelgardiner som även de kommer från Ullared och som köptes samtidigt och av samma syfte fast till matrummet innan det blev renoverat. Jag provade med en längd på varje sida först men det såg för futtigt ut så nu sitter det två på varje sida. Jag klippte också bort själva hissgardindelen och behöll bara en kort kappa med broderi överst. Det blev finast så och köket är riktigt ombonat och trevligt nu.

IMG_4695Det syns inte så mycket att det är två gardiner per sida och tills jag hittar de ultimata gardinerna fungerar det här riktigt bra.

IMG_4628Lite nya ljusstakar hittade jag på en loppis för ett tag sedan, är barnsligt förtjust i de här klarröda trästakarna i olika varianter och har många. 

De får dock stå otända på hyllan här i fortsättnignen eftersom det redan på den lilla stund jag fotade hann börja bli blåsor i färgen på snedväggen till trappan.

IMG_4633

Tar ljusen slut kan jag bara fylla på med julgransljus från den här förpackningen. 

Den hittade jag i ett skåp i den gamla ladan på Ekenäs. Fast jag använder inte de ljusen som finns i där utan sparar dem och förpackningen för jag tycker den är så fin.

IMG_4700

Det börjar se helt och färdigt ut.

Det röda i köket började ju egentligen med adventsljusstaken som står på bordet. Den har Mats morfar svarvat och målat och vi använder den varje år. Eftersom den är riktigt julröd fick det bli den färgen i köket på det mesta julpyntet och då passade mina kulljusstakar så bra in.

 

4 comments on “Men det var väl kul att det gick riktigt fort.

  1. Lindekull skriver:

    Så mysigt! Tänk, vi har samma mönster på gardinkappan i burspråket och även den är inköpt på Gekås. På vadera sida hänger även här röda panelgardiner fast bara en. Perfekt att kunna sätta ihop fina uppsättningar av det som man har i gömmorna!

  2. Louise skriver:

    Sån fint bord. Helt perfekt, håller med. Jag hade inte tänkt på det innan men nu när det står där, klockrent.

Kommentera

