Köksbord.


Att det skulle bli ett sånt bekymmer att hitta ett köksbord det kunde jag ändå inte tro när vi gjorde vid köket…som tur var hade vi en hel del bord att ta av efter att vi flyttat hit och tagit över två fullt möblerade hus.

Vi har gemensamt (läs Mats ;-)) bestämt att vi inte ska köpa möbler förrän rummen är klara oavsett om vi hittar något vi vill ha eftersom vi redan har så mycket saker och det inte är jättelätt att förvara en massa saker. Alltså började jag leta efter ett köksbord på allvar i början av 2011. Först i maj och lagom till min födelsedag var köket så pass färdigt att vi började möblera och inreda lite och då hade jag inte hittat något bord som vi ville ha och då satte vi in två vita halvrunda bord som vi hittade i Lilla huset.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ett tag hade vi de här borden inne och det är väldigt fina bord men de är dels lite små och dels svårhanterade eftersom man inte kan hänga på borden för då tippar de och med två barn runt bordet hände det många olyckor. Runt bord var heller ingen höjdare eftersom det blev trångt för de två som satt in mot väggen. Efter ett tag bytte vi alltså ut borden mot ett annat.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Då blev det ett runt bord igen, ett 60-tals bord som även det stod här i huset. Vi har även haft det i matrummet i omgångar innan vi hittade möblemanget vi har nu. Bordet har två iläggsskivor och när vi la i en av dem fungerade bordet ganska bra i köket men det passade ju knappast in i stilen även om bordet skulle se äldre ut än vad det var med sin gustavianska stil. Bordet hade vi ett tag, sedan flyttade vi in det i matrummet där det behövdes bättre.

IMG_1840

Då tog vi in ytterligare ett matbord, ett som storleksmässigt var alldeles lagom och stabilt och bra var det också. Fult i vårt kök dock och jag tyckte verkligen inte om det… heller! I somras var det någon som eftersökte ett bord och tillhörande stolar på en köp- och säljsida på Facebook och då sålde jag bordet. Futtiga tvåhundra kronor fick jag för det, mer är de här möblerna inte värderade till idag även om de är både rejäla och fina i rätt sammanhang. Efter att jag sålt bordet, till Mats stora irritation eftersom bordet fungerade även om det inte passade in , så fick vi rota fram ett annat bord.    IMG_2386

Ett litet slagbord från 40-talet som jag hittade på ekenäs och som jag målat om i grått och svart blev det den här gången. Det var från början ett turkost underrede och trären skiva av plywood. Bordet är alltså inte gammalt men ganska fint. Jag har sett flera såna här bord som säljs på Blocket som antika slagbord, alltid ommålade i vitt och till höga priser på mellan 1000 och 2000 kr,lite sorgligt tycker jag att säkerligen många blir lurade. Bordet fungerade sämst av alla våra bord vi testat… det var otroligt rangligt och tippade hur lätt som helst. Man kunde heller inte skjuta in stolarna eftersom stöden till klaffarna var ivägen. Ända tills dagen innan reportageteamet från Aftonbladet kom, då vi flyttade in de två halvrunda vita borden som trots allt var de bord som utseendemässigt sett bäst ut, hängde det här rangliga bordet kvar. Med de två vita borden såg det okej ut men vi var ju tillbaka på noll… ett och ett halvt år efter att vi började leta bord och jag har verkligen letat på Blocket och i alla antikffärer och på loppisar jag passerat eller som finns i närheten.

Jag har verkligen letat, letat och letat… Jag har vetat vad jag ville ha för bord men har varit väldigt öppen för även andra som också skulle fungera. Kraven har varit ganska lågt satta, det skulle vara stabilt, rektangulärt och få plats så att vi kunde sitta alla fyra och äta och att man skulle kunna skjuta in två stolar per sida ordentligt under bordet.  Modell, skick och färg var i princip oviktigt men ändå dök inget vettigt upp någonstans. Dagen efter att Aftonbladet varit här hände det dock! DAGEN EFTER! Jag har letat i över ett och ett halvt år och inte hittat någonting och sen dagen efter att köket fotograferats för en tidning och man verkligen hade velat ha ett fint bord så dyker bordet upp. Äntligen även om det kändes lite typiskt. Vi körde och tittade, långt borta var det också ända i Kungsbacka, och bordet var precis det perfekta bordet för vårt kök.

Roligt är att jag även letat stolar ungefär lika länge och i början av samma vecka som bordet dök upp hittade jag fyra stolar på samma Facebooksida där jag sålde bordet jag skrev om tidigare. Jag hittade stolar redan förra sommaren egentligen, fyra röda pinnstolar som syns på en av bilderna ovan. Jag hade tänkt ta bort färgen men det blev aldrig av och när jag då istället hittade fyra andra stolar till bra pris och i originalskick så var det bara att slå till. Nu har vi alltså äntligen ett bord och stolar i köket som vi vill ha och som vi tycker passar in.

IMG_4625

Nu saknas det en fin julduk, det borde väl inte vara så svårt att hitta åtminstone. Lagom till nästa jul kanske den har dykt upp. 😀

8 comments on “Köksbord.

  1. torpsara skriver:

    Haha! Alla de där turerna hade jag också missat! Och 200-kronorsbordet, du skulle ju ha målat det vitt så hade du fått en nolla till! Visst går det nya bordet att bygga ut också?

    • Sophie skriver:

      Jo jag hade nog fått det… men jag vill inte vara skyldig till att ha förstört det. 😀 Ja det nya bordet går att göra bra mycket större med en skiva åt varje håll på långden. Supersmidigt och enkelt.

  2. Hans skriver:

    Jag förstår och känner igen våndan…….Ibland hittar man rätt direkt, ibland vill det sig bara inte riktigt.
    Möbeln kan var hur snygg och trevlig som hellst men ser inte riktigt rätt ut där den står. Trots att man på loppisen eller i affären tyckte att den var just helt perfekt. Så man byter ut den och det blir ändå inte riktigt som man tänkt sig.
    Men långsiktig brukar ju sådant lösa sig, plötsligt bara står bordet där (eller vad det nu var för möbel) och då är det bara att köpa

    • Sophie skriver:

      Ja precis, jag har verkligen letat och letat men inget har varit rätt förrän nu, fast egentligen är det ju ett matsalsbord och lite för fint för köket kanske men det struntatr jag i.

  3. Marie Söderström skriver:

    Hej! Vad fint ni har i ert hem. Visst är det roligt när man
    får tag på möbler som man har längtat efter, då faller allt på
    plats och det blir så fint. Vi har väldigt lika smak det ser nästan
    likadant ut hos mej. Marie

  4. Malin skriver:

    Hahaha… jag känner Mats lättnad ända hit;)

Kommentera

