Så mycket roligare att pynta nu.


Förra julen hade vi ett fint kök men det var inte färdigt. Det som märktes mest var att dörren ut inte var isatt. Vi hade under hela vintern svart papp i hålet och det gjorde köket ganska mörkt och inte kändes det så lönt att pynta heller. I våras satte vi i dörren och det blev så fint och när sen uteplatsen blev klar utanför så var det precis så härligt som vi tänkt oss det att öppna upp mellan inomhus och utomhus.

Det har tillkommit lite i taget på dörren för att den skulle bli helt klar men nu i helgen faktiskt så kittade jag klart båda innerdörrbladen och så kunde vi äntligen hänga dit dem. Det har varit rätt kallt framför dörren när den bara var enkel och det har blivit fukt på insidan av glaset nu när det varit kallt så det var skönt att hänga i den. När jag hängde i dem hann jag dock inte med att täta dörrarna så på morgonen när vi gick upp hade vi fullt av is och frostrosor på precis allt glas på ytterdörrarna. Efter att det tinat upp och jag torkat bort all fukt och sedan satt ulllister på innerdörrarna så var det dags att stänga dem och sätta klisterremsor. Efter ett tips här på bloggen köpte jag silkestejp på apoteket som jag använt på ovanvåningen över innanfönstergångjärnen som jag hade problem med förra året att få tätt runt. Nu använde jag den även här runt gångjärnen. Den fungerar väldigt bra så den kan jag rekommendera om man behöver något hållbarare på vissa ställen.

Ytterdörrarna stängs med en espagnolett och det fungerar väldigt bra. Innerdörrarna har vi ingen bra lösning till ännu. Vi tror att vi kommer sätta två fällbomsbeslag bara. Det ena dörrbladet har redan infällda skjutreglar så den går att låsa så fällbomsbeslag hade fungerat. Problemet är om vi ska ha en list på dörrarna så som vi har på de yttre, en dekorlist som sitter fast på ena dörren och går över på den andra och tätar. Just nu har vi inte satt dit dem utan tejpat istället men ska vi sen inte tejpa (vilket vi inte tänkt eftersom vi vill ha möjlighet att öppna även under kalla halvåret) så måste vi ha något som tätar mellan och då behövs listerna. Vi får se hur vi löser det eller om vi struntar i det och fortsätter tejpa dem.

Morgonen efter att jag tätat var det lite nervöst att gå ner och titta hur det såg ut, jag var rädd att det skulle vara fukt mellan rutorna ändå men det var det inte. Så skönt att det fungerar!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Så här mysigt hade vi det förra året…

IMG_4535

Nu är det betydligt trevligare i köket.

Jag är väldigt fundersam över om jag ska behålla hissgardinen som jag hängde upp bara för att få lite mer ombonat. Jag har två sådana som jag sydde till köket i vårt första hus. Här känns den dock mest lite upptryckt vid taket. De vita gardinerna är fina men jag skulle nu till jul vilja hitta fina julgardiner i Carl Larsson stil (eller Karin Larsson ska jag kanske skriva) vilket alla kanske kan relatera till och förstå vad jag söker. Alltså typ jugendinspirerade broderade längder i lin eller något liknande. Eftersom köket är grönt så passar julrött bra till och det har jag på pyntet, klassiska kulljusstakar till exempel. Jag skullle gärna brodera själv på gardiner för jag tycker verkligen om att brodera och det hade ju varit extra kul att ha gjort dem själv men så är det tiden… och jag har faktiskt inte hittat något mönster heller. Tips någon? Antingen på färdiga gardiner eller mönster. Jag vet att de har (hade?) en modell på Ikea och den är fin men jag skulle gärna hitta som inte har vit bottenfärg.

Adventsstjärnan är Mats som han har haft på sitt rum under uppväxten och den tycker jag passar så bra in här.

Husets olika rum tar mer och mer form och blir klara och det är så underbart skönt när jag nu kan börja ta fram mina julsaker och de kan komma till sin rätt.

14 comments on “Så mycket roligare att pynta nu.

  1. nephew skriver:

    Kul att sidentejpen fungerade som tätning. Den vanliga papperstejpen är bra, men är styv och svår att täta med runt gångjärn och lossnar ibland.

    • Sophie skriver:

      Ja det var verkligen ett bra tips. Den fungerar alldeles utmärkt och är lika bred som remosorna och man ser inte att det sitter något annat just där om man inte tittar noga. Tack!

  2. Gela skriver:

    Vad mycket intressant som fanns att läsa här!!!Det blev fint med dörren!!! Jag har också tätat fönstren med tejp men jag har fått tag i en dålig sort av tejp så den lossar. Lite irriterande efter allt jobb man gjort med att få dit dom…. Nu har jag köpt nya tejpremsor från Gysinge och ska göra om jobbet hoppas att de fungerar bättre! Var köper ni er tejp och vad har det för märke. Vill ju hitta något bra. Jag köpte tejpremsor vid byggnadsvårdsapoteket i finland tidigare och de var jätte bra men nu ska jag inte dit lite långt. Så får försöka hitta några här som är lika bra.
    Ha en fin vecka/Gela

    • Sophie skriver:

      Tack Gela! Jag vet inte om detta stämmer men jag hade faktiskt problem med en av mina fönsterremsrullar också och tror att något var fel på den rullen. När jag tejpade just köksdörren satte jag upp av en rulle och det verkade bli precis som det skulle men när tejpen sen torkade så kunde jag höra hur den släppte från dörren. När jag kollade hade den lossnat nästan överallt. Vet inte riktigt varför men jag tänkte att det kansek var som den rullen blivit fuktig under året (den var öppnad och har legat i ett skåp sen förra vintern) eller att den kanske var gammal och limmet förbrukat. Jag har köpt remsor både på Ica och från Ölands Byggndsvård (som hade bäst pris ifjol i alla fall) och det har varit exakt samma sorts remsor. Jag vet inte ens om det finns olika fabrikat för alla jag sett har varit likadana rullar.

  3. Gela skriver:

    Hej igen! Jag fastnade helt klart här inne såååååååååååå bra blogg. Vet att jag varit inne och läst tidigare men det är länge sen nu, jag ska sitta här och goa mig i din blogg under dagen, jag kommer att få en helt underbar dag!!!! Såååå skönt att läsa om alla de där småprojekten som skall gå på nolltid men som blir liggande, lite lister här och där och så vidare… Nu ska barna ha frukost och sen ska jag läsa vidare. Tack för allt fina du skriver här!!! MVH Gela

  4. helder4u skriver:

    Hej, det blev lite svrlsta tecken.. Men vet ej om du mrker det p din mail.. Jag snder i alla fall s du fr en chans att kolla.

    hlsningar: Helder.

    ________________________________ Frn: ””Sdergrden”” Till: helder4u@yahoo.se Skickat: sndag, 9 december 2012 21:07 mne: [Nytt inlgg] S mycket roligare att pynta nu.

    WordPress.com Sophie posted: ”Förra julen hade vi ett fint kök men det var inte färdigt. Det som märktes mest var att dörren ut inte var isatt. Vi hade under hela vintern svart papp i hålet och det gjorde köket ganska mörkt och inte kändes det så lönt att pynta heller. I v”

  5. MrsUniversum skriver:

    Ja allting blir extra lustfyllt då man själv ändrat och byggt om. Man har minnet av hur det var levande. Jag förstår precis hur lustfyllt det är att julplanera i år och förstår att ni njuter! En likadan adventsstjärna i tunt trä minns jag från mitt föräldrahem. Ljuset blir varmt och ombonat.

    • Sophie skriver:

      Ja den är fin adventsstjärnan. Har ”bara” adventspyntat hittills men bara det var ju underbart och nu längtar jag till den 23 december när det är dags att ta fram julpyntet också och ta in och klä graenen.

  6. Erik skriver:

    Har du sett denna? Vilken inspiration! Åh vad man hoppas någon ansvarig köper denna skatt.
    http://bostad.lansfast.se/Beskrivning.aspx?GUID=42MA3RAHGTA45KRU&typ=CMLantbruk&from=Hemnet

    Mvh Erik

    • Sophie skriver:

      Ja vilket underbart hus, eller hela gården. Man blir lika sugen på såna hus varje gång de dyker upp och lika frustrerad över att man inte kan ”rädda” detta heller och lika uppgiven inför faktumet att även detta hus förmodligen kommer förstöras.

Kommentera

