Matsalen som den såg ut innan.


Sara efterfrågade före/efterbilder på matsalen som ju faktiskt är färdig förutom några mindre inredningsdetaljer och en kakelugn som inte kommer att bli av just nu i alla fall.  Förefotona visar ett rum som kanske inte är så lätt att förknippa med det rum jag sitter i soffan och tittar på just nu.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Dörren till vänster går till finhallen. På golvet 60-tals parkett och alla listerna är även de från 60-talet. De hade gjort en omsorgsfull renovering för att modernisera. Fönstret på fotot var väl det som framförallt omöjliggjorde att vi skulle kunna göra om rummet till vad vi ville ha och det sattes i vid den sista stora renoveringen i slutet på 70-talet. Det andra fönstret i rummet var ett kopplat fönster med två bågar från 30-40-talet.

IMG_4602

Samma hörn idag och det man ser från soffan. Svårt att tro kanske men taket är samma och dörren likaså, allt annat är utbytt för det fanns inget kvar att bevara.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Här ett foto från när renoveringen utvändigt pågår och tegelfasaden är nerriven och det är dags att  ta ur perspektivfönstret för att kunna ändra proportionerna. Rummet användes som förvaring för allt vårt listvirke som behövde ligga torrt och varmt så det var trångt och bökigt och halva huset nästan var oanvändbart.

IMG_4608

Tänk att så många bara vill ha vita väggar, möbler och inredning och är så rädda för färg och mönster när det blir så här trivsamt och ombonat.

IMG_4607  Spegeln gör sig så bra i rummet tillsammans med de andra möblerna. Jag är så glad att den fick vara kvar här där den hängt sedan huset byggdes

9 comments on “Matsalen som den såg ut innan.

  1. Hans skriver:

    Kan bara gratulera. Er matsal har idag en helt underbar stämning och ni har gjort underverk där!

  2. louise skriver:

    Det är väl en vana och en svårighet att ta beslut kan jag tänka. Jag tycker att vitt är så svårt att inreda med, minsta avvikande färg framträder så det gäller verkligen att ha alla ytor tomma annars blir det rörigt. Ok på ett vackert skulpterat hus men vit sjuttitalslgh med ingentingt arkitektoniskt att visa upp? Men visst tar det tid att välja!

  3. Sophie skriver:

    Råkade av misstag radera en väldigt trevlig kommentar jag fick av Hans om hur väl vi lyckats med stämningen i matsalen. Ber om ursäkt Hans, kommentaren blev jag glad för men sen råkade jag trycka radera istället för svara när jag skulle tacka.

  4. Marianne skriver:

    Jag väljer alla gånger er matsal som den ser ut idag. God
    Jul till er alla! Manni

  5. Hans skriver:

    Ingen skada skedd.
    Jag tycker bara ni lyckas så bra med er inredning, speciellt badrummet och matsalen är riktiga favoriter.
    Men jag fortsätter att läsa er blogg så fort det dyker upp något nytt.

  6. Towa Svensson skriver:

    Det är så vackert! Jag älskar mina gamla skåp i mörk ek och skulle aldrig måla dem vita! Ni har ett jättevackert hem som är en inspiration för mig när vi ska försöka återställa en del av vårt sönderrenoverade hus från 1802. Moderniseringen gjordes i slutet av 40-talet då en murstock och alla sex flata kakelugnar revs ut och centralvärme drogs in. Suck!

    • Sophie skriver:

      Nej aldrig måla, jag tycker också verkligen att det är som vackrast så här. Synd på era murstockar och kakelugnar, så var det i vårt förra hus, att allt var borta. Vi är så glada att en hel del finns kvar här.

Kommentera

